zondag 14 november 2010

kleur bekennen: wit


Driewerf eindelijk! De hele dag is gevuld met dubben. Er is een witte plaat die ik lelijk over het hoofd zie. Maar hoe meer ik denk, hoe meer jaren zestig en zeventig-platen voorbijkomen. 'Nights In White Satin' heeft een bijbelstatus voor mij en doet dus niet meer mee in lijstjes. 'Una Paloma Blanca' was weliswaar de nummer 1 op mijn geboortedag en op ene of andere wijze was ik vandaag in de 'mood' voor 'White Room' van The Cream. Maar hoe kon ik deze vergeten? Misschien nu al een bijbelstatus? Hij staat op twee.

Op 3 staat 'White Bird' van It's A Beautiful Day (1969) van hun titelloze debuut-elpee. Ik leerde het in 1996 kennen middels de compilatie 'The Best Of The Rock Machine'. Ik vond 'White Bird' zo ontzettend goed dat ik in 2003 de originele elpee heb gekocht. Was geen koopje! Kant 1 is het meest interessant, hoewel kant 2 in 'Bombay Calling' nog een aardige 'novelty' heeft. Dat zou in de handen van Deep Purple veranderen in 'Child In Time'.

Schreef ik een maand geleden niet de laatste aflevering van de hersenschuddingschijven? Daarin noemde ik al mijn telefoontoppertje van Wolfmother, 'White Unicorn'. En die zocht ik vandaag dus. De reeds geplette vogel is er zelfs nog een plaatsje voor naar beneden gegaan.

In juni 1993 vond ik 'Trespass' van Genesis (1970) als enige popplaat op een rommelmarkt. Bij een eerste beluistering bleef 'White Mountain' meteen hangen. In mijn hoofd, niet op de draaitafel! Het echte werk vond eind 1998 plaats in Mossley. Temidden van een depressie kocht ik het album op cassette en draaide het tijdens nachtelijke wandelingen langs het Huddersfield Canal.

Ik lust anders geen Genesis, maar dit album is van begin tot einde een traktatie. Hoewel er niet een vast thema is te bespeuren, voelt het aan als een songcyclus.

Volgende week de actuele slaapkamerkleur. En ik kan erover mee praten, want Hema-aubergine is na aanbrengen op de muur toch erg paars. Er komt zeker een fictieve eigennaam in en ga ik om die motormuis uit Minneapolis heen fietsen! Jullie paarse favorieten zijn welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten