woensdag 23 januari 2019

Week Spot: Bessie Banks



Er is een tijd dat ik nog helemaal geen kaas heb gegeten van soul en dat ik desondanks de naam Bessie Banks ken. En ja, ik ken haar alleen van naam. Het is de jaren tachtig en negentig en dus de tijd zonder internet. Het is geen muziek die op de radio wordt gedraaid en je kan het ook niet beluisteren op Youtube of Spotify. Als Mark de single adverteert met 'a classic' van Bessie ben ik vlug bereid en reserveer de plaat voordat ik een noot heb gehoord. Bessie heeft immers twee klassiekers op haar naam staan. De ene 'original' en de andere een Northern Soul-klassieker uit 1967. Toch blijkt er nog meer te zijn van Bessie Banks. Ze neemt in 1974 een prachtige single op voor het Volt-label en dat staat op de b-kant van haar 'classy dancer'. Dat is een gok maar het is meteen goed als ik zie dat de plaat is uitgebracht op Contempo. Mark vraagt tien pond en laat even later weten dat ik hem voor vijf mag hebben vanwege enkele krasjes. Die zijn me nog niet opgevallen? Met de a-kant heb ik het in eerste instantie moeilijk. Dan stel ik de 'Vakantiemix' samen en komt ook deze single voorbij. Hierdoor ben ik gaan 'wennen' aan het nummer en, meest belangrijk, ik ben oprecht van dit nummer gaan houden. Het mag deze week de Week Spot heten: 'Baby You Sure Know How To Get To Me' van Bessie Banks uit 1975.

Bessie White wordt op 8 februari 1938 geboren in New Bern in de staat North Carolina maar groeit op in Brooklyn. Het is rond 1955 als ze gaat zingen in een groep: Three Guys And A Doll. Het is liefde op het eerste gezicht tussen haar en de bas van de mannen. Bessie White en Larry Banks trouwen op het podium tijdens een optreden in Baltimore. De overige twee mannen zullen met een ander duo in zee gaan en zich The Four Fellows gaan noemen. Ze neemt nog een plaatje met hen op als Miss Toni Banks And The Four Fellows. Het huwelijk houdt niet lang stand. Rond 1963 volgt de scheiding hoewel Larry betrokken blijft bij opnames van Bessie en zij haar podiumnaam mag blijven gebruiken. Op het moment dat John F. Kennedy in Dallas wordt vermoord, staat Banks in de studio om 'Go Now!' op de plaat te zetten. De opnames worden een week uitgesteld. Jerry Leiber en Mike Stoller zijn verantwoordelijk voor de productie en Cissy Houston en Dee Dee Warwick zingen op de achtergrond. 'Go Now!' verschijnt in januari 1964 voor de eerste maal op het Tiger-label. Dat wordt gevolgd door Spokane en tenslotte Blue Cat. Het laatste label wordt gerund door Red Bird en dat kan een nationale distributie garanderen. De single wordt meteen een soort van Week Spot bij het invloedrijke W.I.N.S.-radiostation. Red Bird brengt het eveneens uit in Engeland, maar het succes voor Banks blijft bescheiden.

Dat een nagenoeg geflopte plaat na bijna een jaar wordt gedraaid, zou erop kunnen wijzen dat er weer vraag is naar de plaat? Bessie hoort het intro op de radio en meent dat ze zichzelf hoort. Bij de piano begint ze te twijfelen en tenslotte de mannelijke harmoniezang. De Engelse rhythm & blues-groep The Moody Blues heeft een eigen versie opgenomen van 'Go Now!' welke niet echt onderdoet voor het origineel. De plaat is in Engeland naar de eerste plaats van de hitparade gestoven en heeft nu Amerika in haar greep. ,,De komst van de Britse invasie betekende dat de Amerikaanse radiostations de Engelse covers boven de originelen ging stellen", herinnert Banks zich uit deze tijd. The Moody Blues gaat er met het grote geld van door? Nou, eigenlijk de toenmalige manager. The Moodies hebben tot 1967 nauwelijks een cent verdiend door toedoen van corrupte managers. Banks maakt in 1964 een opvolger met de titel 'Do It Now', lekker in dezelfde stijl als 'Go Now', maar dat doet helemaal niets. In 1967 maakt ze voor Verve 'I Can't Make It' dat geen hit wordt, maar wel groot zal worden in de Engelse Northern Soul. In Amerika zijn de meesten Bessie Banks helemaal vergeten, maar haar naam wordt hoog gehouden in Engeland. Niet dat Banks daar financieel beter van wordt, maar dan nog.

Het is de man die ons de termen 'Northern Soul' en 'Deep Soul' bezorgd: Dave Godin. Hij heeft hier ooit nog eens een standbeeld gekregen in de 'Beeldenroute'. Dave laat Mick Jagger kennis maken met de blues en daar heeft hij altijd spijt van gehad. Als er iemand tegen de blanke Engelse rhythm & blues is, dan hebben we het over Dave Godin. Het doet hem verdriet dat Bessie Banks ondergesneeuwd is geraakt en dat The Moody Blues alle lof krijgen toegezwaaid. Het is in mei 1968 de derde release of Godin's Soul City-label: 'Go Now' en de oorspronkelijke b-kant 'It Sounds Like My Baby'. Bessie komt nauwelijks meer aan de bak. Tussen haar Verve-single en de volgende op Volt zit maar liefst zeven jaar. 'Try To Leave Me If You Can' is een jaar later, september 1975, de b-kant van onze Week Spot. De single wordt pas een jaar later in Amerika uitgebracht en die blijkt héél zeldzaam te zijn. Larry Banks is in de jaren negentig overleden. Hij heeft in de jaren zestig en zeventig platen gemaakt met zijn toenmalige vrouw onder de naam Jaibi. Bessie schijnt nog steeds te zingen, maar heeft haar talent nu helemaal toegewijd aan de Here.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten