woensdag 28 februari 2024
Singles round-up: februari 8
Als ik vanmiddag naar het werk fiets hebben ze het op de radio over de dag van morgen. Schrikkeldag. Ik ben bijna vijf in 1980 als mijn buurmeisje wordt geboren. Het is overigens ook de eerste geboorte die ik me kan herinneren en het is meteen een bijzonder geval want ze wordt geboren op 29 februari 1980. Ze viert morgen dus haar elfde verjaardag. In daaropvolgende jaren viert de familie de verjaardag op 1 maart. 'Iets bijzonders doen' met schrikkeldag. Het komt er vaak niet van en toch kan ik van de meeste schrikkeldagen nog wel iets herinneren. In 1992 een concert, in 2000 een nieuwe companion in De Bilt en in 2004 gaat het even niet goed met me. In 2008 ook niet en in 2012 zit ik in de verhuizing tussen Steenwijk en Nijeveen. In 2020 heb ik een radioshow gedaan. De overige jaren zijn vooralsnog blanco. Nu komt schrikkeldag 2024 in zicht en... hebben we plannen? Ja, morgenochtend eerst wachten totdat de nieuwe schoenen worden bezorgd en daarna naar Assen voor singles. Deze platen gaan uiteraard mee voor de 'Singles round-up' en 'Eindstreep' van maart. Rest me nu nog drie recente releases die ik nog niet heb behandeld. Er is méér onderweg en ik verwacht maar liefst drie pakketjes van Juno. Bij één single moest ik heel veel invoerkosten betalen en die heb ik terug gestuurd. Deze is gisteren alsnog op de bus gegaan. Vanavond dus een zeer compacte aflevering van de 'Singles round-up'.
* The New Lost Generation- Thinkin' Bout Cha (UK, Izipho Soul, 2003, re: 2024)
The Lost Generation is in eerste instantie actief als band tussen 1969 en 1974. De groep uit Chicago maakt platen voor het Brunswick-label en werkt daarbij nauw samen met Eugene Record van The Chi-Lites. De laatste produceert ook de grootste hit voor de band: 'Ths Sly, The Slick And The Wicked'. Het is de periode waarin The Temptations de 'psychedelische soul' introduceert en The Lost Generation doet er een schepje bovenop met veelal effecten op de zang. Dat ze ook prima zonder deze gimmicks kunnen, blijkt wel uit onder andere 'Someday'. In 2003 is daar opeens een titelloos album van The New Lost Generation dat uit een aantal ex-leden van The Lost Generation blijkt te bestaan. 'Thinkin' Bout Cha' is meteen een favoriet bij Modern Soul-fans. De albumversie is meer dan twaalf minuten lang en hoewel reeds in 2001 een ingekorte versie van het nummer is gedeeld als een DIY cd-rom, heeft Philip Ward zijn licht laten schijnen op de twaalf minuten en het geheel smaakvol ingekort tot vijf minuten en tien seconden. Op het album zit de gesproken tekst van Fred Simon laat in het nummer en dat is nu het intro geworden. Het is de 'sophisticated' r&b-sound van rond de eeuwwisseling welke stijgt in populariteit. Charles Jackson is hier de leadzanger en hij maakt het meteen een stuk soulvoller ten opzichte van andere r&b uit die tijd. Op de keerzijde staat maar een matig interessante uitvoering van Lou Rawls' 'You'll Never Find Another Love Like Mine' en ik ga 'Thinkin' Bout Cha' steeds meer waarderen. Ook tien met een griffel voor de variatie op het Innovation II-label, dit omdat de laatste single van The Lost Generation is uitgebracht op dat label.
* Jalen N'gonda- Come Around And Love Me (US, Daptone, 2023)
Ah, ik heb dus 'Just Like You Used To' als fotomodel gebruikt, maar waar is de nieuwe single? Ik heb al op verschillende plekken gezocht maar kan hem niet vinden. Enfin, die duikt wel weer eens op. Ik heb de plaat al eens gedraaid en kan dus zo ook wel mijn oordeel geven. De reden dat ik de plaat heb aangeschaft is de hype. Het wordt afgelopen zomer in een zeer gelimiteerde oplage uitgebracht op een lichtblauw label. Deze promo is zijn gewicht in goud waard. De goedkoopste op Discogs is 69 euro. Een paar weken later verschijnt de eerste met een donkerblauw label en ook die is binnen de kortste keren uitverkocht. Tenslotte verschijnt deze derde oplage in januari 2024. 'Come Around And Love Me' is het titelnummer van het album van Jalen N'gonda dat de soulwereld in vuur en vlam heeft gezet. Persoonlijk vind ik het iets teveel Motown en hoewel dat goed is gedaan, is het niet echt mijn kopje thee. De b-kant heet 'What Is Left To Do' en dat staat niet op het album. Het is feitelijk deze kant die ik meer interessant vind. Toch moet ik bekennen dat ik het enthousiasme van veel collega-dj's niet helemaal begrijp. Het is een goede zanger met een fijne sound maar voor mij ook niet meer dan dat.
* The Sound Stylistics- The Message (Duitsland, Mocambo, 2009)
Het Mocambo-label verspreidt sinds 1996 de funk vanuit Hamburg. Daarbij gaat het net zo te werk als bijvoorbeeld Izipho Soul. Er wordt contact gehouden met de oorspronkelijke eigenaars van het opgenomen werk en het krijgt de (betaalde) licentie om een nummer in bescheiden oplage op single uit te brengen. Het werkt intensief met The Sound Stylistics, een funk 'supergroep' uit Londen met leden uit The James Taylor Quartet. Ik geloof dat er iets 'mis' gaat als Freestyle zich al teveel gaat bemoeien met de band. Mocambo heeft reeds betaald voor de licenties voor beide nummers op de single, maar het blijft in zijn geheel op de plank liggen. Vijftien jaar later besluit het alsnog de plaat op de markt te brengen en hier is het resultaat. Ik heb doorgaans niet zoveel met instrumentale funk maar dit heeft wel zo'n fan-tas-tisch geluid dat ik het in de bakken wil hebben. Noel McKoy zorgt overigens nog voor wat James Brown-kreten en een klein stukje tekst. Op de keerzijde staat 'Freedom Sound' en dat is minder 'gritty' dan 'The Message' maar wel met een heerlijk voortstuwende groove en uitmuntende muzikaliteit waar de band bekend om staat. 'The Message' is dé kant voor mij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten