dinsdag 2 augustus 2011

Leiden ontzettend tot last: de singles


Allereerst even pas op de plaats. Zojuist is bekend geworden dat de Steenwijker volkstroubadour Gerard Rutger Buisman is overleden. Nadat ik tien jaar geleden 'Green Green Grass Of Home' had uitgekraamd tijdens de ludieke talentenjacht in De Karre, ging hij als jurylid voorbij aan de vocale wanprestatie en prees mijn Engelse uitspraak! Exact weet ik het niet, maar Gerard moet ongeveer zestig zijn geworden. Een markante muzikant!

Omdat het verhaal van gisteren aardig op lengte kwam en ik de singles er niet doorheen wilde jassen, vandaag deel 1,5. Morgen het eerste deel uit een serie van zeven Almost 20 Years Ago Today, waarin ik 57 singles ga behandelen die ik tussen 3 augustus en 10 september 1991 heb gekocht. Onderstaande singles waren 50 cent bij Plato in Leiden, uitgezonderd The Kids (2) en Mighty Sparrow (1,5).

* Orkest Sven Arvidsen- Hoppel Poppel
De nieuwe danssensatie uit Finland in de originele hitversie uit 1966. Omega promootte de plaat net als Letkis en Sirtaki, dus mét dansinstructies op het hoesje. Gelukkig maar! Ik was hem vergeten. O ja, het werd géén hit...
* Beatles- Help!
Zo goedkoop? Ja, de single is ietwat krom, maar dan nog: Het fotohoesje is absoluut nieuw!
* Bread- Lost Without Your Love
Er zijn van die monumenten die je altijd bij een lijstje vergeet...
* J. Vincent Edward- Thanks
Nu mét fotohoes.
* Gloria Gaynor- Reach Out I'll Be There
Blijft een fetisj, die vroege singles van Gaynor.
* Guess Who- Share The Land
Peter heeft hem al, maar wie weet kan ik nog iemand anders blij maken met deze Soul-xotica Alltime Classic?
* Jean-Paul- Do You Know Him
Herinneren we nog Jan Ten Hoopen van 'Jij Bent Alles' uit 1989? De single als Jean-Paul kwam in 1972 tot stand met hulp van Gert Timmerman.
* Kids- Polk Salad Annie
Mysterieuze Nederlandse groep op MCA met een degelijke cover van Tony Joe White.
* Frankie Laine- Moonlight Gambler
Voor Peter!
* Love Unlimited- Walkin' In The Rain With The One I Love
Nu met fotohoes
* Mighty Sparrow- Only A Fool
De schaarse Nederlandse persing op Mata Hari uit 1969.
* Chris Montez- Ay No Digas
Uche uche...
* New Seekers- Beg Steal Or Borrow
Fotohoes had ik nog niet. Ach, voor 50 cent...
* Johnny Pearson- Sleepy Shores
Gaap...
* Peter, Paul & Mary- Day Is Done
Túúrlijk is het een ruknummer, maar zoals deze kom je hem zelden tegen. En dan voor die prijs?
* Gene Pitney- Something's Gotten Hold Of My Heart
Ik ken hem vooral van de Engelse Stateside. Klinkt alsof hier een andere mix is gebruikt?
* Gene Pitney- Somewhere In The Country
* Poppy Family- That's Where I Went Wrong
Marissa Nadler noemt hen als inspiratiebron en nu begrijp ik de reden. Het woordloos mee bepalen van de melodie, dat is de overeenkomst! Een uptempo ding met kippevel-zang.
* Rattles- The Witch
Had er sinds 20 Years Ago Today weer eens zin in!
* Sam & Dave- You Don't Know What You Mean To Me
Nu de Nederlandse fotohoes.
* Percy Sledge- Take Time To Know Her
* Percy Sledge- My Special Prayer
O, wat heb ik een hekel aan Percy Sledge. Maar voor 50 cent gaaf en met fotohoes, ben ik nog nét te porren. Zo kom je al snel op twaalfduizend...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten