vrijdag 11 januari 2019

Eretitel: 'I Believe In You'



Ik ben inmiddels sinds vorige week zondag ziek. Het gaat met pieken en dalen en nu voel ik me erg optimistisch. Een beetje keelpijn en de ernstige proestbuien lijken verleden tijd. Misschien kan ik het moedeloze gevoel aan de kant schuiven door weer te gaan werken en dus ga ik het volgende week proberen. Ik ben vandaag wederom niet naar de kringloop geweest voor een koffiezetapparaat maar heb vanavond een grote pot oploskoffie gekocht. Wellicht kan ik toch beter volgende week meteen een nieuwe halen? Doordat ik gisteren véél te lang heb geslapen, heb ik daar vandaag minder behoefte aan en desondanks vier ik deze dag binnen. Ik ben vanavond even op en neer op de Pioneer naar de winkel geweest voor boodschapjes en dat is alles. Vanmiddag zijn de singles van Mark gearriveerd maar twijfel even over wat ik straks als tweede bericht ga doen. De vangst uit Engeland zijn vijftien singles en daar maak ik drie afleveringen van. Nu eerst de 'Eretitel' en dat betekent driemaal 'I Believe In You'. De besluiteloosheid heeft ervoor gezorgd dat ik dit pas vandaag publiceer: De nummers 1 en 2 hebben de afgelopen 24 uur voortdurend ruzie gemaakt, maar heb toch een besluit kunnen nemen.

3. Don Williams (1980)
Kijk... aan hem heeft het hem niet gelegen. Hoewel ik binnen het 'kuntrie'-genre Don Williams nog één van de weinige zangers vind die ik kan waarderen, speelt hij niet mee voor plaats 1 en 2 in deze 'Eretitel'. ,,Die is toch dood?", denk ik even hardop en, inderdaad, hij is op 8 september 2017 overleden. De 'Dodenrit' is erbij in geschoten de afgelopen weken hoewel 2019 alweer een redelijk vullende touringcar aan het worden is. Wellicht dat ik ze allemaal nog eens samen ga vatten in één bericht maar ik beloof niets. Nee, qua plannen kan Soul-xotica nog een hele tijd vooruit! 'I Believe In You' van Don Williams staat deze week op drie.

2. Kylie Minogue (2004)
De nummers 1 en 2 staan in schril contrast met elkaar en toch zou ik ze beide als winnaar willen uitroepen. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb Kylie héél lang niet serieus genomen. Het zal haar oorsprong als soap-actrice en speelbal van Stock, Aitken & Waterman zijn geweest. Hoewel ze tien jaar jonger is dan Madonna heb ik haar altijd als een soort van concurrente voor Madonna gezien. Iets dat het origineel nadoet, heeft vaak een houdbaarheidsdatum en waar Samantha Fox en andere populaire zangeressen uit de late jaren tachtig al gauw op een zijspoor komen, daar doet Kylie steeds weer van haar spreken. Het resulteert eveneens in een paar uitstekende latere singles als 'Can't Get You Out Of My Head' en dit 'I Believe In You'. Ze neemt het laatste nummer op voor haar nieuwste compilatie van 'greatest hits' en dit stoomt moeiteloos en terecht de hitparade binnen. Kleine meisjes worden groot en inmiddels is Kylie ook vijftig jaar en is ze net zo'n 'dinosaurus' in de popmuziek geworden als Madonna. Ik denk inderdaad dat ik haar in het begin heb onderschat...

1. Y&T (1981)
Het oog wil ook wat, maar dat is weer geen regel in de 'Eretitel'. Is het per definitie een top drie in volgorde van favorieten of mogen herinneringen ook gewoon een hoofdrol spelen? Kijk, ik zie liever een luchtig geklede Kylie dan de 'zwaargewichten' van Y&T in leren broeken en ik vrees dat geen van beide in mijn persoonlijke top 100 aller tijden zou komen, maar... Y&T heeft de herinneringen! Nee, niet van 1981 of vlak daarna. Mijn zus heeft omstreeks 1983 verkering met een jongen met t-shirts van Saxon en hij zal ongetwijfeld het album 'Earthshaker' van Y&T in de kast hebben gehad. Nee, het is pas tien jaar later en... dan weet ik niet waar ik naar luister. Het is de zomer van 1992. In 'T Hokje', onze 'zuipkeet', hebben we een radiocassettespeler en dus worden vooral cassettes gedraaid. Er circuleert een bandje dat afkomstig is van Willem, de latere drummer van Horrible Dying. Het is een bonte slamix van heavy metal, stukjes Pigmeat en maar liefst tweemaal 'Your Love' van The Outfield. Ik geloof dat Willem op verzoek het bandje 'overzet' voor mij of... ik heb de kans gezien om het bandje te gappen. Hoe dan ook: Het wordt een bandje dat ik in 1992 uit den treuren heb gedraaid en waarbij het tot 2014 een mysterie blijft van wie dat nummer is dat 'maar niet wil ophouden'. Gelukkig hebben we dan Google en Youtube en ontdek ik dat het 'I Believe In You' van Y&T is. Beter dan Kylie? Nee, maar het gevoel van 1992 wint het dan toch van de 'looks' van Kylie. De mastodonten mogen op 1.

Zullen we het volgende week 'opnieuw' doen? Ja, dan met een andere titel natuurlijk, maar laten we het vooral opnieuw doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten