vrijdag 13 maart 2020

Week Spot Kwartet week 11



Gegeven paarden niet in de mond kijken, zeker nu niet zeker of paarden vrij zijn gebleven van het virus. De singles uit Schotland zijn vanmiddag binnengekomen en op het eerste gezicht... niet echt bruikbaar (op eentje na). Zelfs George McCrae oogt niet alsof ik de TK-heruitgave uit de koffer ga halen om hem te vervangen. Wellicht dat ik ze straks aan jullie ga voorstellen in de eerste 'Singles round-up' van deze maand. De overige Nederlandse singles zijn nog altijd niet binnen en ik krijg evenmin respons van de verkoper. Ja, je weet het niet, het virus kan hier natuurlijk ook iets mee te maken hebben, maar een beetje communicatie zou welkom zijn. Dus vervolg ik vanavond eerst met het 'Week Spot Kwartet' van deze week. De Week Spots uit 2017, 2018 en 2019 zijn morgenavond weer te beluisteren in 'Do The 45' en/of vanaf zondag via Mixcloud.

2016: I Wanna Be By Your Side-Sheree Brown (1981)
Het is vandaag precies vier jaar geleden dat ik voor het eerst het huis in Uffelte heb bekeken. De volgende dag is mijn zwager jarig en... raadt u eens... dat is morgen wederom het geval. De Week Spot van 2016 werd gisteren opnieuw aangeboden door Mark en kon het niet laten een extra aanbeveling te doen bij de plaat. Of het heeft geholpen? Gisteravond heeft zich toch een koper gemeld voor de single. Het is een 'Five A Day'-klassieker voor wat mij betreft. Eigenlijk een b-kant van een zijde die ik nog nooit heb geprobeerd omdat 'I Wanna Be By Your Side' precies al datgene bevat dat ik in een soul-plaat uit de vroege jaren tachtig wil horen. Het is zelfs een beetje 'ondergeproduceerd' en ik verwacht op voorhand dat 'Get Down, I'm Bad' een gelikte discostamper is. Eerlijkheid duurt het langst en dat blijkt wel uit deze liefde die nooit voorbij zal gaan!

2017: Sunshine-Jackson Southernairs (1980)
Aldus de officiële spelling op het label. Ik heb ook een single van de formatie op het Songbird-label en daar heet het Jackson SouthernairEs. In 1980 staat de gospelgroep onder contract bij Malaco en brengt ons 'I Needed Him', een veel te traag gebed. Dan geef ik al snel de voorkeur aan de meer upbeat b-kant. Het blijft echter gospel en dus is de zonneschijn in de titel niet louter een teken van het aanbreken van een lange hete zomer, maar gaat de komst van Jezus gepaard met een verblindende zonneschijn. Enerzijds authentiek zoals we dat van Malaco zijn gewend, maar tegelijk ook weer 'modern' genoeg. Toch kan ik best begrijpen dat het nummer nooit iets heeft betekend in de soul-kringen. Daarvoor is het de structuur té 'moeilijk'.

2018: When There's No Such Thing As Love-Lenny Welch (1974)
Er zijn plaatjes waar je op slag helemaal verliefd op ben, er zijn ook groeibriljantjes. Deze van Lenny Welch behoort tot de laatste categorie. Ik heb al jaren 'Such A Night' van de beste man in de koffers staan (en een jaren zestig-single in de algemene bakken), ik word echt over de streep getrokken door de lage prijs en de vermelding dat het een Engelse persing is. Waaruit doet blijken dat het Engelse Pye in de jaren zeventig ook het Mainstream-label onder haar hoede heeft. De reden dat het alsnog Week Spot is geworden, ligt hem aan de 'Vakantiemixen'. Ik ben ontzettend van deze plaat gaan houden en draai hem ook vaker dan 'Such A Night'.

2019: Tell It Like It Is-Aaron Neville (1967)
We sluiten vanavond af met een hit. Zelfs is ons land bereikt de plaat een 36e plek in de Top 40 maar zullen veel jaren zestig-liefhebbers het vooral kennen van de talrijke 'greatest hits'-cd's. Hoewel... vaak wordt daar een latere opname gebruikt en het is bijna een verademing om het origineel weer eens te horen. Waarna je ook meteen mag concluderen dat het eigenlijk best een heel bijzonder nummer is en dat ik me er niet voor schaam om dit tot Week Spot te bombarderen. De b-kant, 'Why Worry', zou acht jaar geleden de grote hit zijn geweest in huize Louwsma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten