maandag 12 oktober 2020

Verzamelwoede: jaren 60 bak 3


Van 2005 tot en met februari 2009 stelde ik maandelijks een Top 100 Aller Tijden samen. Dit was al eens eerder begonnen. Toen ik rond de kerst van 1999 hoorde van een Top 2000 op de radio ben ik eens bij mezelf ten rade gegaan om te kijken welke platen mijn top 100 zouden bevolken. In januari 2000 merkte ik op dat ik een paar compleet was vergeten en stelde daarop een nieuwe samen. Dit is gedurende tien maanden een vaste prik op de laatste dag van de maand. In 2005 is het dezelfde Top 2000 alsook mijn weinig 'mainstream' muziekkeuze uit deze jaren. Na verloop van tijd staan complete albums in de maandelijkse Top 100 ook al schieten ze op en neer als een jojo. Sinds 2009 heb ik het niet meer geprobeerd. Gaat het nu dan wel lukken? Dit zou de eerste van ruim veertig afleveringen moeten worden, maar ik zie het donker in. Ik trap de serie evenwel vandaag af. In het kort: Ik verzamel sinds 1989 singles en heb deze sinds 2016 in vier categorieën. Natuurlijk is daar de Blauwe Bak maar deze doet niet mee in 'Verzamelwoede'. Ik richt me op de 'algemene' jaren zestig, zeventig en tachtig-bakken. Ik laat jullie mee kijken in iedere bak en stel een persoonlijke top twaalf samen. Dit zou wellicht kunnen uitmonden in een Top Zoveel? Ik begin vandaag met de derde jaren zestig-bak.

De derde jaren zestig-bak begint met alle authentieke jaren zestig-persingen van 'Je T'Aime... Moi Non Plus' van Jane Birkin en Serge Gainsbourg. De eerste is de Nederlandse Fontana, de tweede de Nederlandse AZ en tenslotte de Franse AZ. Alle drie zijn ze uitgevoerd met fotohoesjes. Ik heb per bak 135 singles en de laatste in de bak is 'Wringle Wrangle' van Jimmy Carroll. Een kleinood uit 1957 op het Bell-label en in een 'oversized' hoesje. Tussen Jane Birkin en Jimmy Carroll vinden we kleine verzamelingen singles van Cilla Black, The Blue Diamonds, Booker T. & The MG's, Pat Boone, The Box Tops, Eric Burdon & The Animals, The Byrds en Canned Heat. Pat Boone is daarbij de winnaar met dertien singles. Het is appels met peren vergelijken als je hier een top 12 uit wilt samenstellen. In mijn geval is het een eerlijk gevoel ten opzichte van de 'schoonheid' van een plaat (bijvoorbeeld BZN) en ook speciale herinneringen (als bij Blue Cheer) spelen een belangrijke rol. Geen David Bowie omdat het hoort in een lijst met een goede smaak, het gaat om gevoel en herinnering bij de top twaalf. Na twintig minuten van 'kill your darlings' kom ik dan tot de volgende top 12.

1. When I Was Young - Eric Burdon & The Animals (Duitsland, MGM 61151, 1967)

2. Sea Of Delight - Brainbox (NL, Imperial 5C 006-24027 M, 1969)

3. Waiting For You - B.Z.N. (NL, Polydor S 1284, 1968)

4. Summertime Blues - Blue Cheer (NL, Philips 304 162 BF, 1968)

5. Dream Man - Bojoura (NL, Polydor S 1246, 1967)

6. Tomorrow Is Another Day - The Buffoons (NL, Imperial IH 744, 1967)

7. Lady Friend - The Byrds (NL, CBS 2910, 1967)

8. Neon Rainbow - The Box Tops (NL, Bell 2008 222, 1967, re: 1973)

9. The Equestrian Statue - The Bonzo Dog Doo Dah Band (UK, Liberty LIB 15040, 1967)

10. Oh No Not My Baby - Maxine Brown (US, Eric 4013, 1965, re: 1981)

11. Baby, I Need Your Lovin' - Blues Dimension (NL, Decca AT 10305, 1968)

12. It's For You - Cilla Black (NL, Parlophone R 5162, 1964)

Ik begin onderaan bij de lijst. Ik heb de eerste van Cilla Black in 1993 gekocht, dit is vermoedelijk een upgrade uit 2014. De single staat synoniem met de aanschaf van de oranje batterij-pick up in Leeuwarden in 2004. Blues Dimension heb ik op de zaterdag van mijn eerste Dicky Woodstock gekocht in Steenwijk. Dan hebben we het over augustus 1994. Het is de fotohoes helaas kwijtgeraakt. Maxine Brown koop ik in 2012 voor de Blauwe Bak, maar deze staat alweer jaren in de jaren zestig-bak. The Bonzo Dog Doo Dah Band heb ik in mei 1999 gekocht in het marktgebouw van Mossley. The Box Tops stamt uit de zomer van 1994 als ik op de Solex naar Tuk ga en daar word uitgenodigd voor het komende Woodstock-festival. The Byrds is nog vrij recent, deze heb ik in september 2015 in Sneek gekocht.

The Buffoons schaf ik aan bij een bezoek aan Leeuwarden in januari 1994. Bojoura is van een jaar eerder. Deze koop ik van de zwager van Klaas van de jukebox-winkel in Sneek. Blue Cheer mag uiteraard niet ontbreken. Het is in 1993 de 1500e single in de kaartenbak hoewel dit exemplaar sinds december 1999 in mijn bezit is.

De eerste BZN koop ik in februari 2009 in Leeuwarden nadat ik het lege fotohoesje sinds 1993 in de collectie heb staan. In 2011 koop ik in Steenwijk een 'Near Mint'-exemplaar. Ik heb het nummer omstreeks 1990 op een verzamelelpee staan en het neemt me vooral terug naar deze tijd. Ik maak kennis met een andere BZN dan de platen die mijn vader heeft. 'Sea Of Delight' staat al jaren op mijn verlanglijstje als blijkt dat Peter van Singlehoesjes.nl een dubbel exemplaar heeft.

Tenslotte de nummer 1 uit de derde jaren zestig-bak. Deze persing met fotohoes heb ik sinds de zomer van 2000, maar de eerste koop ik in een 'droompartij'. Het is december 1990 als ik met een paar gulden op de vlooienmarkt in Sneek ben en tegen een gigantische partij jaren zestig- en zeventig-platen loop. Allemaal in blanco hoesjes en duidelijk afkomstig van een dj. Ik ben genoodzaakt er drie uit te zoeken omdat mijn portemonnee niet verder reikt. Ik zou wensen dat ik anno 2020 nog eens in de bak kon sneupen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten