maandag 6 maart 2017

Raddraaien: Herbie Hancock



Het is niet vaak dat ik tweemaal een 'Raddraaier' publiceer op een dag, maar ik wil deze serie afronden. Ik ben deze gestart op 3 juni van het vorige jaar en dat zou betekenen dat de volgende serie me de rest van 2017 zoet kan houden. 'Raddraaien' bestaat bijna vijf jaar en is iets anders geworden dan dat ik eerst in gedachten heb, maar desondanks ben ik nog altijd tevreden over het uiteindelijke resultaat. Het heeft me op het spoor gezet van vergeten artiesten en platen, maar soms steek ik ook nog iets op bij het huiswerk als het om een bekende artiest of groep gaat. Na een gitarist die het beste uit de verf komt in combinatie met de talenten van Paul Carrack en zijn Genesis-collegae Banks en Collins, zien we een man die eveneens graag met meer mensen tegelijk op het podium is. Een kameleon die zich moeiteloos aanpast aan nieuwe bewegingen binnen de muziek en dus in 1979 vriend en vijand kan verrassen met het disco-georiënteerde 'Tell Everybody'. Deze single is de tweede 'Raddraaier' van vandaag.

Waar en wanneer? Ja, daar twijfel ik. Iets zegt me dat de single uit de gigantische partij komt die ik in 1997 bij De Marpleats in Molkwerum heb gekocht. Dat is een paar weken nadat ik verliefd ben geworden op de, op het eerste gezicht, maagdelijk witte Vespa PK 50 S. Ik wil hem deze middag graag zien 'lopen', maar de uitbater verontschuldigt zich. De accu is leeg. Een accu? Bij een Vespa PK 50? Ja, ik geloof alles, maar een toenmalige vriend kan zich het niet voorstellen. Een week na de aanschaf van de singles koop ik de Vespa PK 50 en biedt het apparaat me een half jaar lang veel plezier en honderden kilometers! Nogmaals... ik denk dat de single hier vandaan moet komen. Feit is dat het niet in de kaartenbak staat en dus van ná 1994 moet zijn.

Herbert Jeffrey Hancock wordt op 12 april 1940 geboren in Chicago. Zijn ouders vernoemen hun zoon naar de zanger en acteur Herb Jeffries. Toen gebeurde het dus ook al, hoewel Herb in de jaren veertig in Chicago vast 'normaler' zal hebben geklonken dan 'Shakira' op een kleuterschool in Friesland. Herb groeit op met de klassieke piano en speelt als elfjarige een stuk van Mozart. Het is zijn eerste publieke optreden. Veel jazz-muzikanten hebben een 'meester' die hun binnen leidt in de wereld van de jazz, maar Hancock doet het op eigen gevoel en gehoor. Hij citeert Clare Fischer van The Hi-Lo's, Bill Evans, Gil Evans en Maurice Ravel als zijn voornaamste inspiratiebronnen. In 1960 krijgt hij dan toch nog zijn 'meester' in de vorm van Chris Anderson. Deze leert Hancock meer over de harmonieuze structuren in de muziek. In 1962 brengt Hancock ons 'Watermelon Man'. Het nummer wordt een grote hit voor Mongo Santamaria en Hancock is de laatste die daar om treurt. Het nummer trekt de aandacht van één van de giganten in de jazz-scene en deze wil Hancock graag toevoegen aan zijn kwintet. In 1963 sluit Hancock zich aan bij The Miles Davis Second Great Quintet. In 1964 en 1965 brengt Hancock zijn eigen albums 'Empyrean Isles' en 'Maiden Voyage' uit. 'Cantaloupe Island' van de eerste komt in 1993 opnieuw op de hitparade dankzij 'Cantaloop' van US3. De albums worden beschouwd als meesterwerken in de jazz en opeens staat iedereen te dringen om met deze grote man te mogen samenwerken.

Ik wil het bericht korter houden dan een telefoonboek en dus schakel ik over naar de periode van onze 'Raddraaier'. Hancock start in 1976 zijn V.S.O.P. Quintet. Waar de afkorting voor staat? 'Very superior old pale'. Inderdaad, de gradatie voor cognac. Feitelijk is de bezetting hetzelfde als Miles Davis' kwintet van de jaren zestig, behalve dat Davis nu is vervangen door trompettist Freddie Hubbard. Verder bestaat de groep uit Wayne Shorter, Ron Carter en Tony Williams. V.S.O.P. is vooral een live-band en levert één studio-album en vier live-platen af. Intussen brengt Hancock ook nog zijn eigen platen uit. 'Feets Don't Fail Me Now' uit 1979 levert dus dit 'Tell Everybody' op. Een plaatje dat alleen scoort in ons land en een bescheiden notering in de Amerikaanse disco-hitparade. Het zal me niet verbazen dat Ferry Maat hier verantwoordelijk voor is geweest. Van hetzelfde album komt 'You Bet Your Love' dat hoge ogen gooit in Engeland. Het is de tijd dat Hancock de vocoder is gaan gebruiken, een voorbeeld dat nog vaak schaamteloos zal worden gekopieerd. In de vroege jaren tachtig lijkt Hancock de kluts kwijt. Hij maakt drie draken van albums en hervindt zich pas in 1983 met het album 'Future Shcok'. Dan speelt MTV een belangrijke rol bij het verspreiden van 'Rockit' en hiermee bereikt Hancock zelfs onze top tien.

Naast muzikant is Hancock eveneens acteur en niet zelden speelt hij zichzelf. Zo kunnen we hem dit jaar op het witte doek verwachten in de film 'Valerian And The City Of A Thousand Planets'. Deze gaat in juli 2017 in première en Hancock speelt andermaal zichzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten