donderdag 31 januari 2013

raddraaien: Beats International


Lieve mensen, wat gaat zo'n jaar toch snel? Alweer een maand 2013 in de geschiedenisboeken. Ik kijk echter even vooruit naar de komende nieuwe maand. Mijn doel is om deze serie van raddraaien voor 1 maart te beëindigen en dan weer opnieuw te beginnen. Ik zit nu tien berichten van het einde af. Maar de laatste week van februari gaat weer ietsje anders eruit zien, de 'die-hard'-volgers hebben dan al een vermoeden en inderdaad: Ik ga voor de derde keer een weekplate samenstellen. Iedere dag zal ik jullie een dagplate presenteren, met op de maandag een Schijf van 5 maandagen. Op zondag 23 februari trappen we af en eindigen op 1 maart. Zondag 2 maart hebben jullie echt geen behoefte meer aan een warme maaltijd. Die dag staat immers in het teken van een taart met drie kaarsjes. Maar dat is volgende maand pas, vandaag gaan we raddraaien met een jaren tachtig-bak. Hoewel? Ook de jaren negentig en nieuwe eeuw staan in deze bakken, mits het originele singles zijn. Heruitgaven van platen uit de jaren zestig en zeventig worden niet mee gerekend. De raddraaier van vandaag stamt uit de zomer van 1990 en vertelt nog het meest het verhaal van een creatieve muzikant met eigenzinnige ideeën. 'Dub Be Good To Me' van Beats International (1990) mag in de schijnwerpers.

Als je hem kwaad wil hebben, moet je hem bij zijn officiële voornaam aanspreken. Quentin Leo Cook, zo heet hij eigenlijk. Sinds de doorbraak van Quentin Tarantino moest de naam wel kunnen, maar in de jaren zeventig en tachtig schaamt de jonge Cook zich rot voor de naam. Hij meet zichzelf al vroeg de naam Norman aan. Ondanks een vermeende 'lullige' naam breekt hij voor het eerst door met een groep die zo mogelijk nóg onbenulliger is: The Housemartins. Dan is hij echter al een decennium actief in de muziek. Zijn eerste band heet Disque Attack en het speelt new-wave. Cook is aanvankelijk drummer totdat de zanger hen onverwacht verlaat. Bovendien vervaardigt Cook de buttons voor de band. In de jaren tachtig studeert hij Engels, politicologie en sociologie. In de midden jaren tachtig duikt hij in de club-scene van Brighton op als DJ Quentox en is daarmee een pionier in de hiphop-scene van Brighton.

Cook is inmiddels 23 jaar als hij in 1986 de bassist van The Housemartins wordt. Eigenlijk meer om zijn vriend Paul Heaton uit de brand te helpen, omdat de oorspronkelijke bassist hals over de kop is vertrokken en de groep op een nationale tournee moet. Hij moet er zelfs Brighton voor verlaten om tijdelijk in het troosteloze Hull te gaan wonen. Met The Housemartins scoort hij grote hits als 'Happy Hour' en 'Caravan Of Love', maar als de groep in 1988 op zijn gat ligt en Heaton met Beautiful South aan de slag gaat, keert Cook weer terug naar Brighton. Hij hangt de rockinstrumenten aan de wilgen en concentreert zich meer op knopjes en vinylplaten. De uitkomst hiervan is Beats International, eerder een losvast gezelschap dan een echte band. Cook en zangeres Lindy Layton zijn de enige vaste krachten. Bij live-optredens worden ze eveneens vergezeld van een graffiti-artiest. 'Dub Be Good To Me' is een samensmelting van 'Just Be Good To Me' van S.O.S. Band en 'Guns Of Brixton' van The Clash en geldt als één van de eerste Engelse dub-hits. Beats International kan het succes maar moeilijk een vervolg geven en als Lindy aan een solo-carriére begint, is dit de genadeklap voor de formatie.

Cook, die inmiddels helemaal Norman heet, gaat daarna niet meer op één paard tegelijk gokken en is zowel lid van de popgroep Freak Power als van het collectief Mighty Dub Kats. Ik weet niet hoe Cook terug kijkt op zijn associatie met Pizzamen, een poepcommercieel house-project. Met name door Mighty Dub Kats vestigt Cook definitief zijn naam en weet vanaf 1996 ook zelf zijn eclectische muziekmix aan de man te brengen. Daarvoor roept hij de naam Fatboy Slim in het leven. Het leuke is dat ik in 1998 en 1999 in Engeland heb gewoond en dat zijn de gloriejaren van Fatboy Slim. 'The Rockafella Skank' is een gigantische nummer 1, terwijl zijn remix van 'Brimful Of Asha' van Cornershop het niets minder doet. Tot mijn grote verbazing moet ik later vaststellen dat deze platen nagenoeg geen hits zijn geweest in Nederland. Wáár waren jullie mee bezig???

En daar besluit ik het verhaal maar. 'Dub Be Good To Me' zit reeds sinds 1993 in mijn bakken. Hoewel ik in 1990 niet zoveel van dansmuziek moet hebben, vind ik dit nummer zo'n fantastische atmosfeer hebben en ben ik misschien ook wel een beetje verliefd op Lindy Layton. Dat is niets om voor te schamen, want als er een vrouw is die naarmate ze ouder is mooier wordt, dan geldt dat zeker voor mevrouw Layton!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten