maandag 4 maart 2024

Singles round-up: maart 1


Als ik donderdag heb besloten om niet naar Assen of Zwolle te gaan, herinner ik mezelf aan een aantal singles in mijn boodschappenmandje op Discogs. Ik heb in de eerste weken van het nieuwe jaar een serie gedaan met albums op Facebook en daarbij ook de dubbelelpee 'Happy Together Again' van The Turtles behandeld. Dat herinnert me aan één van mijn favoriete singles van The Turtles welke ik nog altijd niet op vinyl heb. Ik neem een kijkje op Discogs en vind dan een exemplaar bij een Nederlandse dealer. Een plaat met een persoonlijke geschiedenis op het hoesje zoals ik dat wel kan waarderen. Na verloop van tijd kijk ik bij zijn andere singles en heb ik al snel vijftien in mijn mandje. Toch kom ik nog niet meteen toe aan bestellen en dat doe ik alsnog op donderdag zodat deze singles genoteerd staan als 29 februari 2024. De platen zijn zaterdagmiddag gearriveerd en ik heb al een paar in 'Do The 45' gedraaid. Ik doe deze vijftien in twee delen. Nu de eerste zeven en bij de volgende acht zitten twee die ik 'dubbel' heb. De apparatuur kan aan en ik ga de eerste zeven een draaibeurt geven.

* Blood Sweat & Tears- Smiling Phases (Noorwegen, CBS, 1969)
Hoewel 'Spinning Wheel' ook in ons land een grote hit is voor Blood Sweat & Tears blijkt het hier de b-kant te zijn van 'More And More'. In Noorwegen doen ze het nog een tandje extremer. 'Smiling Phases' is oorspronkelijk van Traffic en staat uitsluitend op de Amerikaanse uitgave van hun debuutalbum 'Mr. Fantasy'. In Noorwegen staat de cover van 'Smiling Phases' op de a-kant en 'Spinning Wheel' op de keerzijde. Ik weet niet welke kant het meest populair is geweest op de Noorse radio. 'Smiling Phases' is in ieder geval té lang voor 'mainstream radio' want het klokt in over de vijf minuten. Dat is mede dankzij jazzy intermezzo's en niet bepaald eenvoudig in het gehoor liggend. Volgens mij heb ik 'Spinning Wheel' nog niet op single en dat is altijd een feestje. Ik heb 'Smiling Phases' overigens afgelopen zaterdag gedraaid. Ik denk dat ook binnen de Gele Bak 'Spinning Wheel' dé kant wordt voor mij.

* Jerry Butler- Mr. Dream Merchant (NL, Mercury, 1967)
Jerry Butler is negen van de tien keren een winnaar en dus durf ik wel te gokken met dit plaatje. 'Mr. Dream Merchant' is een fraaie ballade welke ik in 'Do The 45' heb gedraaid, maar her en der klinkt het me iets té statig in de oren. Gelukkig heeft een single een b-kant en daar staat 'Cause I Love You So' en die moet ik nog even proeven. Jaaaa! Dat is de betere kant. Nu met een stevige backbeat en Jerry zingt lekker vanuit zijn tenen. Het is al met al niet de meest essentiële single uit zijn catalogus maar erg fraai voor deze prijs en in de Nederlandse uitdossing. Dat lijkt oorspronkelijk geen fotohoes te hebben en dus heeft de eerste eigenaar die zelf gemaakt.

* Arthur Conley- Whole Lotta Woman (UK, Atlantic, 1967)
Bij Arthur Conley en Engelse persingen hoef ik niet lang na te denken. Ja, graag! Toch moet ik opmerken dat deze single niet helemaal fijn klinkt. Hij is knoerthard opgenomen en er lijkt al wat feedback op het vinyl te zijn gekomen. Otis Redding was een groots zanger maar als producent iets minder geslaagd. 'Whole Lotta Woman' is niet echt een heel sterk nummer. 'Love Comes And Goes' eigenlijk ook niet, maar past iets meer in mijn straatje dan 'Whole Lotta Woman'. Maar ook hier klinkt het weer overstuurd en dat is erg jammer. Maar, zoals gezegd, Arthur Conley plus Engelse persing plus niet heel erg duur is opgeteld een fraaie aanwinst voor de Engelse Blauwe Bak.

* Elvis Costello & The Attractions- Live At Hollywood High (US, Columbia, 1979)
Deze plaat is een bonus bij de eerste Amerikaanse uitgave van Costello's album 'Armed Forces' en bevat drie live-opnames van grote hits. Op de eerste kant doet hij 'Accidents Will Happen' en het perfecte 'Alison'. Op de keerzijde trekt hij zes minuten uit voor 'Watching The Detectives'. Het zijn sfeervolle opnames met een enthousiast publiek. Het plaatje draait op 33 toeren en heeft een aantrekkelijk fotohoesje.

* Eclection- Nevertheless (NL, Elektra, 1968)
De platen zijn zonnig geprijsd. Dit is de 'duurste' uit de partij maar zit ruim de helft onder de gidsprijs. Ik weet uit mijn blote hoofd dat dit een connectie heeft met Fairport Convention en dat klopt! Trevor Lucas is in 1969 de nieuwe vlam van Sandy Denny en speelt mee op 'Unhalfbricking'. In Nederland zijn de kanten omgedraaid want eigenlijk is 'Mark Time' de a-kant in Engeland. Dat geeft een proggy psychedelisch geluid, waar 'Nevertheless' mijn uiteindelijk favoriet is. Prettige folkrock met een psychedelische ondertoon. Erg interessante band waarover ik wellicht nog eens ga schrijven in de 'Honderd achteruit' want 'Nevertheless' is verzekerd van een plek in de Gele Bak Top 100 van dit jaar.

* Julie Felix- If I Could (UK, Rak, 1970)
In de tijd dat ik 'Afterglow' en 'Tuesday Night Music Club' doe, koop ik geregeld muziek voor de shows. Meestal mp3-tjes van een semi-legale website waar ik nog altijd een enorm bedrag tegoed heb en waarvan ik zo nu en dan een album haal. Speciaal muziek kopen voor de vinylshows? Ja, soms wel. In geval van Julie Felix bijvoorbeeld. Ik kom het nummer wel eens tegen als ik door de Engelse hitparades ga en 'mis' dan iedere keer de single. Dat is nu dan fraai opgelost. 'If I Could' is gewoon 'El Condor Pasa' van Simon & Garfunkel maar dan gezongen door een Engelse dame.

* Jefferson Airplane- Ballad Of You & Me & Pooneil (Duitsland, RCA Victor, 1967)
De foto toont de hoes van 'Jefferson Airplane Takes Off' en dus mét de eerste zangeres van de Airplane, Signe Toly Anderson. Zij is eind 1967 al vervangen door Grace Slick die nota bene ook de b-kant heeft geschreven. Ik moet bekennen dat ik dit nummer niet ken, maar vind het nu al één van de betere Airplane-singles. Het geluid van de Amerikaanse westkust uit de jaren zestig. Meer van dit lekkers in de volgende 'Singles round-up'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten