woensdag 25 maart 2020

Blauwe Bak Veteranen deel 37



Laat me het cliché er maar eens tegenaan gooien: De 'Blauwe Bak Veteranen' is heel spontaan ontstaan op Pinkstermaandag van het vorige jaar. Het idee is aanvankelijk om de singles uit de jaren negentig te behandelen en eventueel door te gaan tot 2008. Zes singles per aflevering. Dat ik inmiddels in 2013 zit, had ik nooit durven denken, maar dan opnieuw... Het is zó leuk om op deze manier bezig te zijn met de Blauwe Bak dat ik gerust wil doorgaan tot en met de platen van afgelopen week. De laatste afleveringen doe ik al zestien singles per aflevering en nu rek ik het nóg verder op: Vijfentwintig singles in een aflevering. Over veel van deze platen heb ik al eens geschreven maar bovenal wil ik 'lekker opschieten' en in plaats binnen één week te blijven het liefste een hele maand doen. Naarmate de tijd vordert, hoe meer platen jaren later nog altijd in de koffers staan. Het kan best zijn dat ik weer eens een aflevering van zestien doe, maar de komende twee bevatten in ieder geval vijfentwintig per keer. De vijfentwintig van vanavond bieden een reis door de tijd van zes weken: Van 3 september tot en met 10 oktober in 2013.

Meg lijkt helemaal te zijn verdwenen van Facebook. Ze heeft tot de zomer van 2013 op de zéér vroege zondagochtend een show met veelal gitaarnoise en alternatieve rock. Ze woont in Amerika waar het 'prime time' is, voor 'ons' is het een onmogelijke tijd behalve als je een nachtbraker bent als ondergetekende. Ik schakel regelmatig in als Meg in de lucht is. In juli 2013 kondigt ze aan met de liefde van haar leven in het huwelijksbootje te stappen en op huwelijksreis gaat. Ze wil dus graag de maanden augustus en september vrijaf nemen. Ik besluit dan de uren te nemen voor 'Floor Fillers', de voorloper van 'Floorfillers'. Eind september blijkt dat het getrouwde leven zonder radioshows haar wel goed bevalt en dat ze niet meer terug komt naar Wolfman Radio. Ik heb inmiddels 'fans' voor 'Floor Fillers', maar heb het zelf altijd beschouwd als een show voor de 'time being' en bovendien zie ik het niet zitten om op dit late tijdstip een vaste show te doen. Bovendien zou ik graag een meer 'algemene' show willen doen. Enfin, met dat laatste moet ik nog ruim een jaar wachten (zie het bericht van zondag 15 maart over 'Tuesday Night Music Club'), maar tijdens de fietstochten naar het werk en de kringloopwinkels maakt mijn hoofd overuren voor wat betreft nieuwe ideeën voor shows. De oplossing van 'Floorfillers' dient zich aan als Joel besluit zijn zaterdagavond van de hand te doen en ik dus al om elf uur kan beginnen met 'Floorfillers'. Twee maanden later verhuist het naar de donderdagavond waar ik nu nog altijd 'Afterglow' doe. 'Do The 45' breidt in september 2013 uit naar twee uren. Ik heb nu immers wel genoeg platen? De nummering geeft een vertekend beeld want enkele tientallen zijn alweer jaren geleden verhuisd naar de algemene bakken. Deze platen staan zeven jaar later nog altijd in de koffers, reserve-bakken en Ere-Blauwe Bak.

408. That's The Way It Is-Eddie & Ernie (US, Eastern, 1964)
409. Think-Aretha Franklin (NL, Atlantic, 1968)
410. Hungry For Your Love-Willie Hightower (US, Mercury, 1973)
411. My Man, A Sweet Man-Millie Jackson (België, Polydor, 1972, re: 1980?)
412. I Can't Break The News To Myself-Ben E. King (UK, Atco, 1965, re: 2003)
413. Everybody Needs Somebody-James & Bobby Purify (NL, Stateside, 1968)
414. Knock On Wood-Otis Redding & Carla Thomas (UK, Stax, 1967)
415. Rib Tips-André Williams (Spanje, Vampi Soul, 1967, re: 2006)
In de nieuwe opzet is het wel zo gemakkelijk om de dagen en winkelbezoeken samen te vatten. Dit zijn de overige singles die ik op dinsdag 3 september 2013 heb gekocht nadat ik voor mijn herkeuring bij het UWV ben geweest. Het blijft de hele dag grijs alsof er elk moment een spat regen kan vallen. Het is daarentegen erg benauwd. Ik onderneem weer een poging om de Plato te vinden en dat gaat weer met een flinke omweg. Eenmaal daar gekomen blijkt dat het tweedehands vinyl totaal niet interessant is en zo ga ik verder naar Minstrel voor de rest. Van Eddie & Ernie meen ik lange tijd dat het een bootleg is, maar nee... het is origineel. Willie Hightower heb ik in augustus 2008 reeds gekocht in Rotterdam maar dat exemplaar is er zwaar aan toe. Minstrel biedt me een fraaie upgrade. Veel van de singles zijn afkomstig van Jelle Boonstra die zijn eigendommen heeft gemarkeerd met gele stickers en viltstift. Hij is in het huidige leven de stuwende kracht achter Jingleweb dat een groot archief aan radiojingles 'deelt' met de liefhebbers. Ben E. King is een promo-single voor de box 'After Hours 2' en heeft het eveneens geweldige 'Something New To Do' van Bobby Sheen op de keerzijde. Otis & Carla heb ik in 1997 al in de Duitse persing gekocht maar deze gaat mee vanwege de blauwe Engelse Stax-labels. André 'Mr. Rhythm' Williams is vorig jaar overleden maar is omstreeks 2005 een cultheld in Zwolle en omgeving als hij een tournee doet met de Groningse band Green Hornet. Dat zal ook de reden zijn geweest waarom Minstrel flink wat exemplaren heeft ingeslagen van deze single op Vampi Soul? Dan zou ik bijna nog de verschillende bakken vergeten... Eddie & Ernie, Ben E. King en de Purify's staan in de koffers. Millie Jackson in de Ere-Blauwe Bak en de rest in de reserve.

416. Smarty Pants-First Choice (UK, Bell, 1973)
417. The Joker Went Wild-Brian Hyland (UK, Oldies 45, 1966, re: 20??)
418. If You Ask Me-Chip Tyler (US, Chicory, 1966, re: 19??)
419. Who's Gonna Love Me-The Imperials (NL, Philips, 1978)
420. 'Let Me Do It-The Belles' (US, Soul Fox, 1966, re: 1975)
421. If I Could Only Be Sure-Nolan Porter (EU, ABC, 1972, re: 20??)
Moet ik echt de archieven in om te zien waar ik The Imperials heb gevonden? Het moet een kringloopwinkel of iets dergelijks zijn en is ter vervanging van mijn oude exemplaar zonder fotohoes. De eerste drie bestel ik op 7 september bij Rarenorthernsoul, The Imperials staat genoteerd bij 13 september en de laatste twee bij 23 september. De laatste twee komen eveneens bij Rarenorthernsoul vandaan. Brian Hyland is een bootleg met 'Backfield In Motion' van Mel & Tim op de keerzijde. Van Chip Tyler heb ik evenens begrepen dat het een bootleg moet zijn. Beide kanten zijn geschreven door Jerry Williams en door hemzelf eveneens als single uitgebracht. Ik heb nu geleerd dat Calla de backing tapes heeft uitgeleend aan Chicory en dat Swamp Dogg dus niet betrokken is geweest bij deze matige single. 'Let Me Do It' van The Belles staat tussen aanhalingstekens en dat is omdat het feitelijk het onuitgebrachte 'Baby Tell Me What You Want' is van The Mirettes. Soul Fox is het label van Simon Soussan, 'the Frenchman', en in de Engelse Northern Soul een beruchte bootlegger. Dat klinkt oneerbiedig want Simon is in werkelijkheid een schatgraver en weet tal van 'cover-ups' te herleiden. Hij is in 1975 één van de eerste die toegang krijgt tot de Mirwood-archieven en daar is deze single een gevolg van. Nolan Porter stond tot een paar weken geleden met de rug in de koffers want ik heb 'That's Not Love' van Holly St.James tijden als de a-kant beschouwd. Ook dit is een bootleg en sinds een paar maanden een collector's item. De plaat is wellicht in Engeland geperst en de tijd dat het nog 'Made in EU' op het label kon zetten. Nog ruimte voor wat flauwe trivia? Porter was getrouwd met de zus van Frank Zappa. Chip Tyler, The Belles en Nolan Porter staan in de koffers. Brian Hyland mag van de rust genieten in de Ere-Blauwe Bak en First Choice en The Imperials staan in de reserve.

422. He's All Right With Me-The Mirettes (US, Mirwood, 1967)
423. Don't Forget About Me-Barbara Lewis (US, Atlantic, 1966)
424. Prove It-Azie Mortimer (US, Okeh, 1970)
425. Stoney Face-Vicki Nelson (US, Discovery, 1967, re: 1975)
The Mirettes 'speelt' al sinds mijn vakantie en even sta ik voor de keuze om de vakantie voorbij te laten gaan om deze plaat te kopen. Dat doe ik dus anders en op 23 september 2013, een maand na de vakantie, koop ik deze in Amerika. Uiteraard via Ebay. Erg opvallend is dat dit zeker een origineel is maar dat deze labelvariant nergens wordt genoemd. Het ontbeert bovenal de naam van The Mirettes. Als ik de plaat in Engeland zou hebben gekocht, mocht ik twijfelen aan de authenticiteit. Gezien deze uit Amerika komt en daar geen specifieke interesse is voor deze single denk ik dat het een foutje van de perserij moet zijn en wellicht één van de schaarse overlevenden van deze fout. Op 24 september maak ik kennis met Fabio in de 'Hassle Free Record Selling Group' op Facebook. Fabio is een dj en verzamelaar uit Milaan en een uiterst sympathieke kerel. Behalve dat we vrienden zijn geworden op Facebook, volg ik zijn mixen op Soundcloud en doen we een paar keer zaken. Azie Mortimer is de op-een-na-laatste uitgave op het Okeh-label. Het wordt pas in 1994 weer afgestoft als G. Love & The Special Sauce een contract krijgt bij Sony. Vicki Nelson is eveneens een bootleg en ditmaal weer eentje waarbij het verschil niet is te zien, maar wel is te voelen (en horen). Het zéér zeldzame origineel is op vinyl en de bootleg op styreen. Aan de hand van speellijsten van de clubs kan worden vastgesteld dat de bootleg in augustus 1975 is verschenen. Mirettes en Barbara Lewis staan in de koffers, Mortimer en Nelson in de reserve-Blauwe Bak.

426. Get Out Your Handkerchief-Ashford & Simpson (US, Warner Bros., 1981)
427. Set Me Free-Viola Wills (NL, Good Ear, 1975)
428. I'm Where It's At-The Jades (US, Ree, 1967, re: 1975)
429. The Jerk-The Larks (Canada, Reo, 1964)
430. There Must Be A Love Somewhere-Ede Robin (US, LeCam, 1968?, re: 1975?)
431. Gotta Have Your Love-The Sapphires (US, AJR Production/Outta Sight, 1965, re: 2013)
432. Love For Christmas-Gems (US, Chess, 1964)
De eerste twee komen uit een flinke vangst singles van de kringloopwinkel in Hoogeveen. Deze bezoek op woensdag 25 september en dat is een stralende dag. Op de terugweg merk ik in de buurt van Fluitenberg dat ik een lekke achterband heb. In Ruinen probeer ik een vriend uit Steenwijk te bereiken om te vragen of hij me wil komen halen. Dat gaat niet lukken en dus rest niets anders dan verder te fietsen met een platte band. Vlak voor Nijeveen loopt dit van het wiel af. The Jades neem ik op 8 oktober 2013 over van Eddie in de 'Hassle Free'-groep. Ik heb eerder Donna King van hem gekocht en ook dit is wederom een bootleg. Dezelfde dag koop ik van een Canadese verkoper op Ebay The larks en een single van The Majors. Wat me opvalt zijn de billijke verzendkosten. Dat scheelt een heel stuk met Amerika! Ede Robin en The Sapphires komen van Rarenorthernsoul en staan genoteerd voor 9 oktober. The Sapphires is een compleet nieuwe heruitgave. Outta Sight heeft dan het werk van Jerry Ross in de schijnwerpers staan, de man die in 1970 voor de 'Dutch Invasion' zorgt in Amerika en 'Venus' van Shocking Blue tot nummer 1 brengt. Ede Robin is meer een 'counterfeit' dan een bootleg. Het lijkt exact op het origineel. Ik heb in deze weken een financiële meevaller door een teruggaaf van mijn energieleverancier. De volgende dag ben ik opnieuw op Ebay en schaf dan The Gems aan. Dit is de groep uit Chicago met Minnie Riperton. Jades en The Sapphires staan in de Ere-Blauwe bak. Larks, Ede Robin en Gems in de reserve-Blauwe Bak. We eindigen dus op 10 oktober en daar beginnen we de volgende aflevering ook weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten