maandag 25 november 2013

Schijf van 5: stad



Ik heb gisteravond de laatste Vinyl Countdown op zondagavond gedaan. Dat ging even zo goed met gemengde gevoelens, maar hup, ik had de stap gezet. Vanaf volgende week zit de Wolfman in eigen persoon in mijn 'slot' met zijn Call The Fire Brigade. Ik kan het nog steeds niet echt geloven, maar ik ben vanaf volgende week 'gewoon weer vrij' op zondag. Ik heb al woeste en wilde fietsplannen voor de komende maanden, maar ik hoop evenzeer dat de Schijf van 5 weer een residentie krijgt op zondag. Hoewel... dat is alleen volgende week nog en dan zien we deze rubriek niet meer terug in 2013. In het verleden, zelfs zeer recent, koos ik een onderwerp dat achteraf bezien helemaal niet zo eenvoudig bleek te zijn. Deze week is het tegenovergestelde: Hoeveel platen zijn er gemaakt over de stad? Duizenden! Ik heb erg willekeurig vijf titels uitgekozen die samen een verhaaltje vertellen. De stad kan zeker weer eens op herhaling!

Ik kon vanmiddag mijn oren niet geloven. En toch hoorde ik het tweemaal achtereen, want het nieuws op RadioNL kwam een fractie later dan dat van Q Music. ,,Morgen wordt het warmer". Okay, dat de temperaturen iets omhoog gaan, kan ik me nog voorstellen. Het woord 'warmer' in eind november? Daar kan ik niks mee. Hoewel ik in een vlaag van optimisme mezelf al zag zitten op een terrasje op het Kerkplein van de naburige 'Grote Stad'. Ik moet doorgaans niet veel hebben van ABBA, maar zo'n 'Summernight City' geeft me bij oplopende temperaturen best wel goede luim. Ik ga de korte broek alvast opzoeken!

Meppel is de dichtstbijzijnde stad. Meer een uit de kluiten gewassen dorp met diverse stads-ingrediƫnten. Meppel heeft een rondweg, een ziekenhuis, hoogbouw (molen en kerktoren niet mee gerekend), koopavond op vrijdag en een stadsomroeper. Toch was het afgelopen jaar maar mooi wel de culturele hoofdplaats van Drenthe. Dat u het maar weet! Marshall & Hain brachten me op het idee om Meppel eens rond middernacht op te zoeken, maar ik zat al snel weer op de fiets terug naar Nijeveen. 'Dancing In The City'? De volksdansvereniging laat zich rond dit tijdstip niet zien en dan is de Lord Nelson de enige uitvalsbasis. Overigens wel een discotheek met een behoorlijke naam, mijn held Joe Tex heeft hier in 1979 opgetreden. 'Dancing In The City' is niet weggelegd voor mij op deze avond, maar Marshall-Hain mag ermee op vier.

En dan zou ik bij de volgende twee noteringen een oordeel moeten vellen over de vrouwelijke inwoners van Meppel. Marianne woont er nog maar sinds een week, maar verder ken ik maar weinig dames uit Meppel. Er zullen ongetwijfeld stoute meisjes tussen zitten. Ondeugend in ieder geval, die kun je in de Voorstraat vinden. Maar om Meppel daarmee meteen het predikaat van een 'Sin City' mee te geven. Het heeft evenveel kerken als kroegen, maar desondanks is de Lidl wel iedere zondag open. Ik vermoed dat de 'Sin City Girls' dun gezaaid zullen zijn in Meppel. En dat brengt ons bij East Of Eden. Die groep staat vandaag op drie.

Lieve meisjes? In overvloed. Die vind ik onder andere bij de kassa van de Albert Heijn, maar er zijn meer plekken in Meppel waar zij samenscholen. Ik ken wel enkele mannen met een typische 'Meppeler kop', maar de vrouwelijke evenknie heb ik niet kunnen bespeuren. Ik hoop dat ze ietsje aantrekkelijker zijn dan die genoemde mannen, want anders kunnen The Stampeders wel thuis blijven met hun 'Sweet City Woman'.

The Turtles zijn dan ook overbodig, maar ik kies in dat geval wel eentje uit bij de Albert Heijn. Gewoon aansluiten bij de kassa. Zo'n nummer 1 moet de afsluiter zijn van zo'n uitstapje en kun je mooier eindigen dan met 'Love In The City'?

Voor een 1350e bericht heb ik wel eens een betere Schijf van 5 gehad, laten we het volgende week proberen met een ander onderwerp. Eentje waarvan er niet duizenden zijn, maar ook geen drie. Dat wordt een creatieve Schijf: Vijf liedjes over Beethoven. Stukjes oorspronkelijk werk van Beethoven, Beethoven in de titel of tekst, dat lijkt me een leuke voor volgende week! Is dan tegelijk de laatste Schijf van 2013, de laatste vier zondagen gaan gevuld worden met de Blauwe Bak Top 100 over 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten