vrijdag 13 december 2013

Pretty flamingo!



Zo! Die staat! Mijn Wolfman Radio-collega Lee Madge heeft pas afgelopen week definitief een 'ja' gegeven en dus kunnen we gaan adverteren. Over vier weken hoop ik mijn eerste nacht in Engeland door te brengen in ruim twaalf jaar. Waar mijn ledikantje staat, is op dit moment nog niet bekend. Ik probeer wel om ergens bij vrienden van vrienden onderdak te krijgen, maar heb woensdag ook even georiënteerd op het gebied van bed & breakfasts in Watford en kon het eveneens niet laten om met Google Maps even van een herberg naar The Flamingo toe te lopen. Dat moet in werkelijkheid eenvoudiger zijn, want er zit een stukje winkelstraat in waar Google Maps niet doorheen wil wandelen. Ik ben er gekomen, maar wel met een gigantische bocht om. Overigens ga ik in werkelijkheid vast met de taxi. Het is slechts een mijl, maar ik pas wel op met mijn kostbare platen.

Omdat Wolfman Radio 'Specialized' en Teenage Cancer Trust 'ademt', doe ik natuurlijk al heel veel voor het goede doel. Het radiowerk is vrijwillig en samen hebben we Wolfman gemaakt tot één van de snelst groeiende, legale, webradiostations en daardoor verspreiden we ook weer de goede boodschap van Teenage Cancer Trust. En toch wil ik al een tijdje iets 'direct' doen. Er is een half jaar geleden gesproken over een optreden met Lee en 'die gekke man uit Brighton' (de gesjeesde Wolfman-collega die ik weiger om bij naam te noemen), maar toen bleek de oversteek voor mij niet haalbaar. Toen kwam de suggestie uit Brighton om dan in Nederland een benefiet te doen voor Teenage Cancer Trust met de twee Engelsen. Dat gaat natuurlijk niet werken! Hier hebben we de Kika en de gewone Kankerbestrijding, dan ga je niet voor een Engelse organisatie collecteren. Nee, als ik iets wil doen voor Teenage Cancer Trust móet ik wel naar Engeland!

Omdat 'Specialized' een ska- en reggae-aangelegenheid is en ik niet veel op heb met beide genres is een dj-set voor mij lange tijd uitgesloten. Maar dan is er opeens Billy Brown. Met zijn band Friends Of Gavin heeft hij twintig jaar geleden getoerd met REM en andere grootheden, tegenwoordig probeert Billy het solo en onafhankelijk van maatschappijen en managers. Billy's muziek is favoriet onder webradiostations en ook Wolfman draagt zijn uitstekende liedjes een warm hart toe. Billy doet daar weer veel voor terug. Zo doet onze radiobaas eind augustus een marathon van 36 uren en op vrijdagmiddag zingt Billy via een Skype-verbinding 'Feel Like Makin' Love' van Bad Company. Even later is daar opeens het idee. ,,Kun je niet morgen rond dezelfde tijd een akoestische versie doen van een reggae-klassieker?". Billy zet alles op alles en studeert een cover van Junior Murvin's 'Police And Thieves' in. Zaterdag 31 augustus om half twee 's middags zit ik met kippevel te luisteren naar Billy's prachtige versie. Neemt iemand dit op? Nee??? Waarom niet! Dit moet worden uitgebracht! Ja, ik ben vanaf noot 1 enthousiast en wij allemaal en dus gaat Billy aan de slag met het grote project: Het uitbrengen van een single.

Er zijn inmiddels een paar honderd exemplaren op fysieke cd-single, maar het merendeel verloopt via Amazon, iTunes en CDBaby als setje van twee mp3's. De ene geeft Billy Brown in een akoestische versie zoals in augustus, de andere is opgenomen met behulp van bevriende reggae-muzikanten. Een pakketje kost twee-en-een-halve euro en daarvan komt (bijna) alles ten goede aan Teenage Cancer Trust. De 'single' is nu bijna drie weken in omloop, maar eind oktober speelt Billy al met een officiële singles-presentatie. Die wordt eerst verschoven en ook de locatie wordt veranderd. Begin november laat hij ons kennis maken met The Flamingo On The Pond in Watford en zijn The Iconics ook al geboekt. Die band brengt een eerbetoon aan de grote 2-Tone-ska-bands uit de jaren zeventig en tachtig, The Zarrs is een lokaal bluesrockbandje. Omdat deze aflevering van 'Specialized' niet uitsluitend reggae of ska is, durf ik mezelf wel aan te bieden. Billy is meteen enthousiast, maar dan is er enig gekonkel over een 'tweede dj'. Ik blijf volhouden dat dit van mij niet hoeft, als opeens de naam van Lee Madge valt. Ja maar... wij kunnen toch niet samen op een podium? Je mag het wel verzwaren, want zoveel wederzijds respect gaat de vloer nooit houden!

Er is nog geen afspraak tussen mij en Lee gemaakt over hoe wij het gaan doen. Er zou eveneens een stukje presentatie in moeten, daar kunnen we nog ruzie over krijgen (we vinden elkaar de beste presentator...). Zelf hoop ik op een dj-'battle' met Lee. Hij reggae en ska van mp3 en ik geef antwoord met soul van vinyl enzovoorts. Ik hoop dat-ie daarvoor te porren is!

Tot slot: Vorige week is bekend geworden dat Junior Murvin, de oorspronkelijke artiest van 'Police And Thieves', is overleden. Het geeft Billy's uitvoering met het idee van Teenage Cancer Trust nog meer waarde...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten