dinsdag 21 januari 2014

Week Spot: Barbara Greene



Geloof het of niet, maar Raymond Froggatt was een peulenschil vergeleken met de keuze voor de Week Spot. De Week Spot, ooit begonnen als Tune Of The Week, bestaat bijna twee jaar en het is pas sinds de zomer van 2012 dat ik ben begonnen met het schrijven over de Week Spot. Sindsdien is het een voorwaarde geworden, waardoor ik bepaalde platen heb moeten overslaan omdat er helemaal niks over was te vinden. Van andere kandidaten weet ik dan weer een verhaaltje op te steken over hoeveel moeite het me heeft gekost om het plaatje te bemachtigen of memoreer ik aan waar en wanneer ik het liedje voor het eerst hoorde. Bij de Week Spot die ik voor deze week op het oog heb, hoort geen herinnering. Ja, ik weet wel wanneer ik het voor het eerst hoorde, maar dat was twaalf uur voordat ik tot aankoop overging. Een dinsdagavond in oktober of november. Ik had woensdag mijn vrije dag en toen was het mistig en grijs. Ik hoorde hem op dinsdagavond bij een Amerikaanse dealer en zou hem bijna gekocht hebben. Toch zag ik een plaatje tussen zijn advertenties staan waarvan ik kon herinneren dat die elders véél goedkoper werd aangeboden. Zo zocht ik dus ook op 'I Should Have Treated You Right' van Barbara Greene en kwam een goedkoper exemplaar tegen in een betere conditie.

Ik heb Wolfman-collega Lee Madge een paar weken geleden geholpen aan een idee: 'The March Of The Barbara's'. Hij kwam tijdens zijn show tot de conclusie dat iedere Barbara uit de soul-muziek automatisch staat voor kwaliteit. Het moet gemakkelijk zijn om een uurtje te vullen met soulvolle Barbara's: Acklin, Lewis, Mills, Lynn, Pennington, & Brenda, Mason en Greene zijn een paar die te binnen schieten. En allemaal hebben ze wel een of meerdere klassiekers op hun naam staan. Barbara is een hele algemene naam, maar wat te denken van Green? De combinatie Barbara Green zal in menig zoekmachine duizenden resultaten opleveren. Ik wist dat het een zinloze actie was, maar toch voor de grap op Wikipedia ingetypt. Die komt met een uiterst conservatieve Canadese politica. Zij is geboren in 1945 en was in 1968 23 jaar. Zou kunnen, maar ze is het niet. Als je vervolgens naar de singles gaat kijken, kom je al snel bij 'Long Tall Sally' en 'Slippin' And Slidin', twee rockabilly-kantjes die in 1962 zijn samengebracht op een Atco-single. Er zijn doorgaans hele betrouwbare bronnen die de Atco-single schaamteloos in contact brengen met het hitje uit 1968 op Renee. Hieruit blijkt dat 'Barbara Green(e)' een populaire naam is, want het zijn twee totaal verschillende artiesten!

Van beide Barbara's is minimale informatie bekend en er bestaat van iedere Barbara een publiciteitsfoto. 'I Should Have Treated You Right' wordt in bepaalde gevallen weggezet als 'blue eyed soul', terwijl de foto van de Atco-artieste wordt gebruikt. En schijnen er naties te bestaan die geloven dat het heel erg logisch is voor een zwarte zangeres uit Philadelphia om een rockabilly-plaat te maken. Hierbij dus de officiële scheiding: De blanke Barbara Greene is degene van de Atco-single en heeft dus niks te maken met de getinte Barbara Greene. Deze laatste wordt in 1964 op het Vivid-label geïntroduceerd als Barbara Green en dus met duidelijk onderscheid van de Atco-artieste. 'I Should Have Treated You Right' verschijnt als a-kant van 'Young Boy' op het kleine Vivid uit Philadelphia. De plaat krijgt een nationale distributie door Vee-Jay Records, maar de plaat slaat niet aan. Ze maakt nog een tweede: 'Our Love Is No Secret Now' met 'A Lover's Plea' op de keerzijde. Die is waarschijnlijk nooit verder gekomen dan het 'witte demo'-stadium.

Wat nu precies de aanleiding is geweest, mag Joost weten. Feit is dat rond 1967 vanuit Philadelphia het Lost Nite-label wordt opgezet. Het specialiseert zich in het heruitbrengen van uptempo-dansplaten, maar in vele gevallen is er niemand die de platen kent. Lost Nite brengt me ook weer bij vraagtekens rondom mijn 'Gotta Have Your Love' van The Sapphires. Is dit nu een Engelse bootleg of heeft die in 1968 eveneens een nieuwe release gehad in Amerika? Hoe dan ook: Lost Nite brengt in 1968 een single uit op het Renee-label. Het is deze Barbara Green, hoewel Lost Nite een 'e' toevoegt aan de naam. Bovendien wordt het stemmige 'Young Boy' de a-kant. In juni 1968 is het zowaar een bescheiden Amerikaanse hit. Het bereikt nummer vijftig in de rhythm & blues-lijst en 86 in de Hot 100. 'Young Boy' is sinds 1968 uitgegroeid tot een 'jukebox-oldie', maar menig handelaar adverteert tegenwoordig met de andere kant. 'I Should Have Treated You Right' is een snelle stamper die wellicht ooit wel zijn hoogtijdagen heeft gekend, maar vandaag de dag weer ondergesneeuwd is. De zijdezachte harmonie-zang wordt op beide kanten verzorgd door The Dells, die echter geen krediet krijgen voor deze bijdrage. Nog even 'namedroppen'? Barrett Strong, de oorspronkelijke vertolker van 'Money', heeft iets te maken met die Vivid-singles, maar ik kan niet ontdekken of hij aandeel heeft gehad in 'I Should Have Treated You Right'...

Kan ik tenslotte nog nieuws melden. Ik ben sinds een paar maanden op jacht naar een fraai exemplaar van Jackie Day's 'Before It's Too Late'. Een plaatje dat tegenwoordig weer een opleving in populariteit kent en daardoor nog wel eens rare prijzen wil doen. Ik moest vanochtend snel reageren, maar ik heb een exemplaar op de kop weten te tikken. De oorspronkelijke Amerikaanse Modern uit 1967. Wel wat achtergrondgeluid, maar een stevig en schoon geluid en dat voor een bijna absurd lage prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten