maandag 2 maart 2020
TIEN JAAR SOUL-XOTICA: Blauwe Bak Veteranen deel 32
Nee. Een groot techneut zal ik nimmer worden... Dat zijn op 2 maart 2010 mijn eerste woorden op Soul-xotica en ik kan het tien jaar later bevestigen. Op 2 maart 2010 heb ik net het euvel van een los zittend kabeltje van de mixer hersteld en onlangs heb ik nog bijna mijn mengtafel afgeschreven vanwege een onstabiele stand op de volume-controle van mijn koptelefoon. In het bericht, 'Sappig Loesje' genaamd, ga ik door de plaatjes die ik deze morgen voor mijn ontbijt heb gehad en waarbij Juicy Lucy's 'Who Do You Love' mij doet besluiten om mijn oude Blogspot-account leeg te ruimen en daarvoor in de plek Soul-xotica te brengen. Ik heb door de jaren heen vaak grote feesten gehouden bij de meest lullige jubilea en toch ga ik op deze tiende verjaardag gewoon verder met de dagelijkse gang van zaken. Ik moet nog steeds een planning maken voor 'Het zilveren goud' en ik weet niet of de 'Blauwe Bak Veteranen' daarmee in het gedrang komen, vandaar dat ik graag het moment wil aanwenden om weer eens een duik te doen in de geschiedenis van de Blauwe Bak. Inclusief een paar 'verhuisberichten' en een periode waarin het best lekker gaat. We gaan terug naar de maanden januari en februari 2013. Na een paar pittige weken heb ik eindelijk weer wat geld te besteden en dus druppelen de singles ook weer langzaam binnen.
Op 2 maart 2013 publiceer ik 'Potverdrie jaar' en dat vier ik met 'Substitute' van Clout. De plaat die me terugneemt naar mijn eigen derde verjaardag. Ik schrijf dat bericht op een pas opnieuw geïnstalleerde laptop. Ik heb de laptop gekregen van iemand als ik pas met Soul-xotica ben begonnen, maar ga deze pas vanaf eind 2011 gebruiken op het internet. Tot die tijd speelt mijn internet zich af op de Nokia N95. Doordat ik niet regelmatig updates uitvoer, moet op een bepaald moment een virus zijn binnengeslopen dankzij een 'dodgy' download-site waar ik 'The Night Before' van Hooverphonic haal voor een radioshow. De dvd-speler op de laptop wil de audio-cd wel lezen maar weigert het om te zetten naar een bruikbare mp3-file en dus ga ik even snuffelen op het internet. Dat is me duur komen te staan? Ik heb vooral spijt van het feit dat vrijwel alle Soul-x-rated-afleveringen zijn verdwenen. Ik heb alleen nog de Engelse afleveringen en die zijn ook al pijnlijk genoeg om naar te luisteren. In februari 2013 crasht de laptop en Marianne bouwt het opnieuw op voor mij. De laptop zal tot januari 2015 dienst blijven doen en dan is het echt afgelopen... met mijn geduld. Het betekent dat de 'nieuwe' computer alweer vijf jaar in mijn huis staat en vermoedelijk een jaar of zeven of acht zal zijn. Het is een jonkie vergeleken bij mijn uitzend-computer want deze wordt dit jaar achttien! Uit de goede oude tijd toen nog machines werden gemaakt voor het leven!
328. Let My Heart And Soul Be Free-Tan Geers (Canada, Soul Tribe, 1968, re: 2012?)
329. Doomsday-Evelyn Thomas (UK, 20th Century, 1976)
330. Are You My Woman-The Chi-Lites (US, Brunswick, 1970)
331. Undecided-Inez & Charlie Foxx (US, Dynamo, 1968)
Ik heb de Soul Tribe-uitgave net toegevoegd aan 45cat en een reactie achtergelaten bij het origineel. Daar wordt namelijk een waarde gegeven van 28 dollar. Ik kan me herinneren dat in de zomer van 2012 een gebroken(!) single is verkocht welke met sellotape was geplakt. 'Priced to sell'? 275 Engelse ponden. Het is hoe ik deze 'double-sider' leer kennen en hap meteen toe als ik in januari 2013 deze heruitgave zie op het Soul Tribe-label. Voor mij is het 'moody' 'Heart And Soul' de favoriet, de andere kant is meer funky Northern Soul. Deze en Evelyn Thomas komen van Rarenorthernsoul en Buydiscorecords als vervolg op vorige week. Het eerste exemplaar van 'Doomsday' is zo krom als een hoepel en ik krijg later een beter exemplaar toegestuurd. Dat is tegelijk met de andere Evelyn Thomas-single die we straks tegenkomen. The Chi-Lites is vorige week verhuisd naar de Blauwe Bak-koffers. De slechte opname maakt dat ik de plaat een tijd in de reserve-Blauwe Bak heb gehouden, maar bij gebrek aan beter heb ik hem weer terug gezet. Het intro is gesampled door Jay-Z in 'Crazy In Love' met Beyonce en dat maakt dat de plaat erg in trek is. Inez en Charlie staan volgens de lijst in de reserve-Blauwe Bak maar zijn al maanden geleden terug gegaan in de koffers. 'I Ain't Going For That' is de eigenlijke a-kant maar ik heb altijd een voorkeur gehad voor 'Undecided'. Tan Geers, Chi-Lites en Inez & Charlie staan anno 2020 in de koffers en Evelyn Thomas in de reserve-Blauwe Bak.
332. You're My Lovin' Baby-The Sweet Things (US, Date, 1966)
333. THe Night-Frankie Valli & The Four Seasons (NL, Rare Earth, 1972)
334. Love Don't You Go Through No Changes On Me-Sister Sledge (Duitsland, Atlantic, 1974)
335. Thinking Of You-Sister Sledge (Duitsland, Cotillion, 1979)
Het komt niet vaak voor dat alle vier in de Blauwe Bak-koffers staan maar hier is een zeldzaam voorbeeld. Sweet Things win ik samen met Inez & Charlie en The Chi-Lites in een veiling van 'mijn maat in Chicago' en reken ik af op 27 januari 2013. Sweet Things is een vroege Van McCoy-productie uit de tijd dat hij de scepter zwaait over het Date-label. De oorspronkelijke Peaches uit Peaches & Herb is één van de originele Sweet Things dat slechts twee singles maakt in 1966. De keerzijde van deze eerste, 'Don't Come Looking For Me', krijgt decennia later nog een kleine cultstatus in Engeland. Ik ben op een goed moment aan het zoeken op Marktplaats als ik een partijtje vind van The Four Seasons. Het zijn vooral singles uit de jaren zeventig, de latere remix van 'December 1963' en een paar BR-uitgaven van jaren zestig-favorieten. Mijn meeste aandacht gaat uit naar 'The Night' in de Nederlandse fotohoes. De singles gaan alleen in één partij. Ik neem contact op met de verkoper, maar helaas... die heeft ze net verkocht en was vergeten de advertentie te verwijderen. Een week later heb ik opnieuw bericht van hem: Hij heeft een kakelvers exemplaar van 'The Night' gevonden. Dan kijk ik bij de rest van zijn handel en zie daar een nestje singles van Sister Sledge. Waaronder de nummer 334 waarvan ik enorm ben gaan houden sinds een klein jaar. De totaalprijs rechtvaardigt de waarde van de single en ik neem de rest op de koop toe. Iedere Northern Soul-blogger zou proberen de naam van Ian Levine buiten beschouwing te houden, behalve ondergetekende. Ik ben een jaar eerder gevallen voor 'Footsteps Following Me' van Frances Nero op Ian's Motorcity-label. Als ik dat eens laat horen aan een soul-vriendin merkt deze op dat het intro is 'geleend' van 'Thinking Of You' van Sister Sledge. Sindsdien staat deze ook in de Blauwe Bak-koffers. De overige singles staan in de betreffende 'algemene' bakken. Frankie Valli heb ik blijkbaar op 2 februari en Sister Sledge op 3 februari afgerekend. Ze zijn wel in één pakket gearriveerd.
336. Stranded In The Wilderness-Doris Jones (UK, NEMS, 1976)
337. I May Not Be All You Want-Carla Thomas (US, Stax, 1972)
338. Weak Spot-Evelyn Thomas (UK, 20th Century, 1975)
339. Way Back Home-Jr. Walker & The All Stars (UK, Tamla Motown, 1971, re: 1973)
Op 15 februari 2013 reken ik een aantal singles af bij Buydiscorecords. Dat zijn er meer dan vier. Ook de live-versie van 'Free Ride' van The Three Degrees zit in dit partijtje maar deze is jaren geleden afgevoerd naar de 'algemene' jaren zeventig-bak. Ian Levine komt wederom ter sprake. Doris Jones vormt in 1975 met het echtpaar Brenda en Herb Rooney The Exciters. De groep die in 1963 een hit heeft gehad met 'Tell Him' en door Levine uit de mottenballen is gehaald voor 'Reaching For The Best', een Northern Soul-hit in 1975. Levine is zelf Northern Soul-dj in deze tijd en ontdekt menig Modern Soul-klassieker, maar heeft tevens de aspiraties om 'nieuwe' Northern Soul te maken. Zijn producties worden met gemengde gevoelens ontvangen, vooral omdat het mainstream hits worden. Evelyn Thomas' 'Weak Spot' is daarvan één van de grootste. Het heeft mij een paar maanden eerder geïnspireerd om van de 'Tune Of The Week' de 'Week Spot' te maken. Carla Thomas is een promo met prachtige Southern Soul uit de vroege jaren zeventig. Jr. Walker heeft oorspronkelijk geen release gehad in Engeland, deze verschijnt pas in 1973. De matige kwaliteit houdt het in de reserve-Blauwe Bak waar ook de rest staat.
340. Jump Back In The Arms Of Love-Bobbi Lynn (US, Look, 1970)
341. Deep Freeze-The Adorables (US, Golden World, 1964)
342. Mama Didn't Raise No Fools-Sugar Pie DeSanto (US, Checker, 1965)
343. To Get Your Love Back-Nella Dodds (US, Wand, 1965)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een voordelige uitgave van 'Earthquake' van Bobbi Lynn (welke ik eind 2013 ook zal kopen) als ik deze Look-single voor praktisch niks tegenkom. Ik denk lange tijd dat het midden jaren zestig is vanwege de mono-opname. Mac Gayden moet aardig zijn binnen gelopen dankzij The Love Affair's uitvoering van zijn 'Everlasting Love' als hij met Lynn de studio in gaat om dit stampertje aan het vinyl toe te vertrouwen. Het staat bij mij in de Ere-Blauwe Bak evenals The Adorables. Bobbi Lynn reken ik af op 18 februari en de overige drie (en nog eentje voor de volgende keer) de volgende dag. The Adorables is een volgende stap in mijn mislukte Golden World-verzameling. Het is een lekkere stamper maar ik heb er anno 2020 helemaal niks meer mee. Sugar Pie DeSanto is een grote verrassing. Ik heb jaren lang een cd met het beste van Sugar Pie en daar staat 'Mama' genoteerd als 'unreleased'. Het betekent echter dat het nog niet eerder op cd is verschenen. Deze drie zijn afkomstig van 'mijn maat in München' waar ik nog geregeld mailings van krijg. Toch is het alweer jaren geleden dat ik voor het laatst bij hem heb besteld. Nella Dodds is een fraaie 'double-sider' met 'P's & Q's', maar ik ga uiteindelijk overstag voor 'To Get Your Love Back'. DeSanto en Dodds staan overigens gewoon in de koffers. In de volgende aflevering gaan we van 19 februari naar de vijftigste verjaardag van mijn zwager: 14 maart 2013.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten