woensdag 10 november 2010

geesten en spoken


Als je het over een 'spookplaat' hebt die je in Mossley hebt leren kennen, is de link met mijn kamergenote snel gemaakt. Nu had ik in York al gezien dat het Engelse bijgeloof 'big business' was, maar in Mossley begon ik aan mezelf te twijfelen. Ik zal toch niet... Tot op zekere ochtend. Ik lig te slapen in mijn afgesloten kamer. Het raam is dicht. Eerst slaat de deur naar de douche met een klap dicht. Vervolgens gaat de radio aan en het volume geleidelijk omhoog. Van die laatste trek ik de stekker eruit. De volgende dag klaagt mijn buurman over de luide muziek op de vroege ochtend. Niet gedroomd dus...

Longlands Mill is een Victoriaanse katoenspinnerij die tot 1966 dienst deed. Na jarenlange leegstand vestigt zich op de eerste verdieping een kantoor. De stroom gaat er om de haverklap af en dus wordt alle electriciteit vernieuwd. Maar de stroom blijft uitvallen. Het kantoor verhuist. Longlands Mill verkrot. Lokale residenten weten ervan: Een geest maakt er de dienst uit!

De Emmaus-beweging start er in 1997 een kringloopwinkel-annex-commune. Eerst hebben ze weinig last, totdat de zolder verbouwd gaat worden. Ze werkt Vic, de timmerman, de ziektewet in. Hij denkt aanvankelijk aan kwajongenswerk, maar zelfs met bewaking bij de stoppenkast gaat de stroom er regelmatig af. Vic gaat huilend weg en belooft geen stap meer te zetten in Longlands Mill!

Een paragnost 'ziet' een jonge vrouw. Ze is constant op één punt van de zolder. Daar stond honderd jaar geleden een machine. De boeken vermelden een gruwelijk ongeval met de machine. Een jongedame is bekneld geraakt en heeft het niet overleefd... In oktober 1998 neem ik intrek in mijn nieuwe kamer. Honderd jaar geleden stond daar een machine...

Later 'merk' ik haar aanwezigheid. Ze is lief, een tikkeltje ondeugend, en verspreidt een warmte. Soms gooit ze iets van mijn tafel. Ze vindt mijn thee te sterk of 'too milky'. Haar mok blijft onaangeroerd...

In Mossley komt een berg cassettes binnen met eigenzinnige muziek, waaronder bovenstaand album. Als ik vanuit zittende toestand opsta om iets fijns te doen, weerklinkt in mijn hoofd een muziekje. Vorige week ontdekte ik dat dit 'Killer' van Van Der Graaf Generator is. Dankzij Albert hoorde ik deze elpee voor het eerst sinds 1999.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten