woensdag 11 november 2020

Psychedelisch plaatje


Ooit hadden we de hoesbui. Als ik een avond geen inspiratie had of ik wilde een bericht 'inhalen', dan volstond ik met de foto van een platenhoesje waar ik eventueel iets over vertelde. Sinds ik het afgelopen weekend 'vrijaf' heb genomen van Soul-xotica lig ik een stukje achter en een dergelijk excuus is zeer welkom. Ik ga even kijken in het 'Eigen album' waarin ik alle 'algemene' foto's zet van de afgelopen jaren die ik graag wil bewaren. De meest recente foto's zijn van de wandeling door 'de achtertuin' van een paar weken geleden. Gevolgd door de vakantiefoto's, een fietstocht over Diever en het Drents-Friese Wold en opeens sta ik oog in oog met bovenstaand plaatje. De batterijen van mijn camera zijn leeg en hierdoor is het niet alleen 'out of focus', maar weigert het apparaat ook verdere dienst totdat ik nieuwe batterijen heb geplaatst. Deze heb ik niet in huis waardoor we het hiermee moeten doen. De foto is genomen om vijf uur 's ochtends op de eerste van augustus. Het is een zaterdag. Eigenlijk hoor ik al uren in bed te liggen omdat ik de zaterdag aan het werk moet, maar dat is andermaal eens niet het geval. Na een reeks vrij warme dagen antwoordt de natuur dit met felle regen- en onweersbuien. Voor deze nacht staan ook enkele exemplaren ingetekend en dit is kort na zo'n bui. De lucht heeft zo'n mooie roze gloed dat ik deze wil vastleggen op de camera. Ik heb bij nader inzien een paar mislukte foto's gemaakt, die ik later heb verwijderd. Hoewel de lucht minder roze is naarmate ik de camera naar het noorden richt, is dit toch de enige manier om iets vast te leggen van het moment. Dat is dus deze foto. Het doet me denken aan het 'phasing' effect dat omstreeks 1967 werd toegepast voor psychedelische platenhoezen. Met nog extra teogevoegde kleur. Het is echter niets van dat allen. Gewoon een eigenwijze digitale fotocamera waarvan de batterijen nagenoeg op zijn en die voor de laatste foto niet meer zo nauw neemt met de aanwijzingen die ik heb geprogrammeerd. Ik krijg echter wel hetzelfde serene gevoel als deze ene zaterdagmorgen en ik hoop dat ik dit weet over te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten