donderdag 3 januari 2019

Het zilveren goud: januari 1994 deel I



Ik verblijf nog altijd in de lappenmand. Het 'zware' gevoel van nieuwjaarsdag is wel weg en toch blijf ik me brak voelen en proest erg vies. Té vies om te gebruiken in de nabijheid van post en bovendien voel ik me daarvoor ook nog té wankel op de benen. Met andere woorden: Ik moet echt even de tijd nemen om dit goed kwijt te raken. Afgelopen nacht ben ik een beetje 'verdronken' op Youtube en heb een volledige serie uit de jaren tachtig gezien. Daarmee was ik wel een paar uren zoet en toen is het erbij gebleven voor wat betreft het publiceren. De foto had ik woensdagmiddag al gemaakt en dus kan ik vanavond verder met 'Het zilveren goud'. Dit onderdeel van Soul-xotica nadert zijn einde en dat vind ik erg jammer. Ik had net zoveel schik in het opzoeken van de eigenlijke plaatjes. Ik zou in principe in juni van start kunnen gaan met een fotoserie over plaatjes van dertig jaar geleden en dat is ongeveer het einde van 'Het zilveren goud'. In januari 1994 koop ik 32 singles en dat smeer ik uit over vijf woensdagen: Tweemaal zeven en driemaal zes. Ik begin met zeven singles omdat dit qua telling het beste uitkomt. Het zijn de nummers die ik al in december heb gebruikt en abusievelijk dubbel heb genoteerd. Vanavond volgen deze nummers met de aanvulling 'B'.

De eerste drie singles associeer ik met een jaar eerder. Mijn herinnering laat me hier dus in de steek? Het zijn plaatjes die ik in het verzamelwinkeltje in Sneek heb gekocht. De herinnering zegt dat dit dezelfde ochtend is geweest als dat ik de lieslaarzen heb gekocht voor het werk op de zuivelfabriek, maar dat is dus onjuist. De overige vier komen van de vlooienmarkt in de Veemarkthal. Het is een beetje een zootje in de kaartenbak want als ik nog eens kijk, blijkt dat ik 1635A en 1636A vóór 1631B gekocht moet hebben. Ook volgende week hebben we nog even te maken met A- en B-nummers en vanaf dat moment gaat het weer even goed met de nummering. Het steekt me een kwart eeuw later nog steeds: Ik was zo secuur met de kaartenbak, maar ja... het was nog allemaal handwerk in deze tijd.

1628B I'm The Toughest-Peter Tosh (NL, Rolling Stones, 1979)
1629B I'm Gonna Love You Too-Blondie (NL, Chrysalis, 1978)
1630B Pass The Peas-The JB's (NL, Polydor, 1972)
1631B Lady D'Arbanville-Cat Stevens (NL, Island, 1970)
1632B Long Blonde Animal-Golden Earring (NL, Polydor, 1980)
1633B Donna-10CC (NL, UK, 1972)
1634B Year Of The Cat-Al Stewart (NL, RCA Victor, 1977)

Alleen Cat Stevens, Golden Earring en 10CC hebben in 1994 geen fotohoesjes. Cat Stevens zit verpakt in het hoesje van 'Sunny' van Cher. 10CC koop ik later nog eens met fotohoes bij 'De Tafel', die heeft in 1994 een gescheurd Phonogram-hoesje. Golden Earring komt in een Polydor-hoesje dat al in de jaren zeventig werd gebruikt, hoewel deze van een ander soort papier is en qua kleur minder fel is. The JB's heeft jaren in de (reserve-) Blauwe Bak gezeten en vind ik persoonlijk misstaan in de jaren zeventig-bak, dus wellicht dat die ooit nog eens terugkomt op zijn oorspronkelijke plek. Met name 'Givin' Up Food For Funk' is een favoriet geworden. Volgende week presenteer ik de nummers 1635 tot en met 1637 en die hebben zowel een A-nummer als een B-nummer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten