woensdag 17 juni 2020

Het zilveren goud: juni 1995 deel IV


Vandaag is mijn oudste broer 56 geworden. Het betekent ook dat het 31 jaar geleden is dat ik ben begonnen met de verzameling singles. Ik heb dan reeds dertig singles in de verzameling waaronder een héle dure (voor 1989-begrippen wel te verstaan! Vijf gulden voor een tweedehands single!) en bouw op 17 juni 1989 de verzameling uit met drie plaatjes. 'The House Of The Rising Sun' van The Animals ken ik al goed, de overige twee zijn 'Twinkle Toes' van Roy Orbison en 'Little Girl' van The Troggs en daarvan ken ik alleen de artiest en groep. Dat is voor mij het begin van het verzamelen: Het zoeken naar 'onbekende' nummers van bekende artiesten. Ik koop de singles op de braderie annex rommelmarkt voor onze deur in Jutrijp bij een handelaar uit Hommerts. Hij koopt en verkoopt letterlijk alles wat los of vast zit en daar horen eveneens platen bij. De rommelmarkt is om de twee jaar met uitzondering van 1991 als er geen markt is. In 1987 koop ik de nummers 12 tot en met 16 voor een gulden, in 1989 de nummers 31 tot en met 33 en krijg na afloop een paar elpees van mijn tante. In 1993 koop ik de singles van de buurvrouw en sta 's middags zelf met een standje. Ik verkoop niks maar raak in gesprek met een vroegere buurman die spontaan zijn exemplaar van 'Every Good Boy Deserves Favour' van The Moody Blues aanbiedt. En, jawel, ik ben dan nog altijd op zoek naar dat album! 1995 zal het laatste jaar worden van de markt. Ik koop een stel elpees van Piet, de handelaar waar ik in 1989 The Animals en de andere twee singles heb gekocht. De elpees zijn ditmaal Amerikaanse import uit de vroege jaren zeventig waaronder 'Keep On Keepin' On' van Brenda Patterson. Hij heeft ook iets op een aanhangwagen staan en dat trekt pas 's middags mijn aandacht. Het is de meest eigenwijze en stoere brommer die ik ooit heb gezien en de prijs van driehonderd gulden is niet onaardig in mijn beleving.

Het aardige is dat de volledige historie bekend is van de Kreidler en dat het nogal lokaal is. De vader van twee Horrible Dying-vrienden doet in 1966 zijn eerste werk als aannemer in Duitsland. Daar wordt dan geld als water verdiend. Terug in Friesland gaat hij naar de Kreidler-dealer in Sneek. Kreidler heeft dan pas het nieuwste type geïntroduceerd maar de dealer heeft nog iets anders in de aanbieding: Het oude type met alle toeters en bellen voor de prijs van een 'kaal' nieuw model. Er is nog iets bijzonders aan de hand: De bromfiets komt rechtstreeks van de fabriek en niet via de Nederlandse importeur. In Duitsland geldt (dan?) de regel dat een bromfiets tot en met 50 cc mag zijn en in Nederland is dat TOT 50 cc. Nadat ze in Nederland zijn gekomen worden ze terug gebracht van 50,9 cc naar 49,9 cc en dat is met deze niet gebeurd. Feitelijk is het dus een lichte motorfiets. In de jaren zeventig komt het in het bezit van een jonge knaap die creatief te werk gaat. De schermen krijgen een crèmekleur en alle oranje wordt bordeauxrood. Nadat hij er naar hartenlust op rond heeft gescheurd, komt het in een boerenschuur te staan tot 1995. Ik haal op een vrijdagavond driehonderd gulden in briefjes bij de bank en breng deze bij Piet.

Het ding is dan al een oldtimer maar net als de Solex moet deze in principe dagelijks in actie komen. De eerste dag is een oldtimermanifestatie in Bantega. De rit gaat best goed totdat de voorband vlak voor de Jelteslootbrug helemaal plat is. De banden zijn nog het minste probleem. Er is iets flink mis met de koppeling en ik vertrek regelmatig met een onbedoelde 'wheelie'. Bovendien kan ik niet overweg met de voetversnelling. De kettingaandrijving is geregeld kaduuk en toch waag ik me nog aan een paar avonturen. Zo ga ik op de Kreidler naar Terwispel. Niet geheel zonder ongerief en in Terwispel moet hij even worden gemaakt. Toch heb ik deze dag heel veel lol met de buikchuiver. Voor een stoplicht naast een Honda MB staan, hem een stukje voorsprong geven en daarna met vijftig voorbij spurten. 's Avonds rij ik in een recordtijd van Heerenveen naar Jutrijp. Toch is de Kreidler niet in staat mij van veel rijplezier te voorzien. Het staat al eens een paar uur op een dam tussen Hommerts en Woudsend geparkeerd (zonder slot!) en had ik het apparaat bijna de sloot ingeduwd. Het is niet wat ik had gehoopt en de omgeving ziet dat ik de brommer niet onder controle heb. Voordat er doden vallen, grijpt Piet in. Hij biedt me aan de Kreidler voor dezelfde prijs terug te nemen. Het kost me nog wel maanden om de voorgeschoten verzekeringspremie af te lossen bij mijn ouders.

De Kreidler Florett is uiteindelijk verkocht aan een échte liefhebber welke kosten noch moeite heeft gespaard om de machine in de oorspronkelijke staat te brengen. Ik laat kort daarop de Solex weer repareren. Die heb ik tenminste wel in de hand...

2206 When I Come Around-Green Day (UK, Reprise, 1995)
2207 Someone-Axis (Frankrijk, Riviera, 1973)
2208 Part Of The Plan-Dan Fogelberg (NL, Epic, 1975)
2209 Relight My Fire-Dan Hartman (NL, Blue Sky, 1979)

De meeste zijn jaren geleden al de Kliko in gegaan, maar ik ben in 1995 ook erg fanatiek geworden met cd's en cd-singles. Ik moest nog eens een berichtje doen over dat laatste: De zomerhits van 1995 welke ik op cd-single heb gekocht in die tijd. Ik kom niet vaak bij Free Record Shop maar in juni 1995 heeft het een uitverkoop van overbodige cd's. Als ik bij de toonbank wil afrekenen, zie ik iets in het rijtje van de Top 40: De picture disc van 'When I Come Around' van Green Day. Wat gaat dat kosten? Een stuiver in combinatie met de cd-single. Hoewel ik 'Dookie' dan een paar weken op cd heb en dus ook 'When I Come Around' mag ik niet eentje hebben voor een zachte prijs en zit er niets anders op dan ook de cd-single te kopen. De overige drie komen van een zomerbraderie in IJlst. Axis en Dan Hartman heb ik in de loop der tijd vervangen door betere exemplaren.

2210 Hopelessly Devoted To You-Olivia Newton John (US, RSO Top Line, 1978, re: 1980)
2211 What You're Proposing-Status Quo (NL, Vertigo, 1980)
2212 Arms Of Mary-Sutherland Brothers & Quiver (NL, CBS, 1976)
2213 Harlem Song-The Sweepers (NL, Warner Bros., 1973)
2214 Summer Nights-John Travolta & Olivia Newton John (US, RSO Top Line, 1978, re: 1980)

Het restant van de markt in IJlst. John Travolta & Olivia Newton-John heeft 'You're The One That I Want' als a-kant maar omdat ik deze al als single heb, reken ik 'Summer Nights' tot de topzijde. Sutherland Brothers heb ik pas later met fotohoes gekocht. De beduimelde single zonder hoes heb ik in 1999 gegeven aan een klant van mijn winkeltje in Mossley.

2215 Dream On-Aerosmith (US, Columbia, 1975)
2216 Black Night-Deep Purple (Duitsland, Harvest, 1970)

In 1995 ga ik voor het tweede en laatste jaar mee naar Wâldrock, hét metalfestijn in Friesland. In 1994 is het leuk om NoFX en Gwar! opnieuw te zien, in 1995 belooft alleen de reünie van Venom een sensatie te worden. Toch heeft de band inmiddels een tournee gepland volgend op deze 'enige reünie'. De beloofde vechtpartijen op het podium blijven uit en alleen slaat de gitarist zijn instrument in de toegift aan flarden. Hoewel ik in 1995 erg metal 'oog', heb ik in 1995 niets te zoeken op het festival. Ik word door de andere dorpsgenoten een beetje meewarig aangekeken als ik met twee singles van de metalmarkt kom. Aerosmith is oorspronkelijk van 1973 en in dat jaar verschijnt in Amerika de 'edit' als single. Twee jaar later komt het opnieuw uit en nu met de albumversie als a-kant.

Juli is een 'drukke' maand en ik heb eerst in gedachten om tweemaal per week te publiceren, maar... ik doe in juli eveneens de 'Gele Bak Top 100' en dus kan het nog wel eens een combinatie worden met augustus. Over twee weken in ieder geval een volgend deel van 'Het zilveren goud'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten