zaterdag 5 april 2014

Raddraaien: Rotjoch



Eigenlijk is het me ook wel best zo. Als ik in eerste instantie uitkom op de single 'Tomorrow' van Rotjoch blader ik verder. Over New Adventures heb ik, geloof ik, in de vorige serie geschreven en ik verwacht ook niet veel meer te weten te komen over Ryan Paris. Dus duik ik maar in de korte historie van een illustere Nederpop-single. Ik heb vandaag vijf uren radio gemaakt, heb van iedere minuut genoten, maar ben toch wel bekaf na zo'n dag. De single in deze aflevering van Raddraaien duurt slechts 1 minuut 54 en ik verwacht dat het bericht niet veel groter gaat worden. Lange halen, snel thuis. Gezien ik reeds thuis ben, denk ik dat dit laatste door 'bed' kan worden vervangen. Ik moet morgen even naar De Karre om de trofee terug te brengen, zodat ik hem komende vrijdag opnieuw kan winnen bij de muziekkwis. Er staat dus een klein fietstochtje op stapel voor morgen.

Raddraaien blijft een bonte serie. Het legt pijnpunten bloot in mijn muziekcollectie, het doet mij verbazen over feiten die ik niet wist en soms zijn de herinneringen bij een plaat te leuk om te verzanden in droge info. Bij Rotjoch is niks van dat allen het geval. Ik ken de hoes van de single uit de Nederpop-encyclopedie van 1982: Veruit het mooiste naslagwerk op dat gebied. Vrijwel iedere Nederpop-plaat wordt genoemd, inclusief originele bestelnummers. Rotjoch is echt een 'jonkie' als dat boek uitkomt, maar het dankt de afbeelding aan het geweldige fotohoesje. Deze is ontworpen door een zekere A. Toom, maar met het Atomium in Brussel als beeldmerk, weet je dan nog niks. Rotjoch is een kwartet uit Hilversum. De groep wordt in 1978 opgericht door de heren Ronald Welgemoed, Pim Bilderbeek, Michiel Ten Veen en Minze Koopman. Welgemoed is de songschrijver van de band en hij schrijft puntige new wave-liedjes die de sfeer van de jaren zestig uitademen. En net als plaatjes uit die tijd nauwelijks boven de twee minuten uitkomen.

De Nederlandse tak van Polydor introduceert in 1981 het Egmond-label. Op de achterkant van het fotohoesje van 'Tomorrow' wordt de gehele Egmond-stal gepresenteerd als een ijscoupe. Dorpsstraat De Munck heeft, geloof ik, eveneens een tipsingle gehad. Sandy McGregor, Ann Lynn, Montycoats en zanger Bonito zijn de overige Egmond-'sterren'. 'Tomorrow' kan op een lovende ontvangst rekenen van Muziekkrant Oor, maar dat brengt geen brood op de plank. Dit blad schrijft dat de band een kruising is tussen The Rousers en The Searchers en zit daarmee niet ver uit de buurt. De single wordt tegenwoordig beter gewaardeerd in het buitenland. Ik ben bijvoorbeeld weer eens terecht gekomen op het bereleuke blog van Littlehits. Daar vermeldt iemand in het commentaar dat die altijd dacht aan een niet eerder uitgebrachte opname van The Monkees met Mickey Dolenz op leadzang, terwijl de schrijver van Littlehits The Ramones in herinnering brengt. 'Tomorrow' is een lekker venijnige rocksong dat uit 1966 had kunnen stammen. Toch is lied en productie net even té mooi om te kunnen worden vergeleken met Nederbeat. Rotjoch, samengekomen uit jamsessies in het Hilversumse popcentrum De Tagrijn, maakt kort daarop een elpee: 'Bad Boy'. Het titelnummer is de tweede single van Rotjoch en zowel lang- als kortspeler worden wederom enthousiast onthaald door de media. Het platenkopend publiek ziet het echter niet zitten om de investering te maken, hoe vaak Oor ook schrijft dat het 'té leuk is om te negeren'. Rotjoch maakt opnames voor een tweede elpee, maar die zal nooit verschijnen. Wel resten twee nummers uit die opnamesessies die worden uitgebracht als Rebel, een voortzetting van Rotjoch. De groep bestaat dan naast Welgemoed en Bilderbeek uit bassist Gert Kuiter en drummer Willem Van Der Marel. De single verschijnt op VIP en is, niet verrassend, een commerciële flop. Niet later gooit de groep het bijltje erbij neer.

En zo heb ik toch nog wel een aardig verhaal geschreven over deze zeer leuke, maar zwaar ondergewaardeerde, single. Huidige liefhebbers van new wave en powerpop hebben het plaatje herontdekt en dus zal de groep nooit helemaal in de vergetelheid raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten