donderdag 18 augustus 2011

It's a giant Suzuki!


'Daarover binnenkort meer'. Schreef ik eind juni. Vorig jaar... Het punt met cd's is dat ik deze in de winterperiode nauwelijks aanraak, maar met de vakantie op komst ga ik vaker met de digitale schijfjes aan de slag. Vandaag dus The High Fidelity, volgende week Clor. Die heb ik ook al een paar keer beloofd... The High Fidelity had ik vorig jaar op 22 juni, de 75e en laatste verjaardag van heit, voor een euro opgediept uit een uitverkoopbak van Clay in Sneek. Al snel bleek daar een leuk verhaal achter te zitten!

In 1990 is enerzijds de 'UK garage' in volle gang, de Engelse variant van 'house', maar levert het Verenigd Koninkrijk ook bijzonder leuke bands af. Denk aan The Happy Mondays en andere equivalenten van de Madchester-beweging. Traditionele rock wordt vermengd met steriele synths of woeste dansritmes. Ook de moeite waard zijn Primal Scream en The Farm. Schotland doet een duit in het zakje middels The Soup Dragons.

De invloed van de jaren zestig ligt er bij hun extra dik op doordat ze een hit scoren met 'I'm Free', een Jagger-Richards-compositie van een kwart eeuw daarvoor. Hun leider, Sean Dickson, formeert in 1995 The High Fidelity. John Peel is meteen 'fan'. Na de bescheiden Engelse hit 'Luv Dup' in de zomer van 1998, introduceert de band de Omnichord tijdens een sessie bij Peel.

Het instrument zélf is allesbehalve nieuw. Suzuki maakt naast de zwarte Swift ook muziekinstrumenten. De Omnichord moet in 1981 een alternatief bieden voor de autoharp, maar zal uiteindelijk een eigen leven gaan leiden. De synths klinken bijna als een speeldoosje, maar middels een draaiwiel kun je ook vervaarlijker geluiden voortbrengen. Omdat de Omnichord MIDI-geschikt is, kun je eveneens stemmen vervormen. Triest genoeg krijgt het pas erkenning wanneer het 'retro' is.

'The Omnichord Album' is een ware aubade aan het instrument. De teksten zijn liefdesverklaringen aan de platgewalste Japanner. In 'Orgasmatron' laat Dickson horen hoe divers het geluidenpalet is. En dan is er 'Pig Might Fly' met een gastrol voor John Peel. De band had hem een Omnichord gegeven voor zijn zestigste verjaardag en dit is het resultaat van zijn vingeroefeningen.

Na dit fijne album uit 2001 ligt The High Fidelity op zijn gat. Dickson is echter onverminderd actief en nog immer met Omnichord binnen handbereik. Suzuki maakt ze nog steeds. Als de Q-chord zijn ze wel aan de huidige maatstaven aangepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten