maandag 5 oktober 2020

Blauwe Bak Veteranen deel 58


Hoe zit het met de nieuwe rubriek? Ik heb het idee gisteren meerdere malen zitten overdenken en, nee, ik ga het (nu nog) niet doen. Waarom verder graven in de jaren negentig terwijl we de komende weken nog drukte krijgen met 'Het zilveren goud'? Ook daarover moet ik nog een besluit nemen. Voor de maand oktober heb ik zeventien singles welke ik in twee of drie delen kan doen. Voorwaarde is wel dat ik driemaal een extra verhaaltje heb en daar moet ik even over nadenken. Hoe dan ook: Komende woensdag wordt zeer waarschijnlijk de eerste aflevering van 'Het zilveren goud' en dus doe ik vandaag in ieder geval de 'Blauwe Bak Veteranen'. Als ik nog moed heb, doe ik de 'Singles round-up' er achter aan, maar voor het eerst in bijna vijf jaar moet ik op dinsdag aan het werk en dat moet ik straks even bekijken. Nu ga ik echter eerst terug naar de eerste weken van 2016 en maken we in deze aflevering kennis met een, inmiddels, bekende naam.

Ik ben in de loop der jaren lid van meerdere verkoopsites op Facebook voor wat betreft soul-vinyl. Ik kan me niet meer herinneren hoe ik op 'Five A Day' ben gekomen. Wellicht dat het door Facebook is aangedragen? Hoe dan ook: Het is december 2015 of januari 2016 als ik voor het eerst een kijkje neem. Ik kom pardoes Margie Joseph tegen en deze is nog niet verkocht. Ik heb even snel contact met de verkoper en laat weten dat ik graag een paar titels wil 'sparen' om de verzendkosten laag te houden. Geen enkel probleem! Sterker nog: Je kan bij Mark eindeloos 'sparen' en in sommige gevallen moet hij de mensen achter de broek aan zitten omdat de stapels té hoog worden. In het begin gebeurt het nog wel eens dat iemand uiteindelijk niet betaalt en de titels weer in de verkoop komen. Inmiddels heeft Mark een vaste groep afnemers en deze kunnen alles bij hem gedaan krijgen.

Inmiddels liggen de zaken anders in verband met de griep. Grote platenbeurzen zijn niet aan de orde, maar normaal gesproken komt Mark twee tot drie keer in Nederland voor de beurs in Utrecht. In de dagen rondom de beurs maakt hij de kringloopzaken in Amsterdam en omgeving onveilig. Hij zal zichzelf menigmaal achter het oor krabben als hij ziet welke platen ik bij hem in de bestelling doe. Het is waar: Aan de westkant van Nederland is de Surinaamse soul-scene ooit een feit geweest en de resultaten daarva kun je voor vrij weinig op de kop tikken. Alleen lukt dat niet in het noordoosten van het land. Laatst was ik nét te laat voor een single en kreeg meteen een boodschap van Mark: Kijk even op Discogs of Marktplaats. Hij heeft gelijk, de single is voor een paar kwartjes te koop bij verschillende Nederlandse dealers. Het 'reserveer nu, betaal later' en het 'sparen' voor een vroeg 'Sinterklaascadeau' maakt dat ik geregeld plaatjes van hem koop die ik wellicht goedkoper in Amsterdam zou kunnen kopen, maar ik mag hem wel en gun hem de paar euro winst. Op 7 februari 2016 maak ik voor het eerst geld aan hem over voor een partijtje singles en twee weken later opnieuw. Het zal nog even duren voordat ik mag sparen voor een flink gevuld pakket, maar geld is in deze periode helemaal geen zorg nu ik in blijde verwachting ben van de verhuispremie.

744. The Girl Next Door-Jay Blackfoot (US, Sound Town, 1986)
745. I Wanna Be By Your Side-Sheree Brown (US, Capitol, 1981)
746. Turn Back The Hands Of Time-Otis Clay (US, Elka, 1975)
747. Bring Your Good Lovin' Home-Al Downing (UK, Janus, 1973)

Jay Blackfoot is terug van weggeweest! Deze heeft namelijk een tijdje in de jaren tachtig-bak gestaan, maar nu dat decennium groeit in de Blauwe Bak-koffers en na beluistering van een oude 'Vakantiemix' heb ik besloten de plaat weer terug in de koffer te plaatsen. Dit is overigens dezelfde Jay als van J. Blackfoot die in 1984 een hit heeft met 'Taxi'. En we vervolgen het meteen met een tweede jaren tachtig-single, hoewel ik in het begin van de handel bij Mark nog vooral speur naar jaren zeventig-crossover. Het fascineert me mateloos dat Sheree 'ongedocumenteerd' is met deze single en dat trekt me over de streep. Ik heb een maand eerder Otis Clay behandeld in de 'Dodenrit' en bij Mark begin ik te bouwen aan een verzameling van zijn werk. Zijn 1975-update van het Tyrone Davis-succes is daarvan de eerste. Tot slot ga ik in 2016 ook al voor Engelse persingen en dus ben ik in mijn nopjes met deze Engelse persing van Al Downing.

748. Punish Me-Margie Joseph (US, Volt, 1970)
749. There's No End-Latimore (US, Glades, 1973)
750. Don't Lie-Sammy Taylor (NL, Enjoy, 1965, re: 1980?)
751. You Came Just In Time-Tommie Young (US, Soul Power, 1973)

Margie is dus de eerste plaat die ik reserveer en dat is een fraaie binnenkomer. Mark vraagt voor de plaat twintig pond of ik moet eens per ongeluk de plaat in het verkeerde hoesje hebben gestopt. Ik heb door de jaren heen ook al heel veel van deze blanco hoesjes vervangen door nieuwe exemplaren en dus heb ik geen boekhouding bij gehouden. Mark leert me de stem van Latimore waarderen en dat begint met 'There's No End'. Sammy Taylor is een gek verhaal. De single verschijnt oorspronkelijk in 1965 op het Amerikaanse Enjoy-label. Volgens het label is dit in Nederland op de markt gebracht door Kenneth Records in Amsterdam. Het lijkt me echter stug dat dit al in 1965 is gebeurd en ik schat de plaat in van rond 1980 als de Surinaamse soul-scene op een toppunt is en meerdere oudjes opnieuw worden uitgebracht door vaak dubieuze labels. Opvallend is wel dat Bobby Robinson als producent wel een credit krijgt op de Nederlandse persing. Tot slot het gezellige nummer van Tommie Young welke ik niet heel vaak meer heb gedraaid sinds de aanschaf. De plaat komt oorspronkelijk met een Jewel-hoes maar deze zit al jaren om een single in de gospel-koffer.

752. My Love Is Getting Stronger-Gloria Edwards (Oostenrijk, Record Shack, 1972?, re: 2015)
753. Take Me I'm Yours-Edwin Hawkins (US, Lection, 1981)
754. 1862 B.P.-Rev. Ether, The Kingdom, The Power & The Glory (US, Et Cet'er-a Rec'ords, 1970)
755. I'll Wait For The Lord-The Southerners (US, Jewel, 1966)

Het nummer van Gloria Edwards heet eigenlijk 'My Love Keeps Getting Stronger', maar ik heb het letterlijk overgenomen van het label. Het is een onuitgebrachte opname die in de afgelopen tien jaren een opmars heeft gemaakt. Record Shack is bij mijn weten de eerste die het als vinylsingle uitbrengt. Het is dan wel de b-kant van de Texaanse The Ascots. Ik zweer jullie dat ik deze kant niet heb aangeraakt in de afgelopen vier jaar. Met Edwin Hawkins heb ik een paar weken eerder een mazzeltje. Ik doe mee in veilingen van mijn maat in Chicago als deze opduikt. Natuurlijk klinkt dit als een plaat die in mijn bakken thuis hoort en gelukkig word ik in de laatste minuut voor een flink bedrag overboden. De Amerikaanse promo is voor een spotprijsje te koop bij de grootgrutters. Het dient enkel als promotie voor de nieuwe Edwin Hawkins-elpee en heeft hetzelfde nummer op de keerzijde. Rev. Ether en The Southerners koop ik op Ebay van een Franse dealer, als ik me niet vergis. Of is dit dezelfde handelaar als van Alice Dona? Enfin, twee platen die worden beschreven als gospels. Rev. Ether blijkt Ronnie Barron te zijn en in 2016 zet ik al mijn vraagtekens bij deze gekke funky plaat. Hoewel de naam van de artiest doet denken aan gospel lijkt het eerder een 'spoof' te zijn. Deze staat al jaren in de reserve-Blauwe Bak. De overige singles buiten de twee echte gospels om in de koffers. The Southerners zet me in eerste instantie op het verkeerde been. Op het label staat het jaartal 1963, maar... dat blijkt de copyright-vermelding te zijn van het design van het Jewel-label. Iets dat ik eveneens ken van One-derful! en Mar-v-lus uit Chicago. 'I'll Wait For The Lord' heeft een heerlijke funky groove en dat maakt dat het één van mijn ultieme favorieten is in de gospel-koffer. Gloria Edwards koop ik op 9 februari, Edwin Hawkins op de zeventiende en de overige twee op de negentiende van deze maand. In de volgende aflevering de tweede partij bij Mark en ook een grote aankoop bij Rarenorthernsoul. We eindigen dan op 15 maart 2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten