maandag 31 december 2012

Schijf van 5: momenten in 2012


Voordat ik vanavond ga resuminderen, ofwel filosofisch mijmeren over appelbakstenen en oliesponzen (in het minste geval, ik heb ze in het verleden wel gehad op oudejaarsavond), heb ik gemeend een Schijf van 5 te moeten samenstellen over het afgelopen jaar. Toen ik een twee jaar geleden via Dimence een onderzoek deed naar mijn ‘probleem’ (bleek geen probleem te zijn…), bleek al dat mijn leven en beleving louter uit pieken en dalen bestaat. Dit is vrij uniek ten opzichte van een ‘normaal’ mens, zo moest ik geloven. Over het algemeen kan ik best tevreden zijn over het afgelopen jaar, er waren een paar strijdjes die ik moest voeren, maar dat houdt het leven interessant. Facebook biedt momenteel een ‘app’ aan die je hoogtepunten van het jaar uitzoekt. Dat heb ik niet nodig, dat kan ik zelf wel! Hierbij: Mijn Schijf van 5 over 2012.

Op vijf staat een vrij recente gebeurtenis. Het is zondagmiddag 18 november als ik plots zin heb om op de fiets naar Zwolle te gaan. De dag ervoor heb ik één van de allerbeste uitzendingen gemaakt voor Wolfman Radio en die mag mee op de mp3-stick. Heenweg volg ik de NAP, maar moet bij Haerst wel even gaan improviseren, want het veerpontje is natuurlijk al lang uit de vaart. Ik tref het niet! Als ik om half zeven arriveer bij De Singel blijkt die pas om acht uur open te gaan. Ik ga even naar Grizzly’s, maar wil ook echt nog even naar De Singel. Daar tref ik Dirk, maar die is niet in een vreugdevolle stemming. Logisch, want zijn vader ligt op het sterfbed. Toch drukt dit een hele aparte stempel op de avond. Ik vind nog steeds de plek om Do The 45 een beetje te promoten, dus dat doel is bereikt. Hopelijk volgt volgend jaar dan de ‘comeback’ in Zwolle?

Op vier zet ik de eerste dagen in Nijeveen. De vaste volgers van Soul-xotica weten dat het lang heeft geduurd. Ik kreeg op 30 december de sleutels en tot maart was er weinig tot geen ontwikkeling in het verhuizen. Ik vertrok nog vrij hals over de kop op vrijdag 18 maart. De zaterdagavond ga ik met Willemijn naar ‘The Sound Of Motown’, een cadeautje van de Gemeente Meppel. Zondagmiddag stiefel ik Bovenboer om en de maandags verken ik Havelte en omgeving per fiets, voor zover ik dat nog niet kende. Het voelt enerzijds een beetje onwennig aan, maar al met al geeft het een ‘herboren’ gevoel nu mijn bedje in Nijeveen staat. Dat gevoel van die eerste dagen wil ik graag inlijsten.

Op drie zet ik vervolgens het weekend van Kopje Cultuur in Steenwijk. Op vrijdagavond draai ik in De Buze en zaterdag ben ik heerlijk vrij. Terwijl ik platen klaar zoek voor de zondag, geniet ik thuis en ga pas ’s avonds naar buiten. Het is schitterend weer! Ik loop naar Meppel voor mijn boodschapjes en zie op de terugweg twee egels. De volgende ochtend ben ik bijtijds wakker en om elf uur staat de boel ingepakt. Met het oog erop dat ik het mooie weer moet missen, loop ik dan eerst Bovenboer rond en wacht thuis met koffie op Klaas. Die komt te laat, maar daarna kan het feest beginnen! Ik mag legaal honderd procent onbekende en obscure Northern Soul draaien. Dat het avontuur gevolgd wordt door een gevalletje ‘spit’, mag de pret niet drukken. Een legendarisch weekend!

Op donderdag 26 juli reis ik met de bus vanaf Kolderveen via Zwartsluis naar Emmeloord en zo naar Jutrijp. Niet de kortste weg, maar ik heb de tijd! Ik ga niet alleen naar Jutrijp om de verjaardag van mem te vieren, maar ook om Jelte en zijn vriendin Ilze te ontmoeten. Ik heb al enige malen contact met haar gehad over Facebook en ben reuze benieuwd! De ontmoeting is magisch en hij bijeen zijn als familie (inclusief zus en zwager) bijzonder aangenaam. Ik ben nog twee dagen ‘high’ van deze dag. Het zindert ook nog door mijn lichaam als ik op 28 juli een podcast opneem voor Golden Beat Years, één van de best geslaagde pogingen die ik heb gedaan! Eigenlijk kan ik het nog breder trekken, want de dag eraan vooraf was eveneens magisch: In alle vroegte in de tuin bezig en ’s avonds Bovenboer omgelopen. De zaterdagmiddag loop ik naar Meppel en terug. Het is fan-tas-tisch weer en ik geniet met volle teugen!

Op vrijdag 27 april ben ik al vroeg in Steenwijk. Eerst tevergeefs kijken of de single van Betty Everett al is gearriveerd op de Rembrandtstraat. Helaas… ik moet nog een week geduld hebben. Daarna ga ik de verjaardag vieren met Marianne op het terras van Zus En Zo. ’s Avonds ga ik even naar De Buze waar Dirk zal draaien met de Vinyl-o-theek, maar die is de apparatuur vergeten en dus rijden we naar Nijeveen om platenspeler en mijn platen op te halen. Nouk krijgt lucht van mijn komende verjaardag en organiseert een surprise-party. Intussen beraam ik nog steeds een ritje naar Keulen voor het Soul City-feest, maar laat dat toch aan me voorbij gaan. Zaterdagmiddag leer ik Ann D’Andrea beter kennen en fiets naar Meppel voor boodschappen, dvd’s met lekkere cult- en muziekfilms en schuif daarna aan bij de chinees voor kikkerbillen. Als toetje op het weekend is er nog die heerlijke Koninginnedag. Ik maak er kennis met de band The Information. Dit weekend is niet onder woorden te brengen. Ik voel me echt zó lekker in mijn vel en Nijeveen doet me goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten