woensdag 20 juli 2016

Het zilveren goud: juli 1991



Moet ik het weer anno 2016 noemen? Als ik vanmiddag naar de zaak fiets, voel ik de zon branden op mijn benen. Op Soul-xotica heb ik dan altijd een veilige schuilplaats, hoewel...? Vanavond 'vlucht' ik naar juli 1991 en dat is, voor mijn gevoel, een erg warme maand. Het variëert van brandend hete boterhammen met gesmolten chocoladepasta op de fietstocht naar Leeuwarden tot droogbloemen snijden in de polder. Natuurlijk, er zit ook een dag tussen dat we in de schuur moeten werken als gevolg van de hevige regenval, maar de zomer van 1991 is desondanks als 'warm' mijn boeken in gegaan. Ook deze maand weer om en nabij veertig singles en een elpee. De elpees behandel ik normaal gesproken apart, maar omdat ik niet zo heel erg veel weet te vertellen over deze langspeler (en het is ook niet echt een favoriet), neem ik hem mee in deze aflevering van 'Het zilveren goud'. Wablief? Nog even snel geteld en het zijn er maar liefst eenenvijftig singles! Hoogste tijd om eens te beginnen?

Wat doet een zestienjarige platenverzamelaar en fiets-enthousiasteling als hij een paar weken vrij heeft. Juist! Hetzelfde als dat een eenenveertigjarige platenverzamelaar en fiets-enthousiasteling doet. Een beetje 'bezig blijven' met de plaatjes en zo nu en dan een fietstocht maken en niet zelden met méér platen thuis komen. Ik heb werk nooit kunnen aanvaarden als 'dagvulling'. Ik heb het een tijdje geprobeerd op de Dyka, maar het werkt niet in mijn geval. Menigeen van mijn leeftijd uit het dorp gaat in de zomermaanden bollen pellen in de polder. Ik ben de laatste die daarover wil beginnen. Teneinde word ik er 'ingeluisd' door de melkboer: Droogbloemen snijden in de polder. Ik hou het een anderhalve week vol en neem dan de benen. Het resultaat is echter dat ik gedurende deze weken even iets méér heb te besteden. En, ook handig voor mijn ouders, ik heb iets meer bewegingsvrijheid tijdens de vakantie in Denemarken in augustus. Het komt natuurlijk neer op heel veel platen, maar dat hadden jullie inmiddels wel begrepen? Sunrise Records in Sneek is nog steeds mijn 'huisdealer' en dus begin ik daarmee. Eerst de singles van een gulden.

399 Weekend-Earth & Fire (NL, Vertigo, 1979)
401 Amoureuse-Kiki Dee (NL, Rocket, 1973)
402 Coconut-Electronic System (NL, Omega, 1973)
417 Better Now Than Later-Wayne Newton & The Newton Brothers (NL, Capitol, 1963)
430 I Remember Yesterday-Donna Summer (NL, Groovy, 1977)
431 Seven Deadly Finns-Eno (NL, Island, 1974)
441 Butterfly-Danyel Gerard (NL, CBS, 1971)
448 Give Up Your Guns-The Buoys (NL, EMI, 1972, re: 1979)

En deze singles neem ik mee uit de vijf gulden-bak. Verderop in deze aflevering van 'Het zilveren goud' treffen we nog eentje van Sunrise welke een rijksdaalder heeft gekost.

400 Sugar Sugar-The Archies (Duitsland, RCA Victor, 1969)
409 Lovin' And Hurtin'-Jojo (NL, Polydor, 1971)
416 Heroes And Villains-The Beach Boys (NL, Capitol, 1967)
438 I Hear Your Knocking-Dave Edmunds (NL, MAM, 1970)
440 Papa Oom Mow Mow-The Spotnicks (NL, CNR, 1964)
449 Buddy Joe-Golden Earring (NL, Polydor, 1972)

De maand begint met een fietstocht op een woensdagmiddag. Doel: Leeuwarden. Natuurlijk om platen te halen! Ditmaal wil ik het nuttige met het aangename combineren en eens vanaf de fiets bekijken waar ik met de trein langs kom. Omdat het snikheet weer is, mag ik niet van huis zonder genoeg water en boterhammen. Dat is het warme brood met de gesmolten chocoladepasta uit de inleiding. In Leeuwarden volgt een rondgang langs de dan geldende platenzaken in het centrum en bij De Melomaan streep ik een elpee van mijn zoeklijst af. Zoals gezegd niet de meest interessante elpee van Justin Hayward en dus geloof ik het wel voor wat betreft een 'Het zilveren goud op 33 toeren'.

LP50: Songwriter-Justin Hayward (UK, Deram, 1977)
403 Tom Tom-The Creation (Duitsland, Hit-Ton, 1967)
404 Holy Holy Life-Golden Earring (NL, Polydor, 1971)
405 Thursday Night-Cuby & The Blizzards (NL, Philips, 1970)
406 From The Underworld-The Herd (NL, Fontana, 1967)
407 A Christmas Song-Shawn Phillips (Duitsland, A&M, 1972, re: 1975)
408 Black And White-Greyhound (NL, BR Music, 1971, re: 1988)

De nummers 411 tot en met 413 komen van een kindervrijmarkt in Woudsend, voor de nummers 414 en 415 fiets ik helemaal naar Workum. Niet de meest gelukkige vangst?

411 Let's Spend The Night Together-The Rolling Stones (UK, Decca, 1967)
412 Little Bird-The Tielman Brothers (NL, Delta, 1967)
413 Lea-The Cats (NL, Imperial, 1968)
414 Satisfaction-The Rolling Stones (UK, Decca, 1965)
415 Both Sides Now-Euson (NL, Polydor, 1971)

Ik ben in april 1990 voor het laatst in de winkel geweest bij Twister. Kort daarop gaat de winkel op slot en fungeert als 'uithangbord' voor zijn coffeeshop-business verderop inde straat. In de zomer van 1991 zet hij een bordje voor het raam. Bij belangstelling kunnen de mensen hem vinden in coffeeshop Heaven. Ik heb inmiddels meer te besteden dan in 1989 en 1990 en moet hem bijna de inhoud van de portemonnee laten zien eer hij met me mee gaat. Het is een vrijdagmiddag en opnieuw ga ik door de singles welke ik in 1989-90 bijna wekelijks door de vingers kreeg. Volgens mijn herinnering mag nu ook alles voor een gulden. Ik zal later deze maand nog eens bij hem aankloppen, maar de vangst valt Bert dan tegen en daarna weigert hij om de zaak te openen voor mij. Bij Sunrise zijn ze jaloers omdat ze denken dat ik 'stuffies' haal bij Bert. Ik laat hen de singles zien die ik heb gekocht waaronder ook 'Eight Days A Week' van The Beatles. Dan mag 'Rock & Roll Music' van het prikbord. Die hangt daar al maanden en ik mag het hebben voor een rijksdaalder. Hierbij alle singles van Twister uit juli 1991.

418 Eight Days A Week-The Beatles (NL, Parlophone, 1965)
419 Rock & Roll Music-The Beatles (NL, Parlophone, 1965) (van Sunrise)
420 Sure He's A Cat-The Cats (NL, Imperial, 1967)
421 Summertime-Brainbox (NL, Imperial, 1969)
422 Instant Karma!-John Lennon & Plastic Ono Band (Duitsland, Apple, 1970)
423 And The Sun Will Shine-José Feliciano (Duitsland, RCA Victor, 1969)
424 The Wall Street Shuffle-10CC (NL, Decca, 1974)
425 A Horse With No Name-America (US, Warner Bros., 1972, re: 197?)
426 Spirit In The Sky-Norman Greenbaum (NL, Reprise, 1970)
427 Green Tambourine-The Lemon Pipers (Duitsland, Buddah, 1968)
428 Time Seller-The Spencer Davis Group (NL, Fontana, 1967)
429 Without You-Nilsson (Duitsland, RCA Victor, 1972)
443 Rubber Bullets-10CC (NL, Decca, 1973)
444 The Sound Of Silence-Simon & Garfunkel (NL, CBS, 1966, re: 1968)
445 Whole Lotta Love-Led Zeppelin (NL, Atlantic, 1969)
446 A Way Of Life-The Family Dogg (NL, Green Light, 1969)
447 Black Is Black-Los Bravos (UK, Decca, 1966, re: 1972)

Dan de 'laatste vrije dag' en dat moet gevierd worden! Donderdag 18 juli 1991 ga ik voor de eerste keer naar de polder, de dag ervoor neem ik het ervan in Workum. De opbrengst is beter dan een week geleden.

432 It's Allright-Maddog (NL, Imperial, 1974)
433 Girls-Moments & Whatnauts (NL, Philips, 1975)
434 MacArthur Park-Donna Summer (US, Casablanca, 1978)
435 Too Much Heaven-Bee Gees (US, RSO, 1978)
436 I Will Return-Springwater (UK, Polydor, 1971)
437 Silverbird-Justin Hayward (UK, Towerbell, 1985)

En dan zijn er nog twee ontbrekende nummers. De nummer 442 haal ik voor een rijksdaalder uit de uitverkoopbak van V&D, de 439e single heb ik precies een kwart eeuw geleden gekocht. Daarmee steek ik ook mijn hand uit naar John Lodge, bassist van The Moodies. In 2016 staan er 71 kaarsjes op zijn taart.

439 Say It With Love-The Moody Blues (Duitsland, Threshold, 1991)
442 I'm Mandy Fly Me-10CC (NL, Mercury, 1975, re: 1991)

Volgende maand doe ik een schepje bovenop. Dan niet alleen twee elpees en 54 singles, maar ook gaan we voorbij de 500 in die aflevering. De rust zal even wederkeren want van september tot en met december zijn het vervolgens slechts honderd in totaal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten