zondag 12 december 2010

kleur bekennen: André Hazes


Nog altijd één van de meligste mopjes waar ik na jaren nog steeds dubbel van lig. Ik pas hem tegenwoordig ook al toe op Jan Smit!
André Hazes komt bij de dokter met een kikker op zijn kop. Vraagt de dokter: Wat scheelt eraan? Antwoordt de kikker: Ik heb een zweer aan mijn kont!
Mijn zoektocht naar een bruikbaar hoesje van de single bleek vruchteloos. Ik prijs Peter dat die hem niet heeft staan en ik weet uit gekkigheid mijn eigen exemplaar niet te vinden. Omdat dit verhaal met het EK 2004 begint, dan maar deze cd, ook al bevat deze het tragische 'Ik Heb U Lief'.

1 juli 2004. Eén van mijn beste kameraden viert zijn 28e verjaardag. Sideburner twijfelt nog of hij morgen naar het eerste Primitive-festival in Rotterdam zal gaan. Hij stelt het nog een dag uit en dat etmaal zal zijn laatste enthousiasme jegens garagerock doen wegebben. De vriend viert de verjaardag in de achtertuin. Onder zeil, want het regent en onweert. Op televisie volgen we de verrichtingen van Oranje in Portugal. Het wordt helemaal niks vanavond. Als het laatste fluitsignaal heeft geklonken, kunnen de voetballers naar huis. Robert zet de stereo aan en legt een single op.

Gemengde gevoelens. We zijn geen Oranje-fans en vinden het wel lachen! Uitbundig zingen we mee met 'Wij Houden Van Oranje' van André Hazes en het Nederlands Elftal. Buren verzamelen zich op het balkon om dit notoire koor gade te slaan en we krijgen applaus...

Woensdag 22 september 2004. Robert is naar Spanje geweest en heeft absynthe meegebracht. Deze avond heb ik mijn eerste ervaring met het drankje. Robert voert dan nog het ritueel uit met suiker, vuur en water. Hij heeft niets teveel gezegd. We worden erg gevat. Als een plaat is afgelopen, refereer ik aan 'Wij Houden Van Oranje'. Er worden harde grappen gemaakt.

De volgende avond, net wakker, zet ik Radio 2 op. Hee, dat is toevallig! André Hazes! Nog eentje? Huh? Dan de stem van Daniël Dekker: ,,Dit is een ingelaste uitzending van Tros' Poster naar aanleiding van het overlijden van André Hazes...".

Begin 2005 gaan Robert en ik geregeld 'van neutenstein'. Classics, waar ik net mijn dj-residentie ben kwijtgeraakt, verkoopt raki vanwege de Turkse klandizie. Robert en ik legen de karaf water op de vloer en slaan het onverdund achterover. De Turken knipperen met hun ogen.

De paus ligt op sterven als we in april 2005 de laatste absynthe burgemeester maken. Dat helpt! De volgende dag overlijdt hij...

Nieuwjaarsochtend 2007. Ik zorg voor speed, Robert voor absynthe en de hele buurt doet mee! Ze gieten water bij, tot ons afgrijzen. Wij drinken de 72,5% puur! Ik maak grappen over Rob De Nijs. Bijna vier jaar later leeft hij nog. Bij de paus was het te verwachten, maar in geval van André Hazes was het erg raar...

Overigens zing ik altijd expres: ,,Samen zijn we sterk, eenmacht maakt drachtig"...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten