dinsdag 26 november 2013

Raddraaien: Fairground Attraction



Omdat jullie nog een bericht te goed hebben van het afgelopen weekend, doe ik nu nog maar een aflevering van Raddraaien. Nog twee hierna en dan is de vijfde serie afgesloten. Het is een cliché na vijf series, maar dit onderdeel van Soul-xotica is iedere keer weer een uitdaging en ga dus gewoon door met de zesde serie. Nog steeds uit de Gouden Gids van 2012 en met dit tempo (of beter gezegd: Het aanbod van kappers in de regio Zwolle) kan ik nog twee jaar vooruit met het boekwerk. Je zou de Raddraaier van vandaag kunnen weg zetten als eendagsvlieg, maar dat is te kort door de bocht. Deze grote hit had immers nog een klein hitje tot gevolg, maar kijkend naar de carriere van de groep is een 'eenweeksvlieg' weer overdreven lang. Het nastreven van perfectie kan de stemming in de studio doen omslaan naar het lawaai van een kermisattractie en halverwege de opnames van het tweede album geeft de groep de brui eraan. Daar is tijdens de Raddraaier van vandaag nog totaal geen sprake van: 'Perfect' van Fairground Attraction (1988).

Ik zou meteen over Sade kunnen beginnen, maar dat is wellicht heel erg 'mainstream'. Toch is het een feit dat Sade met 'Diamond Life' wat jazz-sferen terug bracht in de hitparade. Dit werd met name in Engeland gevolgd door een aantal eigenzinnige acts. Ik noem maar Carmel, dat een miniatuur-hitje heeft met 'Sally' in 1986. Everything But The Girl is nooit vies geweest van het spelen met diverse invloeden en ook daarin vinden we de jazz terug. Wellicht kan Fairground Attraction nog het beste met die laatste groep worden vergeleken. Op het eerste en enige officiële album van de groep, 'The First Of A Million Kisses', gooit het kwartet pop, jazz, folk en cajun in een ketel. Met 'Perfect' als meest bekende uitkomst.

Zelf herinner ik 'Perfect' vooral als oude NCRV Favorietschijf en is in een van de programma's een kort interview te horen met Eddi Reader. Ik kan me daarvan herinneren dat Trini Lopez als een invloed werd genoemd. Gitarist Mark E. Nevin heeft alle nummers, met uitzondering van 'Whispers' van Reader, op het album geschreven, maar hij krijgt de minste krediet als het komt tot media-aandacht. Dat gaat enkel en alleen uit naar de eigenzinnige stem van Eddi Reader, die na het uiteenvallen van Fairground Attraction op de solo-toer gaat en altijd verbonden zal blijven aan 'Perfect'. Over het ontstaan van de band is niets bekend, ze zijn er gewoon 'opeens'. Een contract met RCA is een feit en 'The First Of A Million Kisses' verschijnt voordat iemand het heeft opgemerkt. Dan komt die single en weet plotsklaps iedereen wat Fairground Attraction is. Bij de uitreiking van de Brit Awards krijgt 'Perfect' die van de beste single en 'Million Kisses' die van het beste album. In Engeland heeft de groep vijf hits: 'Perfect' is als vanzelfsprekend een dikke nummer 1-hit. In Nederland strandt de single ergens in de top vijf. De opvolger heet 'Find My Love' en blijft in ons land op een 29e plek hangen. In Engeland bereikt het de zevende plek, maar de volgende drie zullen niet meer de Singles Top 40 halen. Buiten Engeland is de groep vooral heel erg populair in Japan. Daar onderneemt het een tournee en verschijnt postuum een live-album daarvan. Na de tour in Japan duikt de groep de studio in voor het tweede album, maar dan krijgen de leden bonje. In januari 1990 wordt officieel bekend gemaakt dat Fairground Attraction uit elkaar is gegaan. Er verschijnt daarna nog wel een tweede album: 'Ae Fond Kiss'. Het is een rommelige plaat met dingen die 'zijn blijven liggen'. Mark E. Nevin neemt een paar liedjes mee naar zijn nieuwe band Sweetmouth, maar op de Japanse live-plaat worden een aantal daarvan gezongen door Reader.

Eddi Reader heeft nadien het werk van de Schotse dichter Robert Burns bij een groter publiek gebracht en dat levert haar een MBE-onderscheiding op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten