dinsdag 2 juni 2020

Week Spot: The Swans Of New England


Het is op het gegeven ogenblik allemaal anders voor wat betreft de radio-uitzendingen. Het onderhoud cq vervanging van een draaitafel gaat even op de lange baan. Na een paar weken de 'Album Summer Spirit' te hebben gedaan is daar de lol ook wel een beetje van af. Afgelopen zondag heb ik zomaar de Engelse Top 40 van veertig jaar geleden gepakt en dat smaakt naar meer! Waarschijnlijk dat ik dit vaker ga doen de komende weken. Voor de vinylshows had ik al een idee voor juli en augustus. Over ongeveer een week krijg ik mijn vakantiegeld en dat moet voor een deel bijdragen in het herstel van de vinylshows (alsook een flinke partij platen vanuit Engeland!). Ik ga deze week iets doen dat ik in ruim acht jaar niet heb gedaan: Een plaat tot Week Spot maken welke feitelijk nog niet in de koffers staat maar wel onderweg is naar Uffelte. Ik heb vanmiddag de plaat ten doop gehouden op Wolfman Radio in 'Tuesday Night Music Club' en de foto is eigenlijk zo'n 3D-geval zoals je ze treft op Facebook. Het komt rechtstreeks van de pagina van de eigenaar van Cannonball Records en hij houdt het nieuwe product in het zonlicht. De Week Spot is het hagelnieuwe 'Cold Like Ice' van The Swans Of New England.

Vorig jaar heb ik op Pinkstermaandag 'I'm Hunting For Your Love Again' van The Swans Of New England besteld. De fysieke plaat is dan al geperst en er zijn nog een handjevol over van de oorspronkelijke voorraad. Dat leert me in april dat ik meteen moet acteren als de nieuwste single van The Swans wordt aangekondigd. Het is hetzelfde laken een pak als bij 'Hunting': Ook 'Cold Like Ice' is al in 1981 opgenomen en als single verschenen. Opnieuw wordt alleen de zang en nog een instrument gehandhaafd uit de oorspronkelijke mix. Voor de rest krijgt het een nieuw arrangement met het inmiddels bekende Cannonball-geluid. De songschrijfcapaciteit van de vroege jaren tachtig met een groove uit de nieuwe eeuw: Het beste uit twee werelden. Ik moet toch ergens even eerlijk zijn: Bij 'Hunting' is het liefde op het eerste gezicht, bij 'Cold Like Ice' heb ik het gevoel dat het nog even verder moet groeien. Toch worden de singles in beperkte oplage gedrukt en blijven de plaatjes waardevast en kan de prijs alleen maar stijgen. En zo goedkoop zijn ze nu ook al niet. Je krijgt er echter een plaatje voor waar anno 2020 de nodige uren in zijn gaan zitten en waar de oorspronkelijke schrijvers en uitvoerenden alsnog iets verdienen aan hun werk. De woekerprijzen van de originele platen gaat vaak buiten hen om. Het bericht over de vorige Swans Of New England-single vinden jullie op 13 augustus van het vorige jaar en daarmee kom ik vanavond met een Jantje-van-Leiden er van af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten