vrijdag 3 maart 2017

Week Spot: Crystal's Image



De Week Spot is vaak een recente aanschaf, een plaatje dat mijn dagen en weken in deze periode kleurt. Dat eerste is een beetje lastig. Ik heb immers sinds 13 januari geen platen meer gekocht en hoewel daar een paar Blauwe Bak-singles tussen zitten, kan ik daar geen Week Spot uit kiezen. The Supremes heeft de eer al eens gehad, maar Stevie Wonder nog niet. Toch kan ik niet zeggen dat ik erg ben overtuigd door 'Heaven Help Us All' als Week Spot. De man heeft meer klassiek werk op zijn naam staan. De Week Spot is dus een beetje achterom kijken op dit ogenblik en daar is niks mis mee. Ik heb de afgelopen jaren wel eens overdreven met aankopen en daarbij zeer geschikte Week Spot's over het hoofd gezien. Met de volgende Week Spot ga ik in eerste instantie bijna een jaar terug in de tijd, ik heb de single op 15 maart van het vorige jaar gekocht. Het is echter sinds de zomervakantie dat het nummer écht is gaan leven voor mij. Een nummer van het kaliber dat als ik hem eens heb gehoord het de rest van de dag in mijn hoofd zit. En dus kan de plaat in principe elke week voor mij kleuren. Daarom kies ik vandaag voor 'A Friend' van Crystal's Image (1980) als de kersverse Week Spot.

,,Hoe lang woon je nou in Uffelte?", vraagt mijn collega me vanmiddag. Ik ga niet de Week Spot toeschrijven aan haar hoewel het een goede vriendin is, maar zo laat ik wel even snel de revue passeren. Het is niet te geloven maar het is allemaal een jaar geleden. Een jaar geleden dat ik mijn huidige adres op de website zie en me openlijk verbaas over de lage huurprijs en de beloftes die worden gedaan over het gebodene. Dat kan bijna niet waar zijn! Slechts een paar dagen later hoor ik dat ik in aanmerking kom voor de woning. De bezichtiging is op zondag 13 maart. Dan de spannende veertiende, 'safe' dankzij een grove fout van de woningstichting, en dan...??? Ziek! Eén van de kindjes van het gezin in Uffelte is erg ziek en volgens mij moet ik er tegenaan hebben gehangen toen ik Uffelte bezocht. Het geeft me juist het laatste zetje de lappenmand in. Er komt op dat moment veel geld mijn kant uit en ik wil mezelf even trakteren. Dat gebeurt onder andere door flink wat singles. Het is het weekend ervoor dat ik de laatste mailing van Rarenorthernsoul heb bekeken en stiekem plannen gemaakt voor als er geld zou binnenkomen. Op de vijftiende kan ik de daad bij het woord voegen.

In april 2013 maak ik feitelijk kennis met 'Omnibus', al weet ik dan nog niet dat de single afkomstig is uit deze collectie. Ik heb het dan uiteraard over 'Questions' van Pat Stallworth. Even later laat ik jullie kennis maken met 'Together' van ene D. Jones & B. Joyce. Dat blijkt, zoals de groep het zelf aankondigt in 'Part 1', The Elements Of Peace te zijn en dan ontdek ik een aantal van de overige parels op 'Omnibus'. Een compilatie die voor Numero Music Group nog steeds staat als 'het grootste meesterwerk tot nu toe'. Tijd noch geld is gespaard om op zoek te gaan naar de 45 meest obscure soul- en funksingles te gaan. Plaatjes die nog niet tot nauwelijks zijn ontdekt bij verzamelaars en waarbij een origineel vaak een utopie lijkt. De boxen van 45 singles zijn vrijwel allemaal uit elkaar getrokken om afzonderlijk te worden verkocht. Met name Stallworth en The Trinikas doen immers bizarre bedragen als afzonderlijke singles. Toch mag gesteld worden dat er alleen maar 'winnaars' zijn in 'Omnibus'. Crystal's Image is één van de meest recente singles in de collectie, maar origineel praktisch niet aan te komen. Popsike laat een exemplaar zien dat in november 2013 onder de hamer is gegaan. Een redelijke staat met 'a tiny crack' in het intro. De liefhebber heeft hier 766 dollar voor neer gelegd. Mijn exemplaar, een repro, heeft omstreeks vijf pond moeten kosten.

De eerste Week Spot uit de jaren tachtig? Zoiets roep ik een jaar geleden met 'I Wanna Be By Your Side' van Sheree Brown, maar nee... precies vijf jaar geleden heeft een plaat deze eer. Het gaat dan om 'Janice' van Skip Mahoney. Rarenorthernsoul heeft een jaar geleden, zoals het lijkt, weer een box op de kop getikt en biedt de platen afzonderlijk aan tegen uiteenlopende prijzen. Crystal's Image wordt dus relatief goedkoop aangeboden. Ik heb hem in het begin vrij vaak gedraaid in 'Do The 45', maar toch valt het kwartje pas in de vakantie. 'A Friend' heeft het geluk vooraan te zitten in een 'Vakantiemix' en het is één van mijn meest favoriete afleveringen. Ik ben in augustus nog niet echt gewend aan de Numero-singles vanwege de 'overkill' van de volgende maanden. Dit maakt het tot avontuurlijk luisteren en Crystal's Image ademt de vakantie in Sleen. Maar... genoeg over de randverschijnselen. Kunnen we nog iets vertellen over de plaat zélf? Weinig. De enige informatie die ik heb komt uit het boekwerk dat bij 'Omnibus' wordt geleverd en waarvan de tekst staat afgedrukt op de pagina van Numero. De box met singles is stijf uitverkocht, maar voor 75 dollar kun je nog wel de negentig single-kanten als mp3 bestellen. Ook dat kan goedkoper, maar laten we het over vinyl hebben in de Week Spot.

Laten we op reis gaan! De bestemming heet Benton Harbor in de Amerikaanse staat Michigan. Even toeristisch als een midweek in Den Oever. Na die vijf dagen kun je al een groot deel van de gezichten herkennen, want er wonen slechts tienduizend mensen in het stadje. Henry C. Morton, Sterne Brunson en Charles Hull ontwikkelen in 1860 de plannen voor het dorp dat aanvankelijk Brunson Harbor zal heten. Het is vooral moerasland aan de rivier de Paw Paw waarin de heren een kanaal hebben gegraven. In 1862 is het karwei geklaard, drie jaar later wordt besloten de plaats te noemen naar senator Benton en in 1889 is het dorp zélf gereed. Benton Harbor wordt vooral bekend als de plaats waar keukenfabrikant Whirlpool haar fabrieken heeft staan. Het kanaal scheidt Benton Harbor van St. Joseph en de rassenscheiding wordt eens en temeer zichtbaar. In St. Joseph is minder dan tien procent van de bevolking zwart, in Benton Harbor is het precies andersom. Een overwegend zwarte bevolking in een smerig stadje dat zich voortdurend op de hielen gevolgd voelt door de blanke Amerikaanse politie. Dat is de voedingsbodem voor twee 'riots' (1966 en 2003) en een uitzichtsloos bestaan in pure armoede. Er zijn meerdere uitwegen. Criminaliteit is één, bokskampioen worden een tweede en de derde optie is de muziek. Ondanks dat Benton Harbor geen Detroit is, kent het in de jaren zeventig een bloeiende soul-scene.

Frank Gillespie is de hoofdrolspeler in het verhaal van Crystal's Image. Hij overtuigt zijn klasgenoten Larry Scales en Richard Alexander om het in de muziek te proberen. Wanneer dit precies is geweest, wordt niet duidelijk. Ik vermoed dat het omstreeks 1975 moet zijn. Benton Harbor is niet de juiste plek om een naam op te bouwen en dus vertrekt het trio naar Washington. Alexander krijgt last van heimwee en gaat alweer snel terug. Zijn vervanger heet Derek Cortez Hill. De beknopte biografie leest als de introductie tot een bekende groep. De band weet juist de verkeerde managers aan te trekken totdat...? Nee, bij Crystal's Image komt niet die persoon die de groep uit de obscuriteit helpt. Het komt vooral aan op de eigen creativiteit en het spaargeld van Gillespie. Er is, naar het schijnt, nog een andere single van Crystal's Image, maar deze krijgt totaal geen promotie. Het is uit Gillespie's eigen beweging dat hij ruimte huurt in Silver Spring, een studio in Maryland. Daar neemt het trio de single 'A Friend/ Crystal's Image (Cold Crush Theme)' op. Hij is echter niet bij machte om de single aan de man te krijgen en verliest al zijn geld met de plaat. Er zit niks anders op dan op hangende pootjes terug naar Benton Harbor te gaan. Het is te hopen dat Gillespie ergens op zolder een doosje singles heeft staan want hij zou zijn spaarbankboekje snel tot het oorspronkelijke bedrag hebben aangevuld.

Hoewel veel van de eigen beheer-singles uit 'Omnibus' als zodanig klinken, heeft 'A Friend' een uiterst professioneel geluid waarbij je je opnieuw kan verbazen waarom deze plaat niet eerder is opgepikt. Overigens is de Numero-heruitgave bij genoemde Engelse dealer nog altijd voor dat geld verkrijgbaar. Pak hem mee voordat de prijs écht eens omhoog gaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten