dinsdag 2 maart 2021

Week Spot: James Carr


De zoektocht naar slingers en andere feestelijke materialen kan ik me besparen. De natuur heeft me een handje geholpen. Oh, wat ben ik Moeder Natuur dankbaar voor de prachtige dag die ik heb gehad. Mijn hulp is wederom gewenst in Steenwijk en dus mag ik weer door het bos en over de heide fietsen. Ik plan het ditmaal zo dat ik in Tuk eindig en fiets dan langs het spoor naar Steenwijk. Boodschapjes gedaan en een pak ijskoude karnemelk en meloenpartjes burgemeester gemaakt op één van mijn favoriete zitjes in Steenwijk. Vervolgens dezelfde mooie route weer terug naar Uffelte. Dit gaat nooit vervelen! Vandaag is dus officieel gezien de elfde verjaardag van Soul-xotica maar daar heb ik gisteren al bij stil gestaan. We gaan nu vrolijk op weg naar wederom een mooi jaar van deze praatpaal. Vandaag ga ik jullie voorstellen aan de Week Spot, hoewel ik die een week geleden al heb aangekondigd: 'Freedom Train' van James Carr (1969).

Een jaar geleden stop ik kleine 'boodschappen' in de Week Spots, zo is me vorige week opgevallen. 'Count Your Blessings And Move On' van Jimmy Dockett zou anders nooit de Week Spot zijn geworden, maar het nummer 'klopt' gewoon op dat moment. Zo weet ik me ook nog te herinneren uit het begin van de crisis dat ik Fontella Bass terug hoor in 'Do The 45' en dat ik besluit dat 'Talking 'Bout Freedom' de Week Spot moet worden. Omdat dan al het besef is gekomen dat we onze vrijheid kwijt raken en dit niet zonder een gevecht terug gaan krijgen. Eigenlijk wil ik James Carr bewaren voor een jaar na Fontella Bass, maar dat blijkt pas in april te zijn. Ik heb eventueel nog 'Kiss Of Freedom' van J.D.'s Time Machine voor de Week Spot in deze betreffende week, maar ach...? Heel veel waarde hecht ik ook niet aan deze symboliek. James Carr mag de Week Spot heten voor de plaat. Een klassieker onder de fijnproevers van de Southern Soul en een zanger die zwaar ondergewaardeerd is gebleven.

James Edward Carr komt op 13 juni 1942 ter wereld in het stadje Coahoma in de staat Mississippi. Zijn familie bestaat uit predikanten van de baptistengemeente en als James drie jaar oud is, verhuist het gezin naam Memphis. Het kan niet anders of James doet zijn eerste zangervaring op in de kerk. Als hij school heeft verlaten zingt hij met een gospelgroep, Harmony Echoes, en werkt in een meubelfabriek aan de lopende band. Hij doet auditie voor Stax maar wordt afgewezen. Dan is daar het Goldwax-label. Een relatief klein en onafhankelijk label dat tegenwoordig erg geliefd is bij soul-verzamelaars. Hij heeft een aanloop nodig van drie singles tussen oktober 1964 en september 1965 voordat hij zich in de kijker weet te spelen van radio en hitlijsten. 'You've Got My Mind Messed Up' verschijnt in februari 1966. Het wordt niet alleen zijn enige top tien-hit in de R&B, maar bereikt ook een 63e plek in de Pop. Dezelfde positie wordt ook gehaald door 'A Man Needs A Woman', maar dat doet 'slechts' nummer 16 in de R&B. Er verschijnt een album welke is genoemd naar zijn eerste hit en dat wordt nog altijd omarmd door menig liefhebber van pure Southern Soul. De Goldwax-opnames kennen minder opsmuk dan die van bijvoorbeeld Stax. Carr zal Goldwax trouw blijven tot het label in 1969 op slot gaat. Hij heeft dan negen R&B-hits op zijn conto staan.

Dan Penn en Chips Moman schrijven 'The Dark End Of The Street' en Carr is de eerste die het mag opnemen. Sinds de originele release in december 1966 is het nummer door tal van artiesten opgenomen uit zeer verschillende genres. In Nederland heeft Bovema de licentie van Goldwax op zich genomen en brengt de platen vanaf 'Dark End' uit op het Stateside-label. In Engeland verschijnen de singles vanaf 'You've Got My Mind Messed Up' al op Stateside. In 1969 is 'Freedom Train' de tweede release op het B&C-label en deze heb ik een paar weken geleden binnen gekregen.

James Carr lijdt gedurende zijn leven aan bipolaire stoornissen en dat maakt hem vooral in zijn latere loopbaan erg inconsistent. In 1979 verstijft hij tijdens een optreden op het podium en in de jaren tachtig is hij lange tijd afwezig in de muziek. In 1991 maakt hij een album voor het heropgerichte Goldwax en zijn laatste album is 'Soul Survivor' uit 1994. Kort daarop wordt longkanker bij hem geconstateerd en hij overlijdt op 7 januari 2001 aan de gevolgen hiervan. James is dan slechts 58 jaar geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten