vrijdag 25 maart 2022

Week Spot: The Bar-Kays


De winkel is weer geopend! Op ene of andere manier kom ik woensdag niet toe aan een tweede bericht. Ik ga na publicatie van de 'Singles round-up' wat anders doen en zet het vizier op donderdag. Hoewel ik woensdag eigenlijk al een beetje kan raden hoe ik me die dag ga voelen, blijf ik optimistisch. Woensdag is het een beetje gek gegaan. Het is niet dat ik overvloedig veel post heb maar deze dag kan ik geen logische route vinden om alle post te bezorgen. Daar komt bij dat het té warm is en ik juist in een deel van Steenwijk zit zonder winkels als ik een ontzettende dorst krijg. Later die dag val ik bijna letterlijk van de fiets. Het is niet dat ik tegen de vlakte ga maar de concentratie is weg. Een bakkie koffie bij een tankstation helpt me weer op de been. Natuurlijk rust je dan uit op donderdag als je tóch vrij bent? Ik werk deze week voor het eerst weer 'volledig', maar heb zoveel uren over van vorig jaar dat ik voorlopig de donderdag vrij hou. Hoewel het niet tot publiceren komt, heb ik gisteren wel de knoop doorgehakt voor wat betreft de Week Spot. Dat wordt 'Summer Of Our Love' van The Bar-Kays uit 1976.

Het is verleidelijk om wéér een hagelnieuwe release te doen maar ik wil ook graag weer eens een oudje als de Week Spot hebben. Zo is dinsdag een single gearriveerd die pas een paar weken oud is. Ik ga de lijst door met soulplaten die ik sinds de jaarwisseling heb gekocht en dan schrik ik even. Van de voorgaande partijen van Mark heb ik niet één Week Spot uitgekozen. Vervolgens wil ik het uitzonderlijke weer van deze week een beetje inlijsten en zo kom ik op 'Summer Of Our Love' uit van The Bar-Kays. Een groep met twee levens en dat is in dit geval bijna letterlijk. 'Summer Of Our Love' is de sfeervolle b-kant van 'Shake Your Rump To The Funk', dé grote hit van de tweede incarnatie van The Bar-Kays.

The Bar-Kays is oorspronkelijk een studiogroep. Het wordt in 1966 opgericht in Memphis en bij de 'opleiding' kijkt Booker T. Jones van Booker T. & The MG's erop toe dat de muzikanten bewust worden van hun nieuwe functie. Ze worden namelijk de vaste begeleidingsroep van Otis Redding. Uiteraard mogen ze ook zelf plaatjes maken en zo verschijnt in 1967 de single 'Soul Finger' welke een grote hit is. Op 10 december 1967 bevinden de leden van de groep zich in het vliegtuig met Otis Redding dat hen naar Madison zal brengen voor een serie optredens. Omdat er slechts ruimte is voor zeven passagiers reist bassist James Alexander met een ander vliegtuig. Het verhaal mag bekend zijn. Het toestel stort neer en kost naast Otis Redding aan Jimmie King, Ronnie Caldwell, Phalon Jones, Carl Cunningham, en manager Matthew Kelly het leven. Trompettist Ben Cauley is de enige overlevende uit het toestel van Redding. Hij en Alexander formeren in 1968 een nieuwe groep genaamd The Bar-Kays en nu wordt wel meteen ingezet op méér eigen zang en het produceren van eigen platen. Cauley verlaat de groep in 1971 en Alexander gaat verder met de nieuwe groep muzikanten. Het is de periode waarin de funk zich aankondigt en The Bar-Kays haakt in op deze trend. In 1975 breekt er een moeilijke tijd aan voor Stax. Het ziet zich genoodzaakt om labels als (Gospel) Truth en Volt bij het vuil te zetten en Stax houdt zich in afgezwakte vorm staande tot 1979. Het betekent voor The Bar-Kays dat het in 1975 op zoek moet naar een nieuw label en zo komt het bij Mercury terecht. Vanaf dat moment zal de band alleen nog maar funk spelen.

Of toch niet helemaal? Als je 'Shake Your Rump To The Funk' omdraait, tref je een stuk muziek dat weinig met funk van doen heeft. Het is eerder soulvol en ergens ook zomers. Precies het soort van plaatje dat ik zou willen gebruiken om de fietstocht van maandag te herinneren evenals de warme bezorgdagen. Volgende week hebben we waarschijnlijk weer een Week Spot uit 2022 te gast maar het wordt toch eens tijd om naar de eerdere platen te kijken. Ik ben immers van plan om volgend weekend een Blauwe Bak Top 45 te doen. Ik heb voor dit bericht gekozen voor de Nederlandse fotohoes, uiteraard heb ik de Engelse persing van de single.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten