woensdag 30 maart 2022

Week Spot: Matt Berry & Emma Noble


Vorige week wilde ik beslist weer een 'oudje' als de Week Spot hebben. Deze week ga ik echter weer voor een hagelnieuwe release. Het is pas twee of drie weken geleden uitgebracht en nu al flink onderweg om uitverkocht te raken. Dat heeft veel met de mannelijke hoofdpersoon van doen welke zeer populair blijkt. Over nieuwe platen gesproken.... jullie hebben nog een 'Singles round-up' tegoed met de 'nieuwe' releases, maar ik wacht even tot morgenmiddag om te zien of er nog meer binnenkomt. Morgen krijgen jullie in ieder geval deze 'Singles round-up' en dat bevat dan ook de kersverse Week Spot. Het is een cover van een origineel dat ik nog altijd op mijn wenslijstje heb op Discogs maar zelfs een vrij recente heruitgave rijst de pan uit. En het mag gezegd worden: De cover is even goed als het origineel en profiteert van een betere opname en kleine veranderingen in het arrangement. De Week Spot van deze week is 'Beatmaker' van Matt Berry & Emma Noble.

Sinds maandag moet iedereen een mening hebben over wat er heeft plaatsgevonden tijdens de uitreiking van de Oscars. Ik kom andermaal tot dezelfde conclusie: Ik heb he-le-maal niets meer met 'mainstream comedy'. Ik vind het niet grappig of niet grappig genoeg om in een bulderlach uit te barsten. Het is té politiek correct geworden en er wordt gewerkt met een dubbele moraal. De actie van Will Smith is zwaar overtrokken maar de grap van Chris Rock is, om te beginnen, al niet heel erg sterk. Mijn collega's bij het radiostation buitelen over elkaar heen want daar zijn wel een paar comedy-liefhebbers. Ik vraag hen een paar weken geleden dan ook hoe 'grappig' Matt Berry is in zijn rol als 'comedian'. Er wordt me al heel snel uitgelegd dat Berry niet een op zichzelf staande komediant is maar eigenlijk een komische acteur is. En, zo bevestigt een van hen, een begenadigd muzikant! Zelf ken ik Matt Berry van de muziek. Hij heeft een paar jaar geleden een album gemaakt met de titel 'Television Themes' en dat is een magnifieke langspeler!

Matthew Charles Berry is zijn volledige naam en hij wordt op 2 mei 1974 geboren in het Engelse Bromham. Hij studeert in 1999 af aan de universiteit van Nottingham Trent in de kunst. Rond dezelfde tijd begint hij zijn professionele loopbaan in de media. In eerste instantie werkt hij als 'runner', maar mag in 1999 al een deel van een programma over computerspellen voor zijn rekening nemen. Berry zorgt voor de komische intermezzo's in de show ook al zijn er niet veel die hem daarvan herinneren. In 2004 maakt hij furore als hij een prominente rol krijgt toebedeeld in de cult-comedy-serie 'Gareth Marengi's Darkplace'. Kort daarop speelt hij een rol in 'The Mighty Boosh' en gaat hij werken met regisseur Rich Fulcher. Samen maken ze 'Snuff Box' en hier begint Berry met het componeren van de muziek. Hij neemt het merendeel van de muziek op in zijn eigen flat, zingt waar nodig en laat zich alleen voor de blazerspartijen adviseren door veteraan Tony Hatch. Hoewel Berry's loopbaan als 'komische acteur' grotere vormen begint aan te nemen en zijn stem in tal van programma's en commercials is te horen, spits ik me liever toe op de muziek.

Hij maakt in 1995 en in 2006 twee albums in eigen beheer. In 2009 is het album 'Witchazel' voor één dag beschikbaar als een gratis download maar Acid Jazz besluit het in 2011 alsnog te eren met een officiële uitgave. De daaropvolgende albums verschijnen allemaal via Acid Jazz. Hij werkt onder andere samen met Geno Washington terwijl de muzikanten van Saint Etienne enkele remixen maken van zijn nummers. Ik verneem in 2018 voor het eerst van Matt Berry dankzij het album 'Television Themes'. Daarop neemt hij verschillende legendarische thema's voor televisieprogramma's onder handen en dat resulteert in een zeer boeiend album. Zijn meest recente album van origineel werk is 'The Blue Elephant' dat vorig jaar mei is uitgebracht. Intussen is ook een compilatie verschenen van zijn beste werk. Wikipedia is nog niet helemaal up-to-date want zowel de compilatie als deze hagelnieuwe single ontbreken in het overzicht.

Emma Noble is een bekende naam. Toch blijkt het niet de 'beroemde' Emma Noble te zijn. Het is dus niet het blonde fotomodel  dat in 1999 een showbiz-huwelijk aan gaat met de zoon van de Engelse premier John Major. Onze Emma Noble is een zangeres met een stevige roots in de soul van de jaren zestig en zeventig. Ze werkt onder andere samen met Lack Of Afro en is tevens actief als helft van het dj-duo Noble & Heath. Volgens haar Facebook-pagina werkt ze momenteel aan nieuw materiaal maar intussen brengt ze deze single uit met Matt Berry welke toch weer meteen een link heeft met zijn televisiewerk.

In de jaren 2013-2015 maakt Berry een serie genaamd 'Toast Of London' en in 2022 krijgt dit een vervolg. Aan het einde van de serie is 'Beatmaker' te horen in de versie zoals ik deze nu op single heb. Het origineel is echter van een Zweedse zangeres. Doris Svensson. Als ze dertien is maakt ze haar eerste album met een groep en er volgen nog enkele plaatjes die het goed doen in Zweden. In 1970 brengt ze een album uit: 'Did You Give The World Some Love Today Baby'. Aanvankelijk zonder enig resultaat maar in de jaren negentig duikt het album steeds vaker op bij de hippe dj's. Het album staat bol van pareltjes op het gebied van rock, funk en soul. Het album is in 1996 opnieuw uitgebracht en sinds enige jaren is er ook een single met twee nummers van de elpee: 'Beatmaker'  en 'Don't'. Ook dit plaatje is inmiddels onbetaalbaar. Als ik vervolgens hoor over deze cover en ik een paar seconden heb gehoord, ben ik vlug bereid. Het is namelijk even groovy en funky als het origineel en op bepaalde vlakken zélfs beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten