dinsdag 20 februari 2024

Singles round-up: februari 7


Nog negen dagen te gaan voor februari en wie weet wat er nog binnen gaat komen qua singles. Op zichzelf heb ik wel genoeg voor een fijne dubbelaflevering van de 'Eindstreep' volgende week, ofwel een top tien van de Blauwe en de Gele Bak. In de laatste aflevering van de 'Singles round-up' van de partij uit Zwolle is het fifty-fifty maar hangt het er vooral van af wat ik met bepaalde singles ga doen. Daarvoor zal ik ze nog een keer moeten beluisteren en dat ga ik nu doen. De apparatuur staat weer aan (na een paar uren Youtube) en ik ben klaar voor het, voorlopig, laatste deel van de 'Singles round-up'.

* The Sir Douglas Quintet- She's About A Mover (NL, Mercury, 1965, re: 1969)
Als ik donderdagavond op 45cat kijk, val ik van de ene in de andere verbazing. De 1969-uitgave is bijna evenveel waard als de eerste uit 1965. De plaat is in een absolute nieuwstaat. Ik heb hem zaterdag al wel gedraaid in 'Do The 45' maar of deze de Blauwe Bak gaat halen? Natuurlijk, het is een plaat gemaakt om te dansen, maar wellicht meer een hit in de hoek van de Mod dan de soul. Hij komt eerst in de Gele Bak en dan kan ik gedurende het jaar altijd nog bekijken wat ik ga doen. 'The Rains Came' is eenzelfde laken een pak maar veel soulvoller wordt het niet.

* The Sopwith Camel- Hello Hello (Zuid Afrika, Kama Sutra, 1967)
Niet op 45cat maar het wijkt qua catalogusnummer sterk af van de Engelse. Het is bijna vijfentwintig jaar geleden dat ik in Engeland even stevig door een cd-fase ga. Het meesjouwen van elpees is een onderneming als je voorlopig nog even wilt reizen. Ik koop het grootste gedeelte van de 'klassieke' Moody Blues-elpees op geremasterde cd's en kom zo ook een verzamelalbum tegen met psychedelische deuntjes. Deze compilatie bevat ook 'Hello Hello' van The Sopwith Camel, een groepje dat klinkt als labelgenoten The Lovin' Spoonful en eveneens door Erik Jacobsen wordt geproduceerd. 'Hello Hello' is een heerlijk lui en loom liedje met een zekere lulligheid, maar allemaal geheel in stijl van de 'Good Time'-muziek uit deze tijd.

* Soul Brothers Six- Your Love Is Such A Wonderful Love (Jamaica, Atlantic, 1968)
De band van de originele 'Some Kind Of Wonderful'. Goed bekeken is 'Your Love' ook 'Some Kind Of Wonderful' qua titel, maar klinkt ook zo. De b-kant is een ballade maar niet de sterkste die ik heb gehoord. 'Your Love' mag in de Blauwe Bak maar eerlijk gezegd hoor ik liever 'Some Kind Of Wonderful'.

* Steely Dan- Haitian Divorce (Duitsland, ABC, 1976)
Heb ik deze wel of niet? Ik loop nog altijd te twijfelen en dus ga ik snel even in het bestand kijken. Nee, niet dus. Goed dat ik hem heb meegenomen! Ik heb het in het vorige bericht al geschreven, hoe dichter bij het einde hoe meer 'mainstream' het wordt en hier hebben we dan The Dan met een absolute klassieker. Fijn om deze eens op vinylsingle te hebben.

* Carla Thomas- How Do You Quit (Jamaica, Atlantic, 1965)
Ik moet bekennen dat ik bij deze Atlantics in de veronderstelling ben dat het Amerikaanse persingen zijn. Het is pas bij thuiskomst dat ik zie dat ze geproduceerd zijn door Dynamic Sounds, hetgeen wijst op Jamaica. De singles hebben ook de hoge pieptoon voor het intro. 'Quit' is een heerlijke ballade. 'The Puppet' is meer upbeat en is voor mij persoonlijk de ultieme winnaar hoewel de single een 'double-sider' mag heten.

* The Tradewinds- Brother Jonesie (Barbados, Wirl, 1979)
Hoewel de plaat van Barbados komt, is The Tradewinds een band uit Guyana. 'Brother Jonesie' is een fraaie crossover tussen reggae en soulvolle spouge. Hij gaat voor mij in het hoekje van The Dynamics' 'Let's Pick Up From Where We Left Off'. Nog nét geschikt voor de Blauwe Bak. 'La Vie' op de b-kant is meer een tropische variatie op disco. Uiteraard in het Frans gezongen en met genoeg ruimte voor de muzikanten om vrijuit te soleren.

* Traffic- Paper Sun (Zuid Afrika, Fontana, 1967)
Ik loop erg te dralen bij deze single want ik heb hem nog altijd niet. De vraagprijs is hoog, maar dan opnieuw... Hoe vaak kom je deze tegen in de persing uit Zuid Afrika. Ome Minstrel heeft overigens nog de andere Traffic-singles liggen en allemaal uit Zuid Afrika. Het geluid is een beetje minimaal en de gain moet bijna op tien, maar ach... het zwarte Fontana-label met driehoekje ziet er erg nostalgisch uit. Best een bijzonder item en dus geen spijt van het prijskaartje.

* Frankie Valli- Can't Take My Eyes Off You (Zuid Afrika, Philips Seven Single, 1967)
Ach ja, hij is maar drie euro. Hij zit in een oud Nederlands Philips-hoesje, maar Jethro Tull zit in een Philips Seven Single-hoesje, dus dat ga ik even omruilen. Ik heb nog even gedacht om deze in de Blauwe Bak te plaatsen, maar nee... dit gaat gewoon in de Gele Bak. Wel een gezellige single maar geen 'You're Ready Now'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten