vrijdag 4 januari 2019

Eretitel: 'Baby Hold On'



Na een afwezigheid van een maand is de 'Eretitel' weer terug. Komende dinsdag ga ik ook weer verder met 'Listen Carefully' in 'Tuesday Night Music Club' en dus wordt de lijst alsmaar verder uitgebreid. De mogelijkheden zijn immers eindeloos en dat is iets dat ik niet had verwacht toen ik begon met 'Tuesday Night Music Club' in 2015. De show was aanvankelijk bedoeld voor slechts een paar maanden totdat een andere presentator het tijdstip kon overnemen. Ik werkte in het begin nog op dinsdag en dus was het niet praktisch. Bijna vier jaar later zou ik de show niet meer kwijt willen en kan ik vaststellen dat iedere radioshow een beetje is veranderd, maar dat de dinsdag hetzelfde is gebleven. Het is een concept dat niet gaat vervelen. De volgende titel is 'Baby Hold On' en deze heb ik op 16 mei 2017 voor de show gebruikt. Ook al stop ik morgen met 'Listen Carefully' dan heb ik altijd nog een anderhalf jaar 'Eretitel' in het vooruitzicht! Dit wordt het eerste van een dubbel bericht vanavond. Ik moet straks toch eens kijken naar de cijfertjes van de 'Eindstreep' over 2018. Maar nu eerst driemaal 'Baby Hold On'.

3. The Grassroots (1970)
Tot mijn grote verbazing kan ik het nummer niet meer vinden in de database waar ik de muziek vandaan haal. Er staat me niets van bij dat ik deze van Youtube heb gehaald maar daar moet ik nu wel even mijn geheugen opfrissen. We zouden The Grassroots kennen van 'Bella Linda' dat vijftig jaar geleden kortstondig in de Tipparade staat. Filmliefhebbers kennen 'Midnight Confessions' uit de Tarantino-film 'Jackie Brown'. Toch is The Grassroots jaren lang één van de meest consistente hitmakers in Amerika. Het is een studioproject met steeds wisselende muzikanten en waar vooral arrangeur Jimmie Haskell de dienst uitmaakt. Hij zorgt plaat na plaat voor fraaie harmoniezang en prettig gearrangeerde blazerssecties. Als ik goed heb geluisterd naar de Youtube-'vj' heeft 'Baby Hold On' in 1970 een 35e plek behaald en geldt daarmee als een beetje 'vergeten'. Ik kon het nummer niet herinneren en dan lijkt een derde plek gerechtvaardigd?

2. The Isley Brothers (1981)
Hebben de leden van The Grassroots niets te vertellen over de te volgen muzikale richting, dan zit dat anders bij The Isley Brothers. De laatste start in 1969 T-Neck Records en kan vanaf dat moment bepalen hoe de albums gaan klinken. Minder soul en meer rock en, later, disco-georiënteerd. Daardoor weet de band zich overeind te houden waar vele tijdgenoten het onderspit moeten delven. In 1981 is het echter hommeles binnen de familie groep. The Isleys bestaat dan uit drie oudgedienden en drie jongere telgen uit de familie en de meningen lopen uiteen. Na het album 'Inside You' krimpt de groep en zal min of meer uit de schijnwerpers verdwijnen tot de jaren negentig. Op dat laatste album staat een prachtige 'Baby Hold On' welke bijna op 1 was gekomen.

1. Eddie Money (1977)
Even volhouden is niet lastig zolang je maar weet dat er een bak poen staat te wachten. En dus zet ik het vervloekte geld op een eerste plek. Ik ken Eddie Money vooral via Veronica in de jaren tachtig: 'Take Me Home Tonight (Be My Baby)', met medewerking van Ronnie Spector, is een plaatje dat vooral erg veel op vrijdag wordt gedraaid. Het is onderdeel van de campagne voor 'stoere Amerikaanse rock' welke Veronica op zich heeft genomen. Ik koop pas jaren later 'Baby Hold On' en de plaat valt me in eerste instantie niet op. Ik weet niet meer precies wanneer het heeft plaats gevonden maar dat is nog niet zo lang geleden! Wel weet ik dat ik van het ene op het andere moment smoorverliefd ben op het nummer. Als in 1977 de radio nog niet was uitgevonden dan had men de radio uitgevonden voor deze plaat!

Jullie stellen me niet teleur. Jullie hebben vier weken lang moeten volhouden tot deze 'Eretitel'. Ik heb nu dus ook geen reden meer om aan jullie te twijfelen en kan gerust al mijn geloof in jullie kwijt. Daar zal ik volgende week driemaal van getuigen: Het geloof in jullie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten