zondag 12 december 2010

kleur bekennen: oranje


Okay, ik ga deze aflevering van kleur bekennen er even snel doorheen jassen. Ik heb er de afgelopen week buikpijn van gehad. Die nummer 3! Eigenlijk onwaardig voor Soul-xotica, maar er zit een leuke anekdote aan vast. En om die nu even in een alinea te proppen? Nee. Waar anders de nummer 1 de meeste aandacht krijgt, heb ik besloten om André Hazes even apart te behandelen. Die volgt dus vanavond nog!

Er is niets leukers dan wanneer er meegedacht wordt. De eerste suggestie van Peter had ik al gereserveerd en staat op 2. Het voorgestelde nummer van Zappa ken ik niet, maar aan het einde van de eerste alinea van vrijdag maak ik een belofte die deze week gaat uitkomen! Mijn zeer gewaardeerde medepunkfluiter Albert is eveneens een geregeld bezoeker. Misschien is hij te verlegen om zich als volger te registreren? Hij stelde 'L'Orange' van Gilbert Becaud voor. Bij mijzelf heeft 'Orange Blossom Special' op reserve gestaan. In dat geval die van The Spotnicks.

Omdat de nummer 3 nog uitvoerig aan bod komt, trap ik nu maar af met nummer 1. Daar werd vorige week al op gezinspeeld. ,,Mogen appels ook?". ,,Alleen in combinatie met sinaasappels". Zie daar: 'Apples And Oranges' van Pink Floyd (1968).

In augustus 1967 werden de Britse zeezenders het zwijgen opgelegd. Als daar één groep onder leed, was dat Pink Floyd. Hun debuutsingle 'Arnold Layne' werd door de BBC geboycot. Hoor je dat, zusje? Een man in vrouwenkleren mocht toen niet! Ook al halen wij het uit de winkel en niet van de waslijn... De onmacht van de Beeb tegenover de piraten bleek wel toen 'Arnold Layne' de top tien in ging. Maar ook bij 'See Emily Play' hoefde Pink Floyd niet op steun van BBC te rekenen. De zeezenders zorgden voor een tweede top tien-hit.

Als de overheid niet had ingegrepen, was Pink Floyd een succesvolle singlesgroep geworden. 'Apples And Oranges' is een psychedelische popsuite van drie minuten. De single in fotohoes is tegenwoordig even moeilijk verkrijgbaar als een Bugatti met APK...

Die Lemon Pipers toch! Niet alleen hadden ze iets met kleuren, bovendien zitten alle gimmicks van 'Green Tambourine' ook in 'Jelly Jungle (Of Orange Marmalade)' (1968). En wie er echt niet genoeg van kan krijgen, draai de single om en geniet van het uitmuntende 'Shoeshine Boy'. Het publiek had het wel gezien. 'Rice Is Nice' en nog een handjevol waren flops. Om in de kleuren te blijven, ze brachten ons ook 'Blueberry Wine'. En dat klinkt als...?

Nummer 3 is 'Wij Houden Van Oranje' van Hazes en het Nederlands Elftal (1988), waarover later meer. De kleur van volgende week is de vinger die het verste van de duim af staat. Ik schrijf altijd roze. Is dat de actuele spelling of moet het met een 's'?

1 opmerking:

  1. Lily the pink (Scaffold), maar dat is heel erg, of Aretha Franklin: Freeway of love (Pink Cadillac).

    BeantwoordenVerwijderen