zondag 22 maart 2020

Verticaal vijf letters: Zondag 22 maart



Het eerdere plan om te gaan fietsen, laat ik varen. Ik zou in eerste instantie een 'boodschapje' hebben gehad in Meppel. De boxmod van mijn elektronische sigaret heeft het afgelopen nacht begeven. Ik heb inmiddels een nieuwe besteld via het internet en ik hoop dat ik dinsdag weer ouderwets kan dampen. Tot die tijd heb ik nog de Vaporesso, maar ik denk aanvankelijk erover om een 'tijdelijke' damper uit te zoeken bij het tankstation waar ik mijn vloeistofjes haal. Dat gaat dus niet door en toch wil ik even naar buiten. Ik besluit dan maar een bochtje te maken door 'de achtertuin'. De paden uit en de lanen in door de bossen tussen de golfbaan en Holtinghe. Het gebied waar de Duitsers tachtig jaar geleden de nationale luchthaven de Havixhorst hadden gepland. Dankzij een paar grote bulten zand leer ik eindelijk een beetje logica kennen in het bos waar ik tot voor kort nog wel eens wilde verdwalen. Niet dat dit het minder leuk maakt overigens, want het is nog altijd een prachtige omgeving om te dwalen.

Ook de zon speelt vanavond een grote rol als ik ga wandelen. Dit en de eerder genoemde bergen zand maken dat ik een soort van kompas heb dat ik op eerdere dwaaltochten in het gebied heb gemist. Hierdoor loop ik vanaf de eerste berg zand vrij rechtstreeks naar de rand van de golfbaan waar ik bovenstaande foto heb genomen. Doordat het lager gelegen pad door de hevige regenval blank is komen te staan, kun je het hoger gelegen pad als alternatief nemen. Je moet zo nu en dan door de overgroeiende takken manoeuvreren maar liever dat dan tot de knieƫn in het water. Ik kom, zoals verwacht, uit bij de klinkerweg. Die volg ik een tijdje zodat ik even vrij een sigaartje kan roken. Plots zie ik aan de rechterkant de berg zand en aan de hand daarvan weet ik in te schatten waar ik terug het bos in moet om uit te komen bij de vakantiehuisjes. Onderweg kom je dan langs een prachtig vennetje en ik vind het ook wel fijn dat ik dit nu een beetje direct weet te vinden. Ik schrik als ik thuis kom want ik blijk toch wel een anderhalf uur te zijn weg geweest. Het voelt echter als een 'ommetje' en heb me geen minuut verveeld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten