woensdag 23 maart 2022

Singles round-up: maart 5


Het postbedrijf heeft ons jaren geleden voorzien van een fleece jasje voor in de lente en zomer. Ik heb hem vandaag voor het eerst aan gehad. Wel met een t-shirt en een overhemd met lange mouwen eronder. Het had op zichzelf wel zonder dat laatste gekund, maar ik heb niet een heel neutraal t-shirt aan. Het overhemd is dan ook weer praktisch vanwege de borstzak die ik graag benut om mijn mp3-speler onder te brengen. Dat is dan voor de reisjes naar Steenwijk en weer terug. Ik heb collega's die met oortjes in de post bezorgen maar zelf heb ik dit nooit iets gevonden. Tijdens het werk wil je vooral contact kunnen hebben met de klant. Zo fietst me vanmiddag een zeer vriendelijke dame tegemoet. 'Bedankt voor de post, postbode!', roept ze me toe. Tja... dan weet ik even niet wat ik moet zeggen. Het is inmiddels woensdag en ik heb nog altijd niet besloten wat ik deze week als Week Spot ga hebben. Wel zijn twee Oostenrijkse singles gisteren binnen gekomen en wacht ik nog op een aantal Engelsen. Dat zal vroeg of laat een soulvolle 'Singles round-up' opleveren. Ik heb ergens nog wel ambitieuze fietsplannen voor morgen en dat moest eigenlijk ook worden gevierd met platen. Bij nader inzien moet ik ook nog altijd eens naar Dwingeloo, dus als het wel tegenvalt? Ik presenteer jullie vandaag het tweede deel van de singles uit Assen met maar liefst negen singles.

* Philip Goodhand-Tait- Warm Summer Rain (NL, DJM, 1973)
Hij is onlangs nog te gast geweest in de Top G-duizend met 'Oceans Away'. Volgens mij heb ik deze single ook zien liggen in Assen, maar ja... die heb ik onlangs nog vervangen door een beter exemplaar. Door eens wat meer naar de persoon van Goodhand-Tait te kijken, heb ik geleerd dat Nederland een aantal 'exclusieve' singles heeft gehad en volgens mij is 'Warm Summer Rain' daar eentje van. Ik meen even dat ik vogeltjes bij een kabbelende beek hoor, maar dat moet natuurlijk de regen voorstellen. Het is een lieflijk liedje met een fraai arrangement, ook al is Goodhand-Tait niet de meest uitzonderlijke zanger. Het is duidelijk dat hij een 'musicians' musician' was. Het past een Roger Daltrey veel beter (die enkele nummers van Goodhand-Tait heeft opgenomen). Toch is het geen straf om naar deze drie minuten te luisteren en ik denk dat de plaat nog kan groeien bij mij.

* Hedgehoppers Anonymous- It's Good News Week (UK, Decca, 1965)
Kijk! Hier word ik blij van! Ik kan een kreetje nauwelijks onderdrukken als ik deze single tegenkom. Alweer zo'n plaatje dat al een tijd op een 'zoeklijst' staat zonder dat ik daadwerkelijk op zoek ben naar de plaat. Je moet het ter zijner tijd gewoon eens tegen het lijf lopen. Jonathan King heeft dan net zijn doorbraak gehad met 'Everyone's Gone To The Moon' en vele jaren voordat hij wordt betrapt op bepaalde onhebbelijkheden die hem erg in diskrediet hebben gebracht. Waar veel van zijn latere producties eenmansgroepen zijn of een samengeraapt zootje studiomuzikanten, daar is Hedgehoppers Anonymous een apart opererende en bestaande band. De single heeft qua kwaliteit de 57 jaren goed doorstaan. Altijd een feestje om naar te luisteren en ik heb het liedje bijna voortdurend gezongen op de terugweg. Erg blij mee!

* The Hollies- I'll Be Your Baby Tonight (Duitsland, Hansa, 1969)
Graham Nash heeft al langere tijd het gevoel dat zijn dagen bij The Hollies zijn geteld. Het tegenvallende succes van 'King Midas In Reverse' is daar een aanleiding voor en als hij hoort dat de overige leden een plaat met uitsluitend Bob Dylan-covers wil opnemen, heeft hij er definitief genoeg van. Hij volgt zijn hart en dat leidt hem naar Amerika en uiteindelijk Crosby, Stills & Nash. Het Dylan-album zal er gewoon komen en het is over het algemeen niet het beste Hollies-album of het beste Dylan-eerbotoon. Van 'I'll Be Your Baby Tonight' heb ik betere versies gehoord en daarnaast heb ik een enorm zwak voor 'Nashville Skyline' van Dylan. Wel bijzonder om deze op de Duitse Hansa te treffen. Je zou verwachten dat Parlophone in 1969 wel een internationaal bekend label zou zijn. Ook nog even 'I Shall Be Released' proeven. Dit nummer komen we in de volgende aflevering tegen. Dat bevalt me al ietsje beter maar ook hier zijn er covers voor handen die superieur zijn aan The Hollies.

* Johnny & The Hurricanes- Old Smokie (UK, London, 1961)
Over het algemeen mag ik graag luisteren naar Johnny & The Hurricanes maar ik ga er geen torenhoge prijzen voor betalen. Dat hoeft maandag ook niet want deze is slechts een euro. Dit keer is het 'On Top Of Old Smokey' met het bekende orgel en scheurende saxofoon. Niks verheffends aan maar wel een fraaie 'novelty' voor op een zondagavond. Waarom deze opeens 'goedkoper' mag, is me trouwens een raadsel.

* Lester & Denwood- Angela (NL, Groovy, 1974)
Als ik in 2016 op het punt sta om de oversteek te maken van Nijeveen naar Uffelte kom ik een 'vergeten' doos singles tegen. Het bevat vooral bands en artiesten waarvan de naam met een 'L' beginnen en er is iets niet goed gegaan. De doos is vochtig geworden en met name de hoesjes zijn innig in elkaar versmolten. In geval van Lester & Denwood zit de hoes helemaal tegen de plaat geplakt en deze kan ik niet meer schoon krijgen. Voor een euro is dat nu opgelost. Ik heb de single oorspronkelijk in 1995 gekocht en vind het dan wel een aardig nummer. Lester & Denwood is een duo uit het West-Vlaamse Koekelare. Op 'Angela' werkt het samen met producent Chris Blackwell welke ook tekent voor de arrangementen. Het is een niet onaardig popnummer dat gemakkelijk een hele grote hit had kunnen zijn. Helaas is dat in Nederland niet weg gelegd voor Lester & Denwood hoewel een latere single nog een 37e plek op de Amerikaanse Billboard zal behalen. Ook deze mag voor een euro mee.

* Dave Mason- World In Changes (NL, Blue Thumb, 1970)
Het Hitdossier vermeldt de single als zijnde eentje op het Harvest-label. Mijn vroegere Steenwijker kameraad Robert heeft de elpee met dit nummer en daar heb ik het waarschijnlijk ook voor het laatst gehoord. Oei, de single heeft een zwaar leven achter de rug en smeekt meteen al om een upgrade. Het klinkt muzikaal erg als Traffic maar dan zonder de kenmerkende stem van Steve Winwood. Snel eens rond kijken voor een beter exemplaar!

* Mayfly- Johnny (NL, Ariola, 1974)
In 1990 leg ik drie kwartjes neer voor mijn eerste exemplaar van 'Johnny'. Ik zie dan dat de b-kant op een elpee staat en raak meteen geïnteresseerd in de langspeler. Het blijkt niet mee te vallen om de elpee te achterhalen. In de loop der jaren koop ik eens een upgrade met fotohoes. Ik weet niet of die aan vervanging toe is maar voor een euro kan ik deze niet laten liggen. De elpee heb ik na heel lang zoeken pas in 2009 als mp3 gekregen en heb in 2011 nog op het punt gestaan om de originele elpee te kopen. Nee, die is niet goedkoop. Een paar jaar geleden is het album opnieuw op vinyl verschenen maar dan zit ik al tot over mijn oren in de Northern Soul en de singles. Ik kan wel leven met de digitale versie. Mayfly is een band uit het Noord-Hollandse Bergen dat een soort van 'kamerpop' maakt met cello en viool. Toch moet er ook eens een hit worden gescoord en daarvoor krijgt de band de hulp van Martin Duiser. 'Johnny' is een erg gelikt nummer wah wah-gitaar en ELO-geïnspireerde strijkers. Het is vooral de b-kant dat het doet voor mij: 'From Now On' is nog altijd één van mijn meest ultieme favorieten. En ik ben in 32 jaar nog altijd niet veranderd in dat standpunt.

* Melanie- Bo Bo's Party (Frankrijk, Buddah, 1969)
Melanie Safka levert als een soliste haar eerste singles af in 1967 en 1968 maar met 'Bo Bo's Party' lijkt er iets te gaan gebeuren in Europa. De single staat in de vaderlandse Tipparade en dat moet deze Franse persing zijn geweest. De single heeft geen release gehad in Nederland, België of Duitsland en al helemaal niet in Amerika. Er is wel een Engelse persing waarin ik, zoals altijd, wel geïnteresseerd ben. 'Mr. Tambourine Man' op de keerzijde ken ik al wel van een compilatie-elpee maar 'Bo Bo's Party' is vrijwel nieuw voor mij. Een opvallend nummer dat zeker een grote hit dreigt te worden in mijn verzameling!

* Ohio Express- Yummy Yummy Yummy (Duitsland, Buddah, 1968)
Ik heb de single wel maar zonder fotohoes. In geval van Ohio Express betaal ik doorgaans ook niet meer dan een euro maar ik ben maandag op ene of andere manier even in de sfeer voor de plaat en leg twee van deze muntjes neer voor dit schijfje. Het vinyl is in ieder geval beter dan de oude en dus is het een welverdiende upgrade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten