donderdag 21 november 2013

Raddraaien: Diana Ross & The Supremes & The Temptations



Voordat ik losbarst met een dubbele aflevering van Raddraaien, moet me eerst iets van het hart. En dat is: Google Plus. In een tijd waarin wordt opgeroepen om zoveel mogelijk je privacy te bewaren op internet en geregeld je wachtwoord te verversen (en ook nog eens verschillende wachtwoorden te gebruiken), lijkt Google Plus voor mij de droom van iedere hacker. Al je accounts onder één wachtwoord? Dacht het even niet. Ik had me per ongeluk eens aangemeld bij Google Plus en wat denk je? Verstuurt het ineens mijn gebruikersnaam op Youtube mee in emails. Als ik die met iemand wil delen, maak ik dat zélf wel uit! Nu open ik het 'dashboard' op Blogger en krijg de mededeling dat ik geen leeslijst heb. Die héb ik wel, maar hoef ik niet zo nodig met iedereen te delen. In plaats daarvan staat er een uitnodiging om Google Plus het maar te laten beheren. Ook dat gaat niet gebeuren! Soul-xotica is bijna vier jaar handwerk, waarvan het eerste anderhalf jaar monnikenwerk dankzij de toetsenloze Nokia, en we gaan stug door op die manier. 'I'll Try Something New' gaat dus niet op voor mij, maar is wel de titel van de eerste Raddraaier van vandaag.

Ik heb gisteren niet gepubliceerd omdat ik de hele dag bezig ben geweest met de laatste verhuizing van Marianne. Steenwijk is nu leeg, alles staat in Meppel en dat was nog best even zwoegen! Toen ik thuis kwam, had ik maar één verzoeknummer en dat was 'eten'. Vlak daarna ben ik op stok gegaan. Bij deze dubbele Raddraaier had ik al een vooruitzicht: De tweede gaat namelijk eentje worden uit de 'Blauwe Bak': Inmiddels twee koffers en drie plastic bakjes. Het zal voor een leek verrassend zijn dat deze niet in de Blauwe Bak staat. Het is de enige Supremes-single die niet in de Blauwe Bak staat buiten 'Where Did Our Love Go', die ik altijd vergeet om erin te zetten. Waarom? Tja, ik lijk niet erg gek te zijn op dit plaatje en ook de b-kant, 'The Way You Do The Things You Do', kan me niet bekoren. Ik heb beide kantjes best wel eens een kans gegeven, maar de laatste keer is vorig jaar april geweest. Misschien toch nog maar eens opzetten? Voor deze aflevering heb ik het overigens niet gedaan...

Ik hou altijd graag een slag om de arm en voordat ik de verhalen van zowel The Supremes als The Temptations uit de doeken ga doen, heb ik besloten me puur toe te leggen op hun samenwerking in 1969. Mocht een van beide ooit nog eens voorkomen in Raddraaien of in het kader van de Week Spot, dan heb ik dan ook nog iets te schrijven. We zijn ambitieus: Volgende week publiceer ik bericht 1350 en in april gaan we feest vieren met nummer 1500. En zolang we de artikelen 'klein' houden (dus geen Youtube-clips en andere capaciteitsvreters), kan ik nog wel 1350 berichten publiceren zonder ook maar iets te hoeven weggooien.

Met ingang van 'Reflections' draagt The Supremes officieel de naam Diana Ross & The Supremes en dat vult het fotohoesje van de Raddraaier nog meer, want ook The Temptations moest erbij op. Eind 1968 treden beide groepen op in de televisie-special 'TCB', een afkorting voor 'taking care of business'. Het programma is een samenwerking van Motown met de producenten George Schlatter en Ed Friendly. Die laatste twee hebben dan furore gemaakt met de show 'Laugh-In'. 'TCB' is een revue-achtig programma met The Temptations en Diana Ross & The Supremes. Ze zingen afzonderlijk, soms solo, maar ook samen. Het repertoire varieert van Motown-hits tot mainstream-covers en 'Somewhere' uit West Side Story. Van de special wordt een soundtrack-elpee gemaakt, die reeds een week voor de uitzending in de schappen ligt. Het album is in 1968 het meest gewilde kerstcadeau onder de zwarte platenkopers en het bereikt een eerste plaats. Deze samenwerking smaakt naar meer en tegelijk nemen beide groep een gezamenlijke elpee op: 'Diana Ross & The Supremes Join The Temptations'. 'I'll Try Something New' staat op die laatste en is niet ten gehore gebracht in de 'TCB'-special. Het is echter 'I'm Gonna Make You Love Me' dat de hoogste ogen gooit. In Nederland bereikt die single een 27e plek en is daarmee de eerste hitnotering voor The Temptations.

Eddie Kendricks zingt de mannelijke 'lead' op dit nummer, 'The Way You Do The Things You Do' staat echter niet op dit album. 'I'll Try Something New' is reeds in 1962 geschreven door Smokey en opgenomen met The Miracles. 'The Way You Do The Things You Do' is een hit geweest voor The Temptations in 1964. De Motown in mijn Blauwe Bak is vaker voor de 'herkenbaarheid' dan voor de aanvulling op de bak en gezien deze single niet voor dat eerste zorgt, ligt die stof te happen in mijn jaren zestig-bakken. En dan gaan we nu kijken wat de Blauwe Bak ons gaat brengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten