dinsdag 14 december 2010

20 years ago today: 262


Ssst... Niet verder vertellen. Het is eigenlijk twintig jaar en zes dagen. Waarschijnlijk heb ik twintig jaar geleden wel een single uitgezocht. Iets zegt me dat 'The Night, The Wine And The Roses' van Liquid Gold ook in deze periode was. Nee... Tijdens het schrijven van die zin realiseer ik me dat dat later was. Maar het partijtje singles dat ik op 8 december 1990 kocht, staat me nog goed bij! Hoewel ik al héél veel van The Bee Gees had, ontbrak 'Let There Be Love' nog op single.

Ik had de elpee 'Idea' (1968) een paar maanden ervoor van de bibliotheek gekocht. De goeie ouwe tijd dat ze daar nog langspelers uitleenden. In oktober werden dan overtollige platen opgeruimd. Een keurige 'Idea' in een latere uitvoering op het RSO-label kostte een daalder. Voor de jongelingen: Dat was anderhalve gulden.

De singles op de vlooienmarkt in de Sneker veemarkthal waren gemiddeld een gulden. Had ik toen maar een royaal gevulde portemonnee gehad. Iemand verkocht honderden singles uit de jaren zestig en zeventig. Helaas geen fotohoesjes, maar ach, van de drie die ik daar kocht, vond ik later de fotohoezen. Dat waren 'Travellin' In The USA' van The Bintangs, 'When I Was Young' van Eric Burdon & The Animals en 'Who'll Stop The Rain' van Creedence Clearwater Revival. Een gulden per stuk, drie voor een riks. Dat is weer een gulden meer dan een daalder. Laten we er maar weer aan wennen...?

Vijf gulden zakgeld per week. Daar koop je niet veel voor? Niet tegelijk, maar los... Eén handelaar had een partijtje zeer fraaie singles voor 75 cent per stuk. Ik kocht iedere markt eentje. Ditmaal was dit een bijna nieuwe 'Sympathy' van Steve Rowland & The Family Dogg. The Bee Gees in neutrale hoes kostte een gulden, maar in 1997 kwam ik een exemplaar met fotohoes tegen.

Waarom 'Let There Be Love' op single uitkwam? Ik zou het graag eens willen weten. Begin 1970 leek The Bee Gees op sterven na dood. Eerst was Vince Melouney teruggestuurd naar Australië, toen nam Robin de benen en tenslotte vertrok ook drummer Colin Petersen. Barry en Maurice waren ook al bezig met soloplaten. Polydor Nederland vulde het gat met een track van 'Idea' van twee jaar ervoor. Bij mij ontbreekt de logica.

Het is voor het eerst sinds 'To Love Somebody' in juli 1967 dat een Bee Gees-single niet de top tien haalde. Overigens heet de b-kant 'Really And SincereLy', het label vermeldt het wel goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten