donderdag 17 juni 2010

eindelijk volwassen deel 4: nr. 31


'This day is the first day of the rest of your life', prijkt op een bord op de trailer vol handel van Piet De Boer. Helaas zit zijn dochter er niet tussen, bij wie ik als kleuter iets voelde dat later als 'vlinders' zou worden uitgelegd. Zoals ik eerder memoreerde in deze rubriek was eens in de twee jaar een rommelmarkt in het dorp. Ik mag van mijn moeder, al bijna 72 jaar inwoonster van Jutrijp, vast niet zeggen dat dat het enige was wat er in die twee jaar in het gat werd gehouden, maar zolang dat mensje nog geen internet heeft...

Het is zaterdag 17 juni 1989, ik ben veertien, en krijg vijf gulden zakgeld per week. Het verzamelen van Citroëns in miniatuur begint te vervelen en ik ga me storten in de singles. Een paar weken geleden had ik al 'die hele dure' van The Moody Blues gekocht: 'This Is My House' moest maar liefst vijf gulden kosten. Daar ging weer eens het bandenplaktientje dat we altijd bij ons moesten hebben...

Op deze vroege zaterdag tel ik dertig singles. Eenendertig koop ik 's ochtends bij Piet: 'The House Of The Rising Sun' van The Animals. De Nederlandse Columbia (de afgebeelde hoes is Amerikaans) in een neutraal EMI-hoesje. Hoezo een klassieker? De single markeert sedertdien de start van mijn verzameling.

's Middags koop ik nog de twee overgebleven singles. Ook niet verkeerd! Hoe vaak kom je tegenwoordig 'Twinkle Toes' van Roy Orbison (1966) en 'Little Girl' van The Troggs (1968) in hun Nederlandse fotohoezen tegen? De schade bedraagt een kwartje per single, The Troggs kreeg ik gratis! Compensatie voor Simone?

Het was zomers warm. Dat is vooral af te lezen aan de elpees die ik van mijn tante krijg. '24 Carat Purple' van Deep Purple en 'Live' van Bob en zijn Wailers zijn zo briek als een hispel. Dat is een mooi Friecisme! Ik hoorde het me laatst echt iemand zo vertellen! Vragende blik. Okay dan, zo krom als een hoepel...

Twee jaar geleden werkte ik samen met Alice. Haar dochter was de volgende dag jarig, de zeventiende. Alice haalde herinneringen op aan de zaterdag van de bevalling. Hoe heet het was geweest! Ze was compleet verbaasd toen ik haar feliciteerde met de negentiende verjaardag van haar dochter.

Nog een ezelsbruggetje: Broer Henk is vandaag jarig. Op het gebied van plaatjes verzamelen mijn inspirator. Misschien is het alleen daarom al mooi om de zeventiende juni als datum aan te houden. Als soort van eerbetoon...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten