zondag 8 juli 2012

Schijf van 5: honden


Dankzij 'social media' verneem ik dat het in sommige delen van Nederland katten en honden regent, komt Nijeveen er aardig goed voor weg. Inderdaad, daar schijnt altijd de zon! Als ik niet brak was geweest van het afgelopen etmaal (oorzaak: Teveel cola, Red Bull en andere caffeïnehoudende dranken, 'You Really Got Me' van The Kinks in een microfoon lopen spugen tijdens een karaoke), dan was het zowaar nog wel leuk geweest om een bochtje om te gaan. Misschien doe ik het vanavond ook nog wel! Eerst maar even de Schijf van 5 invullen, dat het zulk 'hondenweer' zou zijn, had ik een week geleden niet kunnen weten, maar het komt achteraf bezien erg goed van pas. Het viel me toch nog een beetje tegen om met vijf Schijfwaardige honden te komen, maar hier zijn ze dan: Aangelijnd en wel!

Wie zal ik eens op vijf zetten? Waar moet het over gaan? Met deze twee vragen heb je meteen al het antwoord wat vandaag op de vijfde plek mag. Hoewel ik The Who tot één van mijn meest favoriete groepen reken, komt de band op Soul-xotica er soms wat bekaaid af. Zo ook nu, want eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik hun 'Dogs Part One' alleen uit de boeken ken. 'Part Two' staat op de b-kant van de single 'Pinball Wizard' en die vind ik niet dermate bijzonder. Vandaar dat Pete, Roger, John en Keith vandaag op vijf staan met 'Dogs Part One' (1968).

Collie Ryan heeft hier vorig jaar nog in de schijnwerpers gestaan, toen als 'winnares' van De Schijf over stilte met 'Starbright (Song Of Silence)'. In een mailtje liet een bevriende folkliefhebber weten net het repertoire van Collie Ryan te hebben ontdekt, de dame die in 1973 maar liefst drie elpees uitbracht en daarna nooit meer iets van gehoord. Tot het moment van mailwisseling toen haar discografie was gebundeld voor een 'rerelease'. Rond dezelfde tijd ging ik op het internet op zoek naar mp3's van Collie Ryan en zoekende op haar voornaam kwam ik deze tegen: 'Bello Kom Terug' van Woef Woef En De Collies is in kringen van de piraten een zeer moeilijk te vinden nummer. Het is een gezongen versie van 'Rover's Return' van The Korgis. Natuurlijk heeft Collie Ryan hier niks mee te maken, maar ik moet toch even verklaren hoe ik het in mijn hoofd haal om een piratenhit in de Schijf van 5 te zetten. Waarvan akte...

Sommige mensen begrijpen nog steeds niet hoe een Schijf van 5 in elkaar steekt. Vraag je om titels met honden, krijg je als eerste 'No Dogs Allowed'... Natúúrlijk moet hij erin! José Feliciano bezingt hier het lot van zijn blindengeleidehond die niet het land (Engeland? Amerika? Ben ik even vergeten...) binnen mag. Zowaar een hele grote hit en één van de weinige eigen composities van Feliciano met die status. We kennen de man immers beter van zijn onnavolgbare spel op de Spaanse gitaar in covers als 'Light My Fire'. Feliciano bereikte er in 1970 in Nederland net niet de Top 5 ermee, vandaag staat hij met stip op nummer 3! En het goede nieuws is dat hij zijn hond mag meenemen in deze Schijf...

Deze Schijf van 5 is een eigenaardig geval, want op twee vinden we een poes met een identiteitscrisis. Honden hebben daar ook nog wel eens last van. Een kennis heeft een 'kalf', ik ben niet zo thuis in de merken, maar het is niet bepaald een schoothondje. Als er een teckel wat al te luid gaat grommen in zijn aanwezigheid, loopt hij met de staart (even groot als de teckel)tussen de benen weg! Hij probeert iedere keer zijn poten op je knie te zetten. Het liefste wil hij als een poedeltje op je knie komen zitten. Artsen zullen het afraden! Brengt ons wel bij de nummer twee. Ik hoorde vorig jaar eens 'Bread' van Norma Tanega, dat is zowaar northern soul. Hoewel 'Walkin' My Cat Named Dog' wel in de Blauwe Bak zit, we komen hem nog wel tegen in de Blauwe Bak Vreemdelingen, is dat allesbehalve soul. Het is juist een erg opgewekt folkpopliedje en Norma klinkt als Mama Cass Elliott. Ze staat vandaag op twee met haar kat, die dus Hond heet en daarom in de Schijf mag.

De nummer één van deze Schijf gaat evenmin over een viervoeter, hoewel die toch in de titel zit. De jongens van Procol Harum, of was het de mysterieuze Keith Reid, hebben iets met de scheepvaart. Denk maar aan de 'sixteen vestal virgins are leaving for the coast'. 'A Salty Dog' gaat dus ook over een schip, maar als het tot liedjes komt met een hond in de titel, dan kan ik echt geen mooiere bedenken. 'A Salty Dog' van Procol Harum uit 1969 hoort dus bovenaan in deze Schijf!

Voor volgende week kies ik voor een zoethoudertje... Vijf Schijfwaardige liedjes met 'suiker' in de titel. Gelukkig ken ik geen liedjes met 'sugarfree', dus dat scheelt weer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten