vrijdag 6 december 2013

Blauwe Bak Top 100: het startschot



Veertigduizend-en-dertig. Het is dus gelukt in de afgelopen 48 uur! Ik heb zojuist de laatste hand gelegd aan de Blauwe Bak Top 100, opnieuw weer een 'crime' waaraan je jezelf niet wilt blootstellen. Waarom doe je het dan? Tja, een 'hitlijst' samenstellen is al jaren een soort van fetish, maar in het geval van de Blauwe Bak Top 100 is het zelfkastijding. Ik geef vanzelfsprekend alleen mijn geld uit aan plaatjes die ik écht goed vind, dus daar is nauwelijks een hitparade uit samen te stellen. Toch is het me weer gelukt en gaan we morgen van start met de single die vooraan staat op de foto: 'I Know What I Want' van Little Milton. 'I know what I want', inderdaad, en dat honderdmaal.

Twee jaar geleden publiceerde ik een Blauwe Bak Top 40, dat lijstje was toen in een paar vrije uurtjes gepiept. Ik denk dat ik in dat jaar ook ongeveer vijftig soul-singles had gekocht, dus dat was niet zo moeilijk. Toch stond er ook een elpee-track tussen en eentje die ik op dat moment nog niet had per post had ontvangen. Vorig jaar introduceerde ik de Top 100 en ik zal niet zeggen dat daar slechte nummers tussen zaten, maar toch heb ik het gevoel dat toen een 'bubbling under' zichtbaar was in de lijst. Dat is nu allerminst het geval: Bij honderd is het ook meteen raak! Ik had een lijst van 230 liedjes, daartussen zaten ook meerdere 'double-siders', dus dat zegt nog niks over het aantal singles. Het zal toch niet ver uit de buurt liggen, denk ik zo? Er staat slechts één puur popnummer in, die heb ik halverwege de lijst geplant. Qua gevoel mag deze hoger, maar daar staat tegenover dat een andere 'gevoelsplaat' de Top 100 net niet heeft gehaald. Vooruit! Die 'misser' is 'Solid' van Ashford & Simpson, het pure popnummer dat ergens in de vijftig staat is 'Midnight Blue' van Wendy Alleyne. Over de verdere top zeg ik niks, de nummer 1 is wel een favoriet gebleken in mijn radio-shows en ook hier op Soul-xotica, maar is niet de plaat waar ik van tevoren vanuit was gegaan. Met andere woorden: Pat Stallworth staat eens niet op de eerste plek. Waarmee de Blauwe Bak Top 100 een stuk minder voorspelbaar is dan de Top 2000!

Morgen trap ik af met de nummers 100 tot en met 91, waarna jullie zondag de nummers 90 tot en met 81 krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten