vrijdag 3 januari 2014

Van hit naar her: Chase & Status


Ik denk dat deze rubriek wel een vast plekje kan gaan verwachten hier. Natuurlijk is het leuk om in het verleden te duiken van een legendarische rockband, maar het is des te avontuurlijker om de geschiedenis van een relatief recente act onder de loep te nemen. Nadat ik gisteren, via een 'private chat', even een aanvaring had met een luisteraar is me meer dan eens duidelijk geworden dat Floorfillers ook een soort van missie is. Wie bij 'hedendaagse dance' aan woeste hardcore-klappen en xtc-pillen denkt, mist toch wel het een en het ander en middels Floorfillers wil ik laten horen dat er tussen de hoeveelheden pulp nog steeds aardige dingen zijn te ontdekken. De act die ik vandaag ga behandelen, zou eentje kunnen zijn met de noemer 'onthoudt waar je dit het eerst hebt gehoord'. Tot mijn grote verbazing heeft Chase & Status namelijk nog geen enkele tip-, laat staan top 40-notering gehad in Nederland. Dat kan volgens mij niet lang meer duren? Centraal staat de meest recente hitsingle van het duo met Jacob Banks, 'Alive' piekte een paar weken geleden op 26 in de Engelse Top 40 en is alweer verdwenen.

In tegenstelling tot de meeste biografieën kan ik helaas niks vertellen over hun geboortedatums en -jaren. Wellicht had ik dan toch moeten speuren in een tienerblad en had dan eveneens kunnen vertellen wat hun favoriete kleuren zijn. Het verhaal van Chase & Status begint in Londen als Saul Milton (aka Chase) en Will Kennard (aka Status) aan elkaar worden voorgesteld door een gezamenlijke vriend. De vriendschap wordt pas innig als beide knapen aan de universiteit van Manchester gaan studeren. Ze kiezen totaal verschillende richtingen. Chase doet Engels en menswetenschappen, terwijl Status zich onderdompelt in de kunstgeschiedenis. Het is de muziek die hen bindt en zo vroeg als 2004 beginnen ze op hun studentenkamers te 'pielen'. Status geeft de brui aan zijn studie en geeft de voorkeur aan een bestaan in de muziek. Chase & Status is al een feit en ondanks dat Milton het razenddruk heeft met optredens, slaagt hij erin om zijn studies succesvol af te ronden. In deze vroege jaren siddert de impact van de drum & bass nog door en dit is het eerste waar Chase & Status zich mee bezig houdt. Na een handjevol platen die het goed doen in het clubcircuit, breekt in 2007 de eerste hoopvolle tijd aan voor het duo.

Die Engelse dance top 40 is een raar ding, daar kun je een boek over schrijven en weddenschappen op afsluiten. Nummers van de laatste 15 jaar die zomaar opeens weer in de hitparade staan. Het succes van Chase & Status is hier eveneens uit af te lezen, bijna iedere single die ze sinds 2007 hebben gemaakt, staat momenteel in die dance top 40 of komt volgende week binnen. In 2007 staan ze driemaal op rij op nummer 1 in deze dance-parade, maar dat betekent niks voor de 'mainstream'. In oktober 2008 verschijnt 'Pieces', een samenwerking met Plan B., en behalve een eerste plek op de dance top 40 staat dit nummer op nummer 70 in de 'mainstream'. Maar... dat is nog steeds 'bubbling under', dus de doorbraak naar een groot publiek laat nog langer op zich wachten. Dezelfde maand verschijnt het debuutalbum 'More Than Alot' en doet weinig in het poplandschap. Er is geen weg meer terug en het volgende jaar start Chase & Status hun eigen platenmaatschappij: MTA (More Than Alot). Dat label biedt een scala aan onafhankelijke artiesten van dubstep en drum'n'bass naar deep house. 'End Credits' is eind 2009 de eerste single die de 'gewone' top 40 binnen stormt. Het piekt op nummer negen en gaat rakelings aan Nederland voorbij. In België is het namelijk wel een hit.

In augustus 2010 wordt het tweede album van Chase & Status, 'No More Idols', reeds genoemd, maar is pas per 31 januari 2011 beschikbaar voor het publiek. In Engeland slaagt het duo erin om met de regelmaat van de klok in de singles-top 10 te komen, maar hun ster rijst verder. 'Brand New Machine' verschijnt op 7 oktober en Chase & Status mag inmiddels Snoop Dog en Jay-Z tot vurige bewonderaars rekenen. Nadat het duo Rihanna's hit 'Rated R' heeft geproduceerd, noemt de zangeres hen 'de ruggengraat' van het nummer. Pharrell Williams, het meest hippe dat momenteel in de muziek rondloopt, noemt hen 'de meest verrassende producers uit Engeland van het moment'. Het laatste album is qua geluid ietsje donkerder dan die van zijn voorgangers en wederom kan Chase & Status rekenen op hulp van deez' en gene. Op 'Alive' horen we Jacob Banks, een piepjonge singer-songwriter uit Birmingham. Hij heeft de mosterd gehaald bij de grootheden uit de soul en de hiphop en de productie van Chase & Status en Banks' stem maken het tot een onweerstaanbare combinatie. De voorgaande single, 'Count On Me' met Moko, heeft op 36 gestaan in België. Ik voorspel jullie: Het kan niet lang meer duren! En ik gun het de heren van harte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten