zaterdag 7 januari 2012

platvloers ritje

En toen zat ik even in een lastig parket. Ha ha ha niet grappig! Ik had al een gigantisch lulverhaal geschreven over een nieuwe woonrubriek op jullie favoriete (destructieve) lifestyle-blog, maar die heb ik maar op 'delete' gezet. Een hoesbui dan? Mwah..., kunnen we ook net zo goed een hoesje uitzoeken en daar gewoon een verhaaltje bij schrijven. Omdat ik vanmiddag op tapijt-oriëntatie ben geweest, moest de titel ook wat met vloerbedekking hebben te maken. Ik had natuurlijk 'The Carpet Crawlers' van Genesis kunnen pakken, maar ik ben niet zo'n hele grote fan van Genesis. Tja, dan blijft er maar eentje over natuurlijk en dat is 'Magic Carpet Ride' van Steppenwolf. Kunnen we daar een berichtje over schrijven? Ach, vast wel! Er is iets opmerkelijks te vertellen over deze single en het hoesje staat keurig netjes op singlehoesjes.nl, dus wat let ons.

Maar hoe moet dat dan in juli met 20 Years Ago Today? Zien we dan wel weer. Het is namelijk bijna twintig jaar geleden dat ik de Duitse persing kocht. Steppenwolf werd in 1968 natuurlijk wereldberoemd door 'Born To Be Wild'. het volkslied van de motorrijders. Tevens introduceerde het nummer het begrip 'heavy metal', maar dit had niets te maken met muziek, maar met het geluid van een grommende Harley. Het zou evenwel in de eind jaren zeventig tot muziekstijl worden verheven, bij de opkomst van The New Wave Of British Heavy Metal. Die nieuwe lichting bracht ons ondermeer Saxon, Def Leppard en Iron Maiden. John Kay en zijn kameraden hadden eind 1968 zoveel geld verdiend dat de eerste zichzelf had getrakteerd op een superluxe hifi-installatie. 'Right between my sound machine', de tweede regel uit 'Magic Carpet Ride' is geïnspireerd door zo'n luistersessie.

Dat ik in 1996 en 1997 groot boodschappen heb gedaan bij een Deense platenverzamelaar in Herning had ik, geloof ik, hier al eens verteld. Ik kwam in dat eerste jaar een fraaie Deense persing van 'Magic Carpet Ride' tegen met een afwijkende b-kant. De Duitse heeft 'Sookie Sookie' op de flip, dat was de tweede single van Steppenwolf in Amerika en de voorloper van 'Born To Be Wild'. Omdat die in zo'n fraaie conditie was, nam ik hem mee. Toen ik hem thuis beluisterde, viel ik van mijn stoel. Dit is een hele andere versie dan degene die ik kende! Ik weet niet vanuit welk land de Wikipedia-site over Steppenwolf is geschreven, ik vermoed Amerika, maar die maken inderdaad melding van een alternatieve single-take.

Toch is die niet overal uitgebracht. Die Duitse (en volgens mij ook de Nederlandse, maar dat mag Peter zeggen) is gewoon de albumversie van ruim vier minuten. Spannend intro, mooie solo en de fade-out kort daarna. De single-versie is fors ingekort. Het intro is een stuk korter en de lange solo ontbreekt, bovendien heeft John Kay het opnieuw ingezongen terwijl de oude backingtrack is gebruikt. Daardoor is het plaatje iets gelikter, maar in vergelijking met die albumversie eigenlijk ook dodelijk saai.

Voor de goede orde: Ik woon nog steeds in Steenwijk, heb de afgelopen week vooral de papierwinkel doorlopen en ben nu klaar om te gaan inrichten. Vanmiddag ben ik, zo gezegd, op jacht geweest naar vloerbedekking. Ik zou aanvankelijk tapijt leggen in de woonkamer en in mijn slaapvertrek en de rest vinyl, maar kies bij nader inzien toch liever helemaal voor vinyl. Voor een smeerkees als 'yours truly' is het een stuk gemakkelijker schoon te houden! Traditioneel meubelstoffeerder Van Dijk had vanmiddag zijn handen vol aan een veeleisend echtpaar en dus heb ik beloofd om volgende week eens terug te komen. Vooralsnog heb ik mijn oog ergens op laten vallen. De kleur laat zich raden?

1 opmerking:

  1. Even ter aanvulling: De single van Peter is dus wel die afwijkende single-versie van drie minuten!

    BeantwoordenVerwijderen