zondag 13 januari 2019

Singles round-up: januari 1



Ik heb me gisteravond gemeld bij de baas als zijnde hersteld. Ja, het zal toch maar moeten? Nog even zuinig aan met de keel hoewel de hoest alweer meer van het niveau 'rokerskuch' is. Het vies proesten gebeurt nog heel sporadisch en dus zakdoekjes bij de hand houden. Aan de andere kant voel ik nu hoeveel slaap ik heb genoten in de afgelopen week. Ik zou voor een redelijk lange nacht naar bed gaan, maar ben om zes uur klaarwakker. Nog een uurtje liggen draaien en dan er maar uit. Het is inmiddels bijna acht uur en volgens mij zou ik, mits ik binnen een uur klaar ben, nog op de datum van zondag kunnen publiceren. Dat scheelt dan weer één 'inhaalbui'. De singles van Mark zijn voor het weekend binnengekomen en toch ben ik er nog niet echt voor gaan zitten om ze alle vijftien te beluisteren. De vijf van vanavond zijn gistermiddag alvast op de 'Vakantiemix' terecht gekomen en deze kan ik dus even 'uit het hoofd' doen. Bij de volgende twee afleveringen ga ik ter plekke plaatjes 'ontdekken'. Nu de eerste vijf uit de vangst bij Mark.

* A.M.J.- Hey Foxy Lady (US, Doré, 1975)
Ik begin meteen met de duurste uit deze serie. Ik heb net de vorige singles afgerekend bij Mark als hij deze adverteert. Ik ben in eerste instantie net te laat maar dan vindt hij een tweede exemplaar in zijn 'sales box' en kan de koop alsnog doorgaan? Ik stel het even uit tot deze maand en Mark is wel relaxt voor wat dat betreft. Ik heb in 'Het zilveren goud' dikwijls last van 'dubbele nummers' en bij de platenmaatschappijen gebeurt dit ook wel eens. Hoewel? Het Doré-label heeft een magische klank in mijn oren maar dat blijkt te komen door een paar duur betaalde collector's items op het label. 'Gone With The Wind Is My Love' van Rita & The Tiaras is bijvoorbeeld op het Doré-label en verder ken ik het van de vroege singles van The Whispers. Doré is echter van oudsher een doowop-label dat het ondanks het ontbreken van een 'major'-status uithoudt tot in de jaren tachtig. In 1975 brengt Doré deze 'demo' uit: Op beide kanten staat 'Hey Foxy Lady' van A.M.J. Het is tevens de enige single van de groep die nergens anders opduikt. De volgende in de catalogus van Doré heeft hetzelfde nummer en bevat op één kant 'Hey Foxy Lady' en is van The Natural Resources. Dat is een band die al sinds 1969 aan Doré is verbonden. 'Hey Foxy Lady' klinkt ook meer 1968 dan 1975, maar we mogen ervan uit gaan dat de plaat werkelijk ik in 1975 is uitgebracht. De single van The Natural Resources doet omstreeks honderd pond voor een fraai exemplaar, deze demo is een kwart daarvan. Het is té ouderwets voor 1975 maar verder is dit het soort crossover-soul dat ik sinds jaar en dag kan waarderen.

* Jimmy Briscoe & The Little Beavers- I Only Feel This Way When I'm With You (US, Pi Kappa, 1973)
Sinds 2009 ben ik voorgoed gestopt met goede voornemens. Dan neem ik mezelf voor om een jaar van de drugs af te blijven. Drie maanden later volgt de alcohol. Jawel, in april is dat tien jaar en dat ga ik vast hier vieren. Voor 2019 heb ik geen voornemens maar als ik naar de singles van Mark luister, lijkt er toch iets in te zitten. Wellicht ga ik het in 2019 'kallum-an' doen en mag het op zijn tijd ook groots en meeslepend zijn. Het tempo is eruit in de collectie. Nee, ik bedoel niet de frequentie van de aankopen, maar muzikaal gezien. Jimmy Briscoe komt uit de '5-4-3-2-1-Sale' die Mark op tweede kerstdag voor ons in petto heeft. Gemiddeld betaal ik voor deze singles drie pond per stuk en dus mag er veel! 'I Only Feel This Way' is 'sweet soul' van het kaliber dat de tandarts ervoor zou waarschuwen, maar ik maak me niet druk met mijn kunstklappers. Het kan me niet 'sweet' genoeg zijn in 2019!

* Jay Dee Bryant- I Want To Thank You Baby (UK, Island USA, 1974)
Er zijn van die hobby's die eindeloos kunnen doorgaan en 'alles wat te maken heeft met' Swamp Dogg is daar eentje van. Eigenlijk reserveer ik deze single op basis van de Swamp Dogg-productie en omdat deze Island USA-uitgave een stuk zeldzamer is dan de 'gangbare' Island uit 1976. Hoewel iedere productie zijn patent draagt, is Swamp Dogg door de jaren heen weinig consistent. Zo heb ik het nog niet aangedurfd om de werkelijke a-kant op te zetten. 'Standing Ovation For Love' zou zeer irriterend 'klapvee' bevatten. Nee, dan hou ik het bij 'I Want To Thank You Baby'. Het nummer is geschreven door Bryant en J. Williams Jr. alias Swamp Dogg. In de brug van het nummer neigt het naar de 'southern' gitaar dat een stempel drukt op Swamp Dogg-composities en producties uit deze tijd. Niet essentieel maar ik heb beslist minder gehoord!

* Executive Suite- Christine (US, Jubilee, 1970)
Soms luister ik tweemaal naar een clipje als dat bij een advertentie staat. Het is maar zelden dat ik het vijfmaal daags draai vanaf Youtube zonder dat de single binnen bereik is. Dit is het geval met Executive Suite. Een single die ik nog geen twee weken ken maar inmiddels wel vijftig keer heb gehoord zonder dat het gaat vervelen. Dit moest dinsdag maar de Week Spot worden!

* Loleatta Holloway- Cry To Me (US, Aware, 1974)
Ik ken de naam Sam Dees niet voordat ik de box 'Action Speaks Louder Than Words' in 2011 koop. 'Lonely For You Baby' wordt een heuse favoriet uit deze collectie en middels de 'Northern Soul Jukebox' leer ik ook 'Fragile, Handle With Care' kennen. Ik ben sinds kort weer erg geïnteresseerd in de laatste en heb een leuk exemplaar op het oog. Nee, die is niet goedkoop! Sam Dees heeft echter ook heel veel nummers voor anderen geschreven en deze single van Loleatta Holloway is daarvan een voorbeeld. Holloway kennen we vooral van 'Relight My Fire' van Dan Hartman alsook van 'Love Sensation'. Dat laatste nummer is één van de meest gesamplede nummers in de geschiedenis. Op deze single voor Aware doet ze het rust ig aan. 'Cry To Me' is de a-kant en ook de meest definitieve kant voor mij. 'Soulvol dat het pijn doet', is de beste omschrijving voor 'Cry To Me'. Ik zie overeenkomsten qua emotie met 'We'll Cry Together' van Maxine Brown. Liefje mag het huis verlaten voor een andere vrouw maar is altijd welkom 'thuis' om uit te huilen. Ik kan er niet genoeg van krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten