vrijdag 7 april 2017

Eretitel: 'Another Day'



Na 'Afterglow' heeft 'The Spirit Of 1989' net even meer voorrang op de 'Eretitel' en dat is de reden waarom ik de laatste nu schrijf. In navolging van 1985, vier weken geleden, doe ik deze zondag opnieuw een show waarin een jaar centraal staat: 1989. Waarschijnlijk ga ik dit weekend op Soul-xotica nog even terug naar dat jaar, dus later meer. De show is zondagavond van negen tot elf op Wolfman Radio, mijn collega Lee neemt het 'slot' van elf tot een waar. De speellijst is nagenoeg klaar en nu ga ik de volgende 'Eretitel' aan jullie voorstellen. Het maakt op zichzelf ook niet zoveel uit of dit op donderdag of vrijdag wordt gepubliceerd, het is immers 'just another day'.

3. Jamie Lidell (2008)
Een aangename verrassing wanneer ik de 'Tuesday Night Music Club' aan het voorbereiden ben. Ik moet bekennen dat ik dit liedje eigenlijk altijd 'Open Up' heb genoemd want dat zingt hij erg duidelijk. Toch blijkt het 'Another Day' te heten en zo heb ik weer een 'match' te pakken. Jamie Lidell valt me voor het eerst op met 'Multiply' en later zal ik dat album ook aanschaffen. Nee, ik heb hem niet grijsgedraaid. Buiten 'Multiply' om vind ik het teleurstellend. De latere albums schenk ik dan helemaal geen aandacht meer, maar 'Another Day' springt als single eruit. Ik hoor het misschien nog wel liever dan 'Multiply'. Jamie krijgt met zijn 'Another Day' een derde plek toegewezen.

2. Paul & Linda McCartney (1971)
Als voormalig Beatle heeft Paul het het zwaarst te verduren gehad. Onterecht, vind ik ook. Hij heeft in de vroege jaren zeventig een aantal klassieke popsongs toegevoegd aan zijn catalogus en 'Another Day' hoort daar mijns inziens eveneens bij. Okay, het is geen Beatles-nummer, maar kan dat gezegd worden van het solo-werk van Lennon, Harrison en Starr? McCartney zoekt zijn eigen weg, mentaal gesteund door Linda. 'Another Day' doet precies wat het moet doen, de vervelende alledaagse routine weergeven van een dame die tevergeefs wacht op de liefde die ooit eens in haar leven zal komen. Tot die tijd zijn het de herhalende beslommeringen. Het is een plaatje waarbij ik geneigd ben het opnieuw op te zetten als het is afgelopen en dat gebeurt niet bij veel platen. Een terechte tweede plaats in deze 'Eretitel'.

1. Buckshot LeFonque (1996)
Wynton Marsalis is al jaren een favoriet bij muzikale snobs. Ook al slaat hij één akkoord aan dan wordt het al geroemd als een meesterwerk. Buckshot LeFonque is wellicht het meest 'poppy' uitstapje dat Marsalis heeft gemaakt, maar toch is het een jaar lang niet voorbehouden aan de 'mainstream'-radio. Pas een jaar later is 'Another Day' veelvuldig op de radio te horen en wordt het, tot ieders verrassing, een knaller van een hit. Voor mij staat 'Another Day' synoniem aan de laatste periode. Het is een grote hit in oktober 1997 en niet weg te slaan van Sky Radio. Waar je ook komt, negentig procent kans dat Sky Radio aan staat. Toen, in mijn herinnering, iets diverser dan de monotone speellijst van tegenwoordig. 'Another Day' brengt me terug naar het uitstapje per scooter naar Amsterdam, de eerste spannende week op de ADM en de opgetogen rit naar huis. Hoewel deze herinnering mij niet tot tranen roert, wil het op een enkel moment wel eens gebeuren met de plaat zélf. Ook daar zijn weinig andere voorbeelden van en dus heeft het een streepje voor op de McCartney's. Het is voor mij de nummer 1 als het aankomt op liedjes met de titel 'Another Day'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten