zondag 15 maart 2020

Hashtag dinsdag selfie



Het is niet vaak dat ik wederzijdse promotie maak. Sterker nog: Ik maak helemaal geen promotie voor Soul-xotica en dat bevalt me al tien jaar erg goed. Vanavond wil ik toch even stil staan bij een radioshow omdat het dinsdag vijf jaar is geleden dat 'Tuesday Night Music Club' aan een tweede leven is begonnen. Het eerste leven heeft menigeen gemist. Ik treed in november 2012 toe tot het team van Wolfman Radio met aanvankelijk één show van een uur op zaterdagmiddag: 'Do The 45'. Hoewel Wolfman Radio dan al promoot dat het honderd procent live-shows aanbiedt, is 'Do The 45' de eerste zeven maanden van tevoren opgenomen. Sommige collega's, die mijn Soul-x-rated kennen, beginnen eraan te twijfelen of ik wel geschikt ben om live-shows te doen en bij mezelf slaan de zenuwen ook toe. In juni 2013 ga ik tenslotte toch 'live' en dan is al snel het hek van de dam. Op de eerste dag 'live' heb ik ook al meteen aangeboden een show voor iemand anders waar te nemen en dat zal uiteindelijk de basis vormen voor 'The Vinyl Countdown'. Ik ben in de eerste plek een vinyl-verzamelaar die het liefste de plaatjes uit zijn collectie op de radio draait. Het blijkt toch niet genoeg te zijn...

Tijdens een 'Do The 45' op de zaterdagmiddag komt de wens voor een pure disco-show ter sprake. Als een Amerikaanse collega een tijdje vrijaf wil nemen, zet ik mijn zinnen op haar 'slot' op de late zaterdagavond of zeer vroege zondagmorgen. De show gaat 'Floor Fillers' heten en het zal in eerste instantie pure jaren zeventig-disco zijn. Totdat een (niet zo'n goede) collega het idee kaapt voor een tijdelijke show. Ik ben dan al aan het zoeken voor alternatieven voor 'Floor Fillers' en vind naast recente hits ook diverse leuke dansbare jaren negentig en nieuwe eeuw die ik graag in de show wil stoppen. 'Floorfillers' maakt in oktober 2013 een doorstart en ontwikkelt zich, met name in 2014 en 2015, tot een show met een 'uniek' geluid. Eind 2013 stoft Wolfman Radio de 'Lucky Dip' af. Daar doe ik op een zaterdagavond een pure digitale pop show. Dat smaakt naar meer en als mijn collega Emz een keer haar 'Mixed Bag' niet op vrijdag kan doen, spring ik maar al te graag in. De allereerste 'Tuesday Night Music Club' ontstaat heel 'last minute'. Ik geloof dat het ergens in begin 2014 moet zijn geweest. Collega Bear heeft een indie-rockshow op de dinsdagavond en kan onverhoopt zijn show niet doen. Ik spring in met voornamelijk tracks van de Nokia N95 en noem deze show 'Tuesday Night Music Club'. In de zomer van 2014 is 'Do The 43' een show van twee uren op zaterdagmiddag geworden, 'The Vinyl Countdown' een 'weekend journey' op zaterdag- en zondagavond van elf tot één en 'Floorfillers' op de zeer vroege vrijdagochtend. Ik doe 'Mixed Bag' wanneer mogelijk, ook al betekent het soms dat ik de computer al moet aanzetten zodat ik direct uit het werk de stream kan pakken. Op het laatst verhuist deze show naar de maandag en is het iets eenvoudiger voor mij.

In het begin werk ik vier dagen per week en achttien uur in totaal. Ik mag in Meppel een vrije dag uitzoeken en dat is niet moeilijk: Doe mij maar de woensdag! Het zaagt de week mooi door midden en er is doorgaans meer te doen op woensdag dan op maandag of dinsdag. Toch blijkt begin 2015 dat mijn aanwezigheid op de woensdag steeds meer gewenst is. Woensdag is een drukke dag, maandag en dinsdag daarentegen niet. Toch wil ik de maandag niet kwijt omdat dit mijn vaste dag is met mijn favoriete (inmiddels ex-) collega. Opeens is de dinsdag een logische keuze...

Een paar weken eerder zijn er een paar verschuivingen geweest in ons schema. Tot die tijd doet iemand op de vroege dinsdagavond een 'moeilijke' show met elektronica. Omdat hij zijn shows goed promoot wordt besloten hem op de zaterdagavond te zetten tussen negen en elf. Toch willen we graag iedere dag om zeven uur beginnen met radioshows en dat is nu een probleem op dinsdagavond. Of ik een show wil doen 'for the time being'? Ach ja, waarom ook niet? Het is doorgaans niet heel druk op dinsdag en dus kan ik om zeven uur wel aanschuiven en wat mp3's de wereld in slingeren. Het is immers toch maar totdat een nieuwe show op deze plek komt. Na een paar weken blijkt echter dat 'Tuesday Night Music Club' net dat beetje extra geeft aan mijn overige shows. Ik wil niet geassocieerd worden als iemand die alleen maar dance en vinyl draait. 'Tuesday Night Music Club' stelt me in staat ook melodieuze pop, shoegaze en folk te draaien (om een paar favorieten te noemen). 'Listen Carefully', dat jullie als de 'Eretitel' kennen, ontstaat omdat ik denk dat de show hooguit drie maanden bestaat. Vijf jaar later loopt de rubriek nog immer. Uiteindelijk zal 'Floorfillers' worden omgedoopt tot 'Afterglow' en daarmee het iets meer experimentele zusje worden van 'Tuesday Night Music Club'. Vanwaar de kop boven het verhaal? Ik promoot deze show op Twitter met een aantal hashtags en één suggestie die immer wordt gegeven is '#TuesdaySelfies'. Deze gebruik ik dan ook regelmatig en wissel het soms af met '#TuesdayShoesday' of '#TuesdayMotivation'. Kom het vanaf zeven uur op dinsdagavond gezellig meevieren of luister later terug via Mixcloud! Dat is wel weer genoeg reclame voorlopig...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten