donderdag 16 december 2010

we're in it voor frikandellen!


Soul-X verbergt iets onder het bureau, als ik de redactieruimte binnenstap. ,,Wat heb je daar?", vraag ik. ,,Een boek", antwoordt hij. Ik proest het uit. ,,Sinds wanneer leest onze platenkrasser, anders dan platenlabels? Vooruit, voor de draad ermee! Wat lees je?". Hij legt een reisbrochure op het bureau. ,,Wat heb je daar nu aan?", vraag ik. ,,We gaan volgend jaar gewoon weer fietsen!". ,,Het is voor de kerstvakantie!", klinkt het vinnig. Ik lig dubbel. ,,Postbodes hebben geen vakantie, dus bloggers al helemaal niet. Bovendien moet je Nieuwjaarsdag draaien". ,,Dat zegt-ie nu pas". Ik vertel hem maar niet dat we als DJ Solex op de poster staan...

Dan lichten zijn ogen op. ,,Hoeveel rijker word ik daarvan?". Ik kijk hem niet aan. ,,Je krijgt nieuwe naalden plus een patat oorlog met een frikandel". ,,Toe maar!", schimpt hij. ,,Een frikandel. Hebben we de prijs omhoog gegooid? Ga ik over twee jaar een hamburger verdienen? Je bekijkt het maar, Gerrit. Je draait maar mooi als Solex. Een frikandel...".

Twee voor de prijs van één? Nee, niet de frikandellen. Ik herinnerde opeens twee beloftes. Bij Dukes Of Hamburg schreef ik dat 'die andere' ook aan bod zou komen. Zondag beloofde ik dat die deze week nog aan bod zou komen. Dan moet ik opschieten! Ik kocht de Rykodisc-heruitgave van 'We're Only In It For The Money' van Frank Zappa & The Mothers Of Invention op 5 mei 2001 in Leeuwarden.

Sir Paul McCartney heeft nog een vage herinnering aan het telefoongesprek met een Amerikaan. Die wilde de hoes van de laatste Beatles-plaat gebruiken voor een parodie. Paul zag het idee niet zitten en verwees hem door naar EMI, met de gedachte dat die het ook zouden afwijzen. Toen 'Money' in 1968 in de schappen kwam, konden The Beatles hoog of laag springen, maar de rechtenkwestie was eerlijk geregeld!

Het lijkt alsof Zappa een tweeslachtige moraal hanteert op 'Money'. Enerzijds is het een protest tegen de razzia's op hippies in bepaalde staten, anderzijds hekelt hij de leegheid van het hippiedom. Het geniale 'What's The Ugliest Part Of Your Body' is een bijtend voorbeeld van dat laatste.

'Lumpy Gravy' heette het broertje van 'Money'. Een elpee die niet alleen perfect weergeeft hoe dicht genialiteit tegen totale manie aanleunt, maar tevens de eerste uitstap naar klassieke muziek van Zappa. Edgar Varése kon trots zijn op de kroonprins.

'Money' is daarentegen een volbloed rockplaat, ook al heeft het slotstuk klassieke raakvlakken. En dan heb ik het niet over 'Take Off Your Clothes When You Dance', dat in een instrumentale versie dan weer schittert op 'Lumpy Gravy'.

Ik kocht in 2001 verder nog 'Absolutely Free' via Ebay en op cd 'Freak Out' en 'Lumpy Gravy'. Die kocht ik toen nog nieuw...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten