dinsdag 19 november 2013
Week Spot: Mary Love
Ik moet nog even de kaken op elkaar houden, maar er staan enkele veranderingen op stapel in verband met mijn radioshows. Zodra ik het mag vertellen, zijn jullie de eerste die het weten! Verder heb ik net uitgebreid gesproken met Billy Brown over de single-presentatie van 12 januari in Watford, Londen. Alles lijkt wel in kannen en kruiken, ik weet dat ik ongeveer vier uren mag vullen met plaatjes en kan dus gaan puzzelen met mijn bagage. Mijn eerdere voornemen om naar Southend te vliegen, blijkt toch niet zo praktisch. De luchthaven ligt zo'n tachtig kilometer beneden Watford en de bus moet ook betaald worden. Luton blijkt in dat geval handiger, maar bij Easyjet scheelt dat enorm in de prijs. Ik blijf rondsnuffelen, het optreden zelf is toch wel heel erg zeker geworden. Dan ga ik me nu verdiepen in het nalatenschap van Mary Love, de artieste van de Week Spot van deze week. De Northern Soul heeft enkele 'helden' die in het normale pop-landschap nog geen deuk in een pak boter hebben geslagen en Mary Love is daar zeker eentje van. Met name haar opnames voor het Modern-label in de midden jaren zestig zijn geheide krakers en collector's items, de Week Spot is wat dat betreft een 'underdog'. 'If You Change Your Mind' is als b-kant van 'The Hurt Is Just Beginning' voor dubbeltjes te koop. De koper krijgt twee kanten soul om van te watertanden en dus zet ik deze single van Mary Love met alle liefde in de schijnwerpers.
,,Vertrouwen en geloof zijn zeer belangrijke bestandsdelen van onze levens. Het geloof van iemand definieert in veel gevallen wie ze zijn - hoe ze zichzelf zien, wat ze met hun leven willen aanvangen". Met die woorden wordt de bezoeker welkom geheten bij de Mary Love Comer's Lost Soul Patrol Ministry. En Mary Love Comer is de vroegere soul-zangeres Mary Love, maar sinds de jaren tachtig staat haar leven (en dat van haar echtgenoot) geheel in het teken van de Here God. Samen leiden ze een kerkgenootschap en maken talrijke gospel-platen. In de jaren negentig neemt ze echter kennis van de populariteit van haar jaren zestig-opnames in Engeland en steekt enkele malen de grote plas over om tóch nog eens de oude 'hits' te zingen. Het is de periode van de midden tot eind jaren zestig waar Love veertig jaar later nog steeds warme herinneringen aan heeft. In de jaren zeventig ging het even bergafwaarts met een drugsverslaving totdat Jezus in haar leven kwam.
Mary Ann Allen zou op 27 juli 1943 zijn geboren, maar daar bestaat nogal onduidelijkheid over. Het is dan vooral de naam, want de immer betrouwbare Dave Rimmer heeft het over Mary Ann Varney. Haar wieg zou in Sacramento, Californië hebben gestaan. J.W. Alexander, de manager van Sam Cooke, ziet wel brood in haar komt met de artiestennaam 'Mary Love'. Ze zingt op verschillende sessies in Los Angeles en krijgt in 1965 een contract bij Modern Records. Haar eerste plaatje is meteen een hit, maar het succes op de hitparade verbleekt bij de waardering dat het liedje twintig jaar later krijgt in de Northern Soul: 'You Turned My Bitter Into Sweet' werd onlangs nog verhandeld op Ebay. De vorige eigenaar had dit exemplaar laten kletteren, waardoor er een gemene kras op was gekomen. 'Priced to sell'? Zestig pond! Gelukkig heeft het heruitgave-label Kent de Modern-catalogus flink gerecycled en dus is de 'nieuwe' single voor stukken minder te bemachtigen. Wat overigens niet geldt voor de twee Engelse uitgaven van enkele latere Mary Love-singles. Deze zijn op King en Stateside uitgebracht en zijn hun gewicht in goud waard.
Hoewel Love niet tevreden kan zijn over de jaren zeventig, bleef ze genieten bij de herinnering aan Modern Records. Er heerste een familie-sfeer binnen het label. Als één artiest een nieuwe club had 'ontdekt', speelde deze het door naar de collega's. Ook doen ze op elkaars' platen mee. Soms een beetje verwarrend, zoals het duet van Arthur Adams & Mary Love: 'Is That You'. Arthur Adams zegt dat hem een duet met Mary Love werd beloofd, maar dat Edna Wright op het moment van opname binnenstapte. Wright zal later deel uitmaken van The Honey Cone en is tevens bekend als zangeres Sandy Wynns. De b-kant van de single is echter wel weer een solo-opname van de enige echte Mary Love. In 1967 werkt Mary samen met Ashford & Simpson, maar dan eindigt de samenwerking met Modern. Haar volgende werkgever is Josie, maar dat levert maar één single op. Zowaar ook nog een bescheiden positie op de R&B-parade.
Hierna stagneert haar loopbaan voor enige tijd. In 1971 verschijnt nog een single, gefinancieerd door iemand als 'hobby' en in de late jaren zeventig probeert ze het even in de disco. Daar komen eveneens middeltjes bij kijken en in de jaren tachtig bekeert ze tot het geloof. 'Save Me' is in 1984 haar laatste plaat als Mary Love, 'Come Out Of The Sandbox' is in 1987 de eerste gospelplaat als Mary Love Comer. Ze is dan getrouwd met Brad Comer. Op 21 juni 2013 komt het trieste bericht tot ons dat Mary is overleden. Ze is dan pas 69 jaar.
Ik heb het moeilijk gehad om mijn Week Spot-kant te kiezen van de single, maar ben toch gezwicht voor het meer uptempo 'If You Change Your Mind', hoewel 'The Hurt Is Just Beginning' toch de aanleiding van aankoop is geweest. Het blijkt achteraf gezien een hele fraaie 'double-sider' en daar zijn we dol op!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten