dinsdag 21 maart 2017

Week Spot: Percy Sledge



Is er nog inspiratie voor de Week Spot? Op zichzelf kan ik nog wel even vooruit, maar het zou handig kunnen zijn als een paar geschikte, nog niet eerder behandelde, artiesten en groepen mijn kant op komen. Vanmiddag heb ik andermaal een 'gevecht' geleverd om een Week Spot te vinden. Waar? Niet helemaal want de kersverse Week Spot ligt al een tijdje in de planning. Ik kijk eerst toch even bij platen die ik een jaar geleden heb gekocht en in de afgelopen twaalf maanden. Veel daarvan zijn al eens aan bod geweest óf er is geen enkel gegeven te vinden over de uitvoerende artiest of groep. Hoezo verzamelaar van obscure soul? Ook breng ik graag een beetje balans in de Week Spot. Het is tijd voor een jaren zestig-stamper, het liefste ook nog een upbeat-plaat om een beetje schot in de Week Spot te brengen. Met Percy Sledge word ik op mijn wenken bediend. Niet het overbekende 'When A Man Loves A Woman', maar de fijne b-kant 'Love Me Like You Mean It' mag deze week schitteren als de Week Spot.

De dood komt altijd té vroeg. Toch zou je bij Percy Sledge kunnen afvragen wat er zou zijn gebeurd als hij het een jaartje langer had uitgehouden. Ik beschouw het jaar 2016 nog altijd als één van mijn meest gelukkige jaren, maar voor menigeen is dat het jaar met zoveel 'muzikale doden'. Onjuist natuurlijk! Het is alleen dat de media het na David Bowie blijkbaar interessant vond om het op de voet te volgen. Vóór 2016 passeerden artiesten ook de magische grens van zeventig en ontviel ons iedere week wel een redelijke bekende naam. De tegenwwordige aandacht resulteert, mijns inziens, ook in massa-hysterie. Neem nou Chuck Berry. Wat wil je nog méér dan een ouwe rocker die negentig is geworden, het grootste deel van zijn leven op het podium, in de studio of in de nor heeft doorgebracht? Als je hem niet 'live' hebt gezien, heeft dit niet gelegen aan de man zelf of 'het leven'. Jullie mogen gerust weten dat ik oprecht een beetje kwaad was toen ik pas een aantal weken later ontdekte dat Percy Sledge ons was ontvallen. Niet dat ik mezelf reken tot een enorme fan van Sledge, maar toch... de man heeft een vrachtwagen wapenfeiten meer dan sommige betreurde artiesten in 2016. Het zal vast voorbij zijn gekomen op het NOS-journaal, maar ik heb het nooit gemerkt via Facebook dat zaterdagavond, bijvoorbeeld, was overspoeld met Chuck Berry-video's.

Mijn verhouding met Percy Sledge ligt gecompliceerd. Percy Sledge is vooral beroemd geworden vanwege de ballades van de man. Ik heb nooit heel veel op gehad met deze tak van 'zwijmelsoul'. Ik vind het in enkele gevallen eerder grenzen aan Jacques Herb & De Riwi's dan dat het iets met soul van doen heeft. Let wel: Dat is mijn persoonlijke opvatting. Dat Otis Redding wordt herinnerd door zijn ballades en daarmee de 'king' is, spreekt boekdelen. Het is soul voor het klootjesvolk. In de zomer van 2012 val ik echter even helemaal als een blok voor 'I'll Be Your Everything'. Tijdens de samenstelling van de Blauwe Bak Top 40 over het tweede kwartaal van 2012 besluit ik Percy zelfs op te nemen in de lijst: Nummer 29 is de beoogde plek voor 'I'll Be Your Everything'. Het is de tijd dat ik nog de Nederlandstalige 'Soul-x-rated' doe, immer in 'one take' en bij zo'n Top 40 in twee shows van twintig liedjes. Ik heb de nummers veertig tot en met dertig al veilig op de band staan als Percy Sledge voorbij komt. Nee, dit kán niet! Haastig zet ik 'It's Hard To Get Along' van Joe Simon op nummer 29 en begin opnieuw met de podcast.

Percy Tyrone Sledge komt op 25 november 1940 ter wereld in Leighton in de staat Alabama. Het zal niemand verrassen dat zijn eerste capriolen als zanger worden uitgehaald in de kerk? Hij begint zijn loopbaan in de landbouw, maar werkt ook een tijdje in een ziekenhuis. In de weekenden toert hij door het zuidoosten van de Verenigde Staten met The Esquires Combo. Een patiënt van Sledge kent producent Quin Ivy en brengt de twee samen. Even daarvoor heeft Sledge de zak gekregen bij een andere werkgever en krijgt hij bonje met zijn lieftallige vriendin. Zij verlaat het huis om zich in een carrière als model te storten en het geeft Sledge inspiratie tot een liedje. Bassist Calvin Lewis en organist Andrew Wright helpen hem bij het schrijven van de muziek en op het laatst geeft Sledge volledige 'credits' aan dit duo als de songschrijvers. Lewis en Wright moeten hem dankbaar zijn, want 'When A Man Loves A Woman' groeit uit tot een 'evergreen' en één van de grootste hits uit de geschiedenis van de soul. Het levert Atlantic zelfs de eerste gouden plaat op. 'Warm And Tender Love' is in 1966 nog een redelijke hit in Engeland, maar dat laat het al snel afweten. In Nederland, Duitsland en België groeit Sledge uit tot een graag geziene gast op festivals en doet Sledge zelfs een tijd lang ruim honderd concerten per jaar in Zuid-Afrika.

In Nederland vervolgt Sledge zijn loopbaan met 'Take Time To Know Her' en 'My Special Prayer'. Nu heb ik in december 'When A Man Loves A Woman' gekocht en moet bekennen dat die toch wel fijn klinkt op zo'n originele Nederlandse single, maar met 'Special Prayer' zal het nooit iets worden bij mij. Evenmin als 'Take Time To Know Her' en andere slijpers van de man uit Alabama. Hij is de laatste die ermee zal zitten: De single bereikt tweemaal de top drie in ons land in 1969 en 1974. Genoeg andere Nederlanders die het wel goed vinden? Als de jaren zeventig aanbreken, loopt het contract van Sledge met Atlantic ten einde. In 1974 keert hij terug op het Capricorn-label, dat vooral succes boekt met The Allman Brothers en andere southern rock-bands. Het zal met name aan Ferry Maat zijn te danken dat 'I'll Be Your Everything' het nog tot een dertigste plaats schopt in onze Top 40. Zoals gezegd blijft Sledge een veel geziene gast in deze contreien, maar zijn internationale platencarrière droogt op. Pas in de jaren tachtig ziet hij een hernieuwde belangstelling voor 'When A Man Loves A Woman'. In 1987 blijft het in de Engelse hitparade steken op twee, op nummer 1 staat het heruitgebrachte 'Stand By Me' van Ben E. King. Zijn meest recente album is 'The Gospel Of Percy Sledge' dat in 2013 verschijnt. In 1994 en 2004 heeft hij twee seculiere albums gemaakt. In 2005 wordt Sledge bijgezet in de 'Rock & Roll Hall Of Fame'. Op 14 april 2015 bezwijkt Sledge aan de gevolgen van leverkanker. Hij is dan 74 jaar geworden en laat, naast zijn tweede vrouw, een stoet van twaalf kinderen na. Twee van hen zetten het vak van hun vader voort.

Toch nog even terug naar de Week Spot. Zo'n zwarte Nederlandse Atlantic zal geen zeldzaamheid zijn, toch vind ik het altijd weer aardig om ze te vinden. Het voelt aan als met héle vroege Motown-singles. Hoewel 'When A Man Loves A Woman' meteen meer indruk maakt dan de duizend keer ervoor dat ik de plaat op de radio heb gehoord, ben ik stiekem wel benieuwd naar de b-kant. In Northern Soul-kringen is er slechts één Percy Sledge-plaatje dat de aandacht heeft getrokken en dat is niet deze 'Love Me Like You Mean It'. Toch zou het niet misstaan! Het is upbeat en we horen een pittige Percy, een combinatie die zelden wordt gehoord. En hij kón het wel! Vandaar de verdiende Week Spot voor Percy Sledge!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten