donderdag 28 maart 2024

Singles round-up: maart 9


Vanmiddag heb ik tweemaal inklaringskosten moeten betalen voor pakketjes die vermoedelijk pas volgende week zullen arriveren. Eentje is een een splinternieuwe heruitgave op het Epsilon-label en de ander een pakketje van een oude bekende met een hagelnieuwe niet eerder uitgebrachte zeldzaamheid. Voor dat laatste pakket moet ook een handtekening worden gezet en, u raadt het al, natuurlijk komen ze daarvoor volgende week aan mijn deur. Het wordt dan niet eerder dan volgende week zaterdag dat ik de plaat kan halen als ik dan niet helemaal kapot ben van de reis natuurlijk! De Buienradar laat al steeds meer doorschemeren en op dit moment lijkt op dinsdagmiddag de regen verdwenen in Bunnik en gaat de zon schijnen. Nu wordt de meeste regen op woensdag verwacht en zal donderdag beduidend minder vallen. Dinsdag een westenwind en vrijdag een matige zuidwester. Ik kan ermee leven! Nu de Epsilon en de Rarenorthernsoul nog onderweg zijn, denk ik wel dat ik de laatste 'Singles round-up' van deze maand kan presenteren. Dat zijn er zeven en op alfabetische volgorde van de artiesten vallen de drie bestellingen mooi samen. Ik heb ze bijna allemaal al eens gedraaid maar ga desondanks toch even de stereo aanzetten. Zelfs even op de speaker omdat ik er zin in heb!

* Lawrence Beamen- Thinking Of You (UK, Izipho Soul, 2024)
Het schijnt dat Lawrence Beamen in eerste instantie een langere uitvoering de wereld in stuurt welke al snel favoriet is van een aantal dj's. Toch is dat nummer te lang voor een 7"-single en dus wordt het geremixt tot een acceptabele lengte voor een single. Lawrence komt uit de 'contemporary' soul, hetgeen betekent dat het tegen de gospel aanleunt maar bovenal een positieve vibe heeft. Laat dat nu ook eens het uitgangspunt zijn van Izipho Soul en dus kan de honderdste release op het label niet beter worden gevierd. In de gesproken stukken zit Beamen dicht tegen Barry White aan, maar verder heeft hij ook een erg prettige stem. Een erg prettig en eigentijds nummer. Op de flip staat 'Been A Long Time'. Dat klinkt na het intro al vrij snel als klassieke jaren negentig-r&b. Toch is het niet heel erg fijn in mijn oren en hou ik het dus bij 'Thinking Of You'. Patrick van Izipho heeft al twee nieuwe releases voor april beloofd.

* Robert Chini- Doin' It All For You (US, CQQL, 1979, re: 2024)
In de meer progressieve disco-scene is sinds een jaar iets aan de hand. De herontdekking van de 'yacht rock'. Net als 'shoegaze' is een scheldnaam een soort van geuzennaam geworden binnen de genres. De 'yacht rock' is vooral een ding uit de tweede heft van de jaren zeventig en vroege jaren tachtig. Kwaliteitspop van singer-songwriters die heel soms even flirten met disco of iets op de jazzy toer gaan. Denk daarbij aan grote namen als Kenny Loggins, Andrew Gold en Christopher Cross. De muziek die je draait als je met je kapitale jacht in de Pacific rond dobbert. Qua 'onbekend' valt er nog genoeg te ontdekken. Neem nou Roberr Chini (zijn achternaam spreek je overigens uit als Keeney). Deze muzikant uit San Diego is al sinds de midden jaren zeventig actief. 'Everlasting Love' is zijn grootste 'hit' en staat hier op de keerzijde. 'Doin' It All For You' kan wel eens een single-debuut maken. Het is heerlijke loungy softrock met xylofoon en een sereen zingende Robert. 'Everlasting Love' stamt uit 1976 en zou ikzelf ook als jazzy softrock willen omschrijven. 'Too slow for disco', is de 'tagline' van de hernieuwde 'yacht rock'-revival en het is niet dat 'Everlasting Love' te traag is. Je verwacht bij de disco gewoon meer toeters en bellen, dat is het wezenlijke verschil.

* Shirley Diamond & Jesse James- You Don't Know Who You Sleeping With (UK, Soul Junction, 2024)
'The hardest working man in the soul music industry'. Deze titel behoort toe aan Jesse James. Alleen is de vraag: Welke Jesse James? Volgens Discogs is het'Jesse James (2)' en niet te verwarren met 'Jesse James (4)'. Nummer vier schrijft onder andere de hits voor Cliff Nobles (waaronder 'The Horse', de tune van de Veronica drive-in show). Onze Jesse James komt van de Westkust van Amerika en werkt in de vroege jaren zestig als Jessie James. Ik heb een single van hem op het Shirley-label. Shirley Diamond is een vrij nieuwe artiest, zeker in vergelijking met de stokoude Jesse James. Zij neemt omstreeks 2018 haar solo-versie op maar een paar maanden geleden heeft ze deze opname vrij gegeven waarin ze een duet zingt met mede-schrijver Jesse James. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik niet meer goed weet waarom ik iets heb gehoord in het nummer want het is, eerlijk gezegd, een dweil vanjewelste. Als we het dan hebben over muziek die 'too slow' is, dan is dit een goed voorbeeld. Het is een ballade en gaat nergens heel erg 'deep'.

* Renee Geyer- Be There In The Morning (UK, Expansion, 1977, re: 2019)
Het Engelse Expansion zit er bovenop met de opnames van Renee Geyer en heeft recent een nieuwe single uitgegeven. Eigenlijk gaat het me daarom maar helaas is die al redelijk snel uitverkocht bij Juno. Ik denk dat ik nog wel een exemplaar kan vinden. Intussen wordt deze single aanbevolen. Ik kan me nog herinneren dat de plaat werd gepromoot toen die in 2019 net opnieuw was verschenen. Op dat moment ben ik nog niet helemaal klaar voor Renee Geyer. Nu wel! Geyer is een zangeres van het kaliber Nancy Wilson. Ze maakt platen in verschillende genres maar heeft haar roots in de jazz. 'Be There In The Morning' is onweerstaanbare disco met een refrein waarmee ik zou willen trouwen. Het jazzy zusje van Chaka Khan wellicht? Op de flip staat 'It Only Happens' uit 1976. Dat is een live-opname en is iets meer 'laidback' jazzy funk. Het is overigens een duet met Doug Williams. Toch haalt dit het niet bij de sublieme a-kant. Met 'Be There In The Morning' ga ik met vertrouwen de lente in!

* Lady Lois Snead- I Found Out (UK, Divine Chords, 2024)
De Week Spot van deze week en in dat bericht heb ik beide kanten al behandeld en aangegeven dat 'I Found Out' dé ultieme kant is voor mij.

* The Staples- Take This Love Of Mine (Spanje, Soul 4 Real, 1976, re: 2024)
Ik heb het onlangs nog eens opgezocht. Het is de avond na de begrafenis van moeder. Ik kom thuis en klik Facebook aan. Natuurlijk verwacht ik een aantal posts van Mark en kijk naar wat ik mogelijk heb gemist. Dan word ik verliefd op 'Family Tree' van The Staples en hoewel ik niet zo'n bonte en beruchte familie heb als in het lied, vind ik dit nummer mooi passen bij de sfeer op deze avond. Ik veronderstel dat Staple Singers gewoon is ingekort tot The Staples zoals dat wel vaker gebeurt. Ik heb pas in de afgelopen maanden geleerd dat The Staple Singers in 1976 een metamorfose willen ondergaan en daarmee de naam echt zelf hebben ingekort. Curtis Mayfield heeft al hun hit 'Let's Do It Again' geproduceerd en werkt eveneens mee aan de elpee 'Pass It On'. Soul 4 Real heeft nu twee nummers van deze ondergewaardeerde elpee samen gebracht op een single. 'Take This Love Of Mine' is het meest geschikt voor de dansvloer. Het heeft een Love Unlimited-achtig arrangement van Curtis maar dan met de stem die ik uit duizenden herken: De zang van Mavis Staples. Mavis viert in juli haar 85e verjaardag en is drukker dan ooit tevoren. 'Precious Precious' is meer een ballade maar nog altijd wel met een beat. Hoewel het charmant is, gaat mijn voorkeur uit naar 'Take'.

* Tommy Tate- I Can't Do Enough For You Baby (Spanje, Soul 4 Real, 1969, re: 2024)
Tommy Tate is een legende binnen de soul. De opnames van deze single stammen uit 1969 en zijn demo's die hij met Carson Whitsett heeft opgenomen nadat het duo is aangenomen als schrijvers voor het Malaco-label. Tate blinkt uit in de ballades. Het is een demo en dus kun je klagen dat de gitaar té luid is of dat de zang niet perfect is, maar het is een nummer dat beslist iets heel fraais had kunnen worden met de juiste zanger of zangeres. Toch lijkt het erop dat dit nooit is aangeslagen bij Malaco. 'Hold On (To What We've Got)' wordt in 1971 op de plaat gezet door James Carr en dan op het Atlantic-label. In Tate's uitvoering is het bijna een wals met een knipoog naar de klassieke opnames van Aretha Franklin maar dan zonder Memphis Horns en Carolyn en Erma op achtergrondzang. Toch zingt Tommy deze kant met hart en ziel en maakt dat dit een erg interessante single wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten